1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نرخ جدید کرایه تاکسی در تهران

نرخ جدید کرایه تاکسی در تهران

24 فروردین 1394
  • 0

تاکسی‌ها تا پیش از نصب برچسب نرخ‌های جدید مجاز به افزایش کرایه نیستند اما یک قانون نانوشته در زیرپوست شهر وجود دارد که به بیشتر راننده‌ها اجازه می‌دهد تا با آغاز سال جدید کرایه‌ها را اضافه کنند؛ قبل از نصب برچسب افزایش کرایه‌ها یا حتی قبل از اعلام نرخ مصوب شورا.

جنگ میان راننده تاکسی و مسافر یک نبرد تاریخی پایان‌ناپذیر است که با تحویل هرسال به اوج خود می‌رسد البته اکنون وضع کمی با گذشته تفاوت دارد و شاید برخی مسافران دیگر کمتر فرصت چانه‌زنی داشته باشند. این موضوع را می‌شود از میان خمیازه‌های خانم جوانی که با بی‌حوصلگی مابه‌التفاوت کرایه را به سمت راننده می‌گیرد، فهمید. راننده هم که افزایش کرایه را حق مسلم خود می‌داند و در جواب بی‌حوصلگی خانم می‌گوید: شهرداری افزایش‌ها را اعلام کرده است. من بیشتر از شما در جریان هستم، اما هنوز فرصت نکردم بروم و برچسب را نصب کنم. اما یکی، دو روزی است که تاکسیرانی تابلوی خط‌ها را عوض کرده و این برای اثبات حرف من کافی است. دختر جوان با شنیدن حرف‌های راننده شانه‌هایش را بالا می‌اندازد و پیاده می‌شود و می‌رود.

البته عکس‌العمل‌های مردم متقاوت است. خانم جوان دیگری هم درست روبه‌روی خط ولیعصر- صادقیه می‌ایستد و از راننده درباره نداشتن برچسب توضیح می‌خواهد. راننده هم با عصبانیت داخل ماشین را نشان می‌دهد و می‌گوید: همین دیروز برای ماشین کمکی خریده‌ام 65هزارتومان درحالی که قبل از عید 50هزارتومان بود. آن‌وقت شما از من برچسب تاکسی می‌خواهید؟ برچسب زدن هم که الکی نیست. کلی دوندگی دارد و تازه باید برای نصب آن به تاکسیرانی پول هم بدهیم. حالا چند روزی طول می‌کشد تا همه تاکسی‌ها این برچسب را نصب کنند. همه اجناس افزایش قیمت داشته‌اند، اضافه حقوق کارمندان و کارگران هم که از اول فروردین اضافه می‌شود ما باید صبر کنیم تا اواخر فروردین برچسب‌هایمان نصب شود؛ با این اوصاف چه کسی مابه‌التفاوت ما را پرداخت می‌کند؟!

پسر جوان دیگری درباره افزایش کرایه تاکسی‌ها می‌گوید: از همان نخستین روزهای فروردین کرایه‌ها را زیاد کردند و در جواب اعتراض‌ها هم سال جدید و افزایش قیمت اجناس را بهانه می‌کنند. درحالی که قیمت‌های جدید از اواخر فروردین اعمال می‌شود. این اتفاقات و افزایش بی‌رویه کرایه تاکسی‌ها باعث می‌شود که مردم دیگر سراغ حمل‌ونقل عمومی نروند و از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند تا حداقل راحت‌تر به مقصد برسند.

نصب نرخ مصوب بر تابلوها کافی نیست

طی روزهای گذشته میثم مظفر، مدیرعامل این سازمان گفته بود که مبنای افزایش کرایه تاکسی‌ها در شهر تهران نرخ اعلام شده در برچسب‌های نصب شده روی شیشه جلوی تاکسی‌هاست، شهروندان تهرانی باتوجه به برچسب‌های جدید افزایش نرخ، کرایه‌ها را پرداخت کنند و تاکسیرانان نیز تا پیش از نصب برچسب جدید مجاز به دریافت نرخ بیشتر از مسافران نیستند. مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی تهران در این باره به «تعادل» می‌گوید: اگر تابلوها در اول خطوط تاکسیرانی نصب شده باشند رانندگان می‌توانند کرایه مصوب را از مسافران دریافت کنند اما در هرصورت برای اینکه مشخص شود تاکسی در کدام خط کار می‌کند و مسافر بین راهی هم بداند میزان مبلغ کرایه خط را بداند، رانندگان باید به شرکت‌های تاکسیرانی مراجعه و نسبت به نصب برچسب‌ها اقدام کنند

دریافت وجه نقد برای نصب برچسب ممنوع

اگرچه برخی از رانندگان تاکسی موضوع دریافت مبلغ برای نصب برچسب نرخ‌های جدید روی تاکسی‌ها را مطرح کردند اما محسن صالحی آن را خلاق قانون می‌داند و توضیح می‌دهد: دریافت هرگونه وجهی از رانندگان توسط اتحادیه‌ها و شرکت‌ها برای نصب برچسب‌ها خلاف قانون است و اگر رانندگان با چنین مواردی برخورد کردند حتما موضوع را با مناطق یا نهایتا 1888 در میان بگذارند تا رسیدگی شود.

 نرخ جدید کرایه تاکسی در تهران

منبع خط قرمز


نظرات