1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تامین 40 درصد نیاز بازار توسط لاستیک های وارداتی+جدول قیمت

تامین 40 درصد نیاز بازار توسط لاستیک های وارداتی+جدول قیمت

19 مرداد 1396
  • 0

لاستیک خودرو از نمونه اقلامی است که با بالا رفتن ضریب مسافرت‌ها در فصل تابستان، میزان تقاضای آن نیز افزایش می یابد اما در طول سالیان اخیر این قاعدۀ نانوشته تحت الشعاعِ رکود حاکم بر بازار قرار گرفته است.

تامین 40 درصد نیاز بازار توسط لاستیک های وارداتی+جدول قیمت

فصل تابستان در میان ایرانیان به ایام مسافرت شهره است، رویه ای که تعطیلی مدارس نیز در آن بی تأثیر نیست.

با عنایت به مسافرت بسیاری از خانوارهای ایرانی با وسایل نقلیه شخصی، بازار قطعات خودرو و لوازم یدکی و اقلامی همچون لاستیک و تایر در چنین ایامی گرم می شود که البته این تجربه در سال های اخیر آن‌چنان که انتظار می رفت، تکرار نشده است.

حشمت ا...محمدی یکی از فعالان حوزه تولید لاستیک و تایِر با اشاره به نقش لاستیک در حرکت و تردد ایمن خودرو، اظهار داشت: با چنین اوصافی، قاعدتاً با بالا رفتن ضریب مسافرت ها، میزان خرید لاستیک نیز افزایش می یابد، اما متأسفانه در مقام عمل شاهد حصول این قاعده منطقی نیستیم و ضریب فروش لاستیک در کارخانه ها، مراکز توزیع کننده عمده و فروشندگان خرد به شدت اُفت کرده است.

وی افزود: به نظر می رسد،کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات اقتصادی، اصلی ترین عامل این اُفت و کاهش تقاضا است و وضعیت به جایی رسیده که متأسفانه در بسیاری از موارد، لاستیک خودرو، عملاً مُستَهلَک و فاقد استاندارد و ایمنی لازم است، اما مالکان خودرو همچنان بر ادامه استفاده از آن اصرار می ورزند.

محمدی گفت: رکود حاکم بر بازار آن‌چنان عمیق است که بسیاری از مردم، لاستیک خودرو و تهیه آن را به عنوان اولویتی جدی و اساسی مد نظر قرار نمی دهند و به تبع در چنین شرایطی ادامه حیات کارخانجات تولید لاستیک سخت و دشوار خواهد بود.

40 درصد از نیاز بازار بواسطه لاستیک های وارداتی تأمین می شود

حسین یعقوبی، یکی از توزیع‌کنندگان عمده لاستیک در استان البرز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به ارتقای کیفی لاستیک های ایرانی در سال های اخیر عنوان کرد: فناوری و رشد تکنولوژیک تولید لاستیک در کشور با پیشرفت قابل توجهی همراه شده و به واقع در بسیای از موارد لاستیک های ایرانی داخلی،کیفیتی همسان با برندهای صاحب نام جهانی دارند و اگر نگوییم فراتر از آن، اما قطعاً تفاوت جدی و معنادارِ کیِفی، میان تولیدات خارجی و تولیدات داخلی ، احساس نمی شود.

یعقوبی گفت: با این وجود، برخی از گزارشات و اخبار منعکس شده در رسانه ها، موید این واقعیت است که حدود 30 تا 40 درصد نیاز داخلی بازار از طریق واردات تأمین می‌شود که این آمار برای کشوری که باید در مسیر اقتصادی مقاومتی حرکت کند معقولانه و سنجیده به نظر نمی رسد.

وی افزود: در حال حاضر، لاستیک های ایرانی به کشورهای متعددی صادر می شود و این امر نشان دهنده کیفیت تأیید شده تولیدات داخلی و ایرانی است.

این توزیع کننده لاستیک در استان البرز عنوان کرد: انتظار می رود در شرایطی که توان و ظرفیت داخلی کشور قادر به تأمین لاستیک مورد نیاز در بازار داخلی است تصمیمات لازم برای میل و گرایش هر چه بیشتر به خرید تولیدات ایرانی اتخاذ شود که قطعاً در صورت تحقق این امر، شاهد موفقیت هر چه بیشتری در صنعت لاستیک و تایر سازی خواهیم بود.

سیر واردات و صادرات لاستیک در چهار سال اخیر

محسن کاظمی،کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح سیر و رَوَندِ صادرات و واردات لاستیک در طول سالیان گذشته (4 سال اخیر) عنوان کرد: بر اساس گزارشات موجود، میزان واردات لاستیک در سال92 ، بیش از 9 میلیون و 630 هزار حلقه بوده که این میزان در سال 93 معادل 12 میلیون و 860 هزار حلقه برآوُرد می شود.

وی افزود: آمار احصاء شده موید واردات 7 میلیون و 850 هزار حلقه لاستیک در سال 1394 به کشو است که در مقایسه با سال ما قبل آن (93) ،قریب به 30 درصد کاهش داشته که می توان از آن به عنوان توفیقی قابل توجه یاد نمود.

کارشناس بازار گفت: در 9 ماهه سال 95 نیز، میزان واردات لاستیک، قریب به 5 میلیون و 900 هزار حلقه برآورد شده که به واقع در مقایسه با سال 94 ، شاهد تغییر چندانی در این خصوص نخواهیم بود.

کاظمی در تشریح سِیرِ صادرات لاستیک در سال های اخیر عنوان کرد: در سال 92 ،یک میلیون و 580 هزار حلقه لاستیک صادر شده که این میزان در سال بعد یعنی 1393 ،معادل یک میلیون و 700 هزار حلقه لاستیک بوده است.

وی افزود:در سال 94 ، میزان صادرات لاستیک قریب به یک میلیون و 820 هزار حلقه برآوُرد می شود و در 9 ماهه سال 95 نیز این میزان حدود 606 هزار حلقه تخمین زده می‌شود که به واقع حدود 4 درصد کاهش داشته است.

کاظمی عنوان کرد: خوشبختانه با تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده،روند عرضه لاستیک های قاچاق و بی کیفیت کاهش یافته که حصول چنین موفقیتی قابل توجه به نظر می رسد اما باید در مسیری گام برداشته شود که به موجب آن، صادرات با افزایش فزآینده و واردات با کاهش هر چه بیشتری توأم شود که قطعاً در صورت تحقق این امر، موفقیت های ملموس تری حاصل خواهد شد.

کارشناس بازار در خاتمه یادآور شد:گردش مالی و ظرفیت اشتغالزایی لاستیک قابل توجه است و قطعاً با اتخاذ تدابیر هوشمندانه قادر خواهیم بود به دستاوردهای ارزنده تری در این خصوص نائل شویم،در غیر این‌صورت با استمرار رکود اقتصادی و احیاناً پیشی گرفتن واردات بر صادرات، تضعیف بنیه مراکز لاستیک سازی در کشور، امری غیر منتظره نخواهد بود که این موضوع زیبنده کشور ایران که در سال های اخیر از حیث فنی و کِیفیِ تولیدِ لاستیک ، به موفقیت های برجسته ای نائل شده ، نخواهد بود.

جدول قیمت لاستیک خودرو سواری در تهران :

تامین 40 درصد نیاز بازار توسط لاستیک های وارداتی+جدول قیمت

تامین 40 درصد نیاز بازار توسط لاستیک های وارداتی+جدول قیمت

تامین 40 درصد نیاز بازار توسط لاستیک های وارداتی+جدول قیمت

* کلیه مبالغ به تومان و برای هر جفت لاستیک می‌باشد.



نظرات