1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پایان انحصار با کاهش تعرفه

پایان انحصار با کاهش تعرفه

24 بهمن 1392
  • 0

هر چند به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو، تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو آن هم توسط شورای رقابت تصمیمی عجولانه و غیرکارشناسی بود؛ اما این شورا حداقل توانست از افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها که از سال گذشته آغاز شد، جلوگیری کند.

بر این اساس شاید تنها وجه مثبت دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو، همان جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها بود.حال آنکه اظهارات مختلف اعضای این شورا که به شدت نیز رسانه‌ای می‌شد ثمره‌ای جز بی‌ثباتی بازار نداشت. برخی از اعضای شورای رقابت از سال گذشته متقاضیان خودرو را تشویق به تحریم بازار کردند و از سوی دیگر بدون در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید خودرو در کشور، کاهش میلیونی قیمت‌ها را به مشتریان وعده می‌دادند. هر چند این وعده‌ها پس از گذشت نزدیک به یکسال هنوز عملی نشده؛ اما بی‌ثباتی همچنان بر بازار خودرو حاکم است.

بر این اساس با تغییر رئیس این شورا ظاهرا رویه این شورا نیز رویکرد جدیدی پیدا کرده است؛ چرا که رضا شیوا روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است که در شورای رقابت هیچ اصراری بر قیمت‌گذاری خودرو وجود ندارد، بلکه تاکید داریم که قیمت خودرو طوری تعیین شود که با اهداف رقابت مغایرت نداشته باشد.

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد شورای رقابت مبنی بر کاهش 10 تا 15 درصدی تعرفه واردات خودرو، تاکید کرده که در صورت تصویب این پیشنهاد توسط هیات دولت و با تنظیم دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو، بازار رقابتی برای صنعت خودرو ایجاد خواهد شد. در این زمینه یک کارشناس خودرو با توجه به اظهارات شیوا تاکید می‌کند که قیمت‌گذاری اجباری از سوی شورای رقابت برای خودروسازان، طرحی غیرکارشناسی بود به همین دلیل این شورا تصمیم گرفته که با شیوه دیگری از انحصار در بازار خودرو جلوگیری کند. وی عنوان می‌کند که کاهش تعرفه و پیشنهادهایی که در این زمینه ارائه شده می‌تواند به انحصار خودروسازان پایان دهد.




نظرات