1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. واردات خودروهای دست دوم و حواشی مرتبط با آن

واردات خودروهای دست دوم و حواشی مرتبط با آن

5 آبان 1393
  • 10

در جامعه ما اکثریت افرادی که به خودرو و حواشی مرتبط به آن علاقه‌مندند، به‌خوبی به این نکته واقف‌اند که در این بازار عجیب‌وغریب و استثنایی! اولاً، بیشتر خودروهای با کیفیت بالا از انواع وارداتی‌اند و ثانیاً هیچ مدل وارداتی را نمی‌توان خریداری نمود مگر با پرداخت دستکم 2 برابر قیمت جهانی‌اش.

بر کسی پوشیده نیست که این مقدار تفاوت، تنها مبین حداقل اختلاف بهاء بین داخل و خارج از کشور است و چه بسی در بعضی از برندهای گران‌قیمت آلمانی و ژاپنی، این تفاوت قیمت‌ها از 3 برابر قیمت اصلی خودرو شروع شده و تا 10 برابر آن هم ختم می‌شود! برخلاف آنچه که در افواه رایج است، بنده معتقدم که گرانی فوق‌العاده خودرو در کشورمان، یکی از مهم‌ترین علل افزایش آلودگی هوا و ماندگاری بیش از حد فرسوده‌ها در هر کوی و برزن است.

از آنجایی که در حال حاضر ورود و ترخیص خودروهای دست‌دوم خارجی به کشورمان ممنوع است لذا عرضه این قبیل محصولات کماکان به انواع صفر کیلومتر آن محدود شده است. این نکته بر همگان آشکار است که اکثریت اتومبیل‌های وارداتی در قیمت‌های بسیار بالایی به فروش رسیده و به دور از دسترسی آحاد جامعه است. این وضعیت ناهنجار موجب شده که بهای انواع خودروهای دست‌دوم وارداتی به‌تبع کثرت تقاضا بسیار بالاتر از میانگین جهانی‌اش باشد. مصرف‌کننده هم در این میان چاره ای ندارد، جز آنکه یا به علت گرانی سرسام‌آور خودروهای وارداتی قید خرید آن‌ها را کاملاً بزند و به نمونه‌های داخلی اکتفا کند و یا به تمامی از خرید هر نوع خودرویی منصرف شود. چون با ملاحظه میانگین دریافتی حقوق‌بگیران در کشورمان، خرید هر نوع خودرو، چه انواع وارداتی و چه داخلی، مانند دور ریختن پول در جوی آب به نظر می‌آید!

به نظر اینجانب، یکی از بهترین شیوه‌هایی که موجب دسترسی بیشتر مصرف‌کنندگان طبقه متوسط و پایین جامعه به خودروهای باکیفیت می‌شود، آزادسازی ورود خودروهای دست‌دوم با کارکرد 10 سال یا کمتر است. در این میان، هم دولت به درآمد مصوبه خویش دست پیدا می‌کند و هم به علت عرضه بیشتر این خودروها به بازار، قیمت آن‌ها شکسته شده و از شدت تقاضا کاسته می‌گردد.

در پایین صفحه عکس و مشخصات 8 خودروی دست‌دوم را می‌بینید که همگی آن‌ها در کشور کویت مستقر می‌باشند. با توجه به نزدیکی این کشور به استان‌های جنوبی، کرایه حمل خودرو از این مملکت بسیار ارزان‌تر از جاهای دیگر است و این خود می‌تواند گزینه مطلوبی برای کلیه واردکنندگان باشد. همگی این خودروها از انواع موجود در بازار کشورمان موجود بوده و نمایندگی‌شان فعال است.

( توضیح: هر دینار کویت در حدود 3.46 دلار و 11,200 تومان است)

تویوتا کمری GLX

تصویر زیر مربوط به تویوتا کمری نسل پیش است، خودرویی که در ایران هم از آن استقبال شایان توجهی شده و امتحانش را هم به‌خوبی پس داده است. چندی پیش، این مدل به عنوان یکی از بادوام‌ترین‌های اتومبیل‌های دنیا انتخاب شده بود. بنا به گفته فروشنده، خودرو مذکور دارای کارکردی معادل 57 کیلومتر می‌باشد که در حال حاضر بررسی صحت‌وسقم این ادعا برای مان مقدور نیست. اتومبیل مورد اشاره، مدل 2010 میلادی و قیمت آن معادل 3850 دینار کویت است.

تویوتا کمری

کیا سراتو

اتومبیلی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کیا سراتو دو نسل پیش است. این مدل در کشورمان هم روانه بازار شد ولی به علت شناخت اندک خریداران در آن زمان، استقبال چندانی از آن نشد. خودرویی کم استهلاک و بی‌آزار است که می‌توان مدت‌های مدید از آن استفاده نمود. این خودرو مدل 2004 بوده و 150 هزار کیلومتر کارکرد دارد. بهایی که برای آن تعیین شده 950 دینار کویت است.

کیا سراتو

تویوتا کرولا

تصویر زیر مربوط به کرولا نسل پیش است که در کشورمان هم به‌کرات مشاهده می‌شود. از نظر ظاهری کاملاً محافظه‌کارانه طراحی شده و بیشتر باب طبع افراد میان‌سال است. البته این امر چیزی از ارزش‌های نمی‌کاهد. از نظر استهلاک بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و جزو جان‌سخت‌ترین خودروهای دنیاست. مدلی که در تصویر مشاهده می‌کنید مدل 2008 و فول آپشن بوده و از لحاظ سلامت در شرایط عالی است. قیمت این خودرو با 140 هزار کیلومتر کارکرد، 2500 دینار تعیین شده است.

تویوتا کرولا

مزدا 3

مزدا 3 را همه خودرو دوستان می‌شناسند و نیاز به معرفی ندارد. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید خودرو مربوط به دو نسل قبل است. شرایط نگهداری آن معمولی بوده و کارکرد آن معادل 122000 کیلومتر است. خودروی فوق مدل 2008 میلادی و قیمت آن معادل 1900 دینار کویت است

مزدا 3 قدیم

بنز C200

خودروی فوق در کشورمان محصولی لوکس و بسیار گران‌قیمتی محسوب می‌شود و از محبوبیت بالایی هم نیز برخوردار است. در حال حاضر، مشابه این خودرو در بازار ایران دستکم بالای 200 میلیون تومان قیمت دارد. خودروی فوق مدل 2011 و فول آپشن است. از لحاظ وضعیت کلی و سلامت در شرایط عالی بوده و 58000 کیلومتر کارکرد دارد. قیمت آن 5800 دینار کویت تعیین شده است.

مرسدس بنز C200

ب.ام.و 525 آی

تصویر زیر مربوط به یکی از خودروهای محبوب و دوست‌داشتنی بوده که علیرغم سن بالا همچنان از ابهت و صلابت برخوردار است. این خودرو در کشورمان نیز همچنان پرطرفدار باقی مانده است و نمونه‌های دست‌دوم آن نیز از فروش نسبتاً خوبی برخوردارند. خودروی فوق مدل 2004 و فول آپشن می‌باشد. کارکرد آن 117000 کیلومتر و قیمت آن معادل 2600 دینار کویت است

ب.ام.و 525 آی

بنز E200 کمپرسور

معمولاً بنز را خودروی افراد جاافتاده می‌نامند! شاید دلیل این موضوع به نحوه طراحی آن برگردد. اما موضوع هر چه باشد، نمی‌توان از کنار این قضیه به‌سادگی گذشت که مدل‌های گوناگون مرسدس، از لحاظ طراحی و استایل از ماندگاری بالایی برخوردارند و به‌اصطلاح دیرتر از مد می‌افتند. خودروی موجود در تصویر مدل 2008 بوده و فول آپشن است. کارکرد آن 85000 کیلومتر و قیمت آن 4900 دینار کویت است. این خودرو از وضعیت عالی برخوردار است.

بنز E200 کمپرسور

هیوندای آزرا

نسل پیشین آزرا شاید یکی از محبوب‌ترین مدل‌های هیوندای در بازار کشورمان باشد. خودرویی لوکس و آرام که در صورت کمی مراقبت و تعویض به‌موقع روغن موتور، می‌توان تا مدت‌ها از آن استفاده نمود. مدلی که در تصویر مشاهده می‌شود بنا به گفته فروشنده‌اش 150 کیلومتر کارکرد دارد، که در حال حاضر بررسی صحت و سقم این ادعا برایمان امکان‌پذیر نیست. وضعیت کلی خودرو بنا به اعلان فروشنده درجه یک می‌باشد. مدل این خودرو 2007 و قیمت آن 1900 دینار کویت است.

هیوندای آزرای قدیم

منبع پدال


نظرات

  • عابدینی عابدینی (15 تیر 1394 ساعت 13:08)

    ما عشق ماشینا به خاطر همین چیزاست که می خوایم از ایران بریم دیگه
    وگرنه مرض نداریم که.

  • متخصص متخصص (6 آذر 1393 ساعت 01:26)

    یه جای کار میلنگه چون ماشین با اینقد کارکرد ،بدنه سالم داره و اینکه دینار کویت چیزی حدود 11000 هزار تومان ایران هس که قیمت آخرش میشه حدود 20 میلیون تومن در صورتیکه آزرا ، قیمت نوی آن چیزی حدود200 میلیون تومان هس . آقا میلنگه ، نمیدونم نیم کاسه کجای کاسه هس خودتون قضاوت کنید .(m.kh)

  • اسکالید اسکالید (7 آبان 1393 ساعت 02:12)

    به فرض که واردات دسته دوما آزاد بشه
    بازم سر مردم کلاه میره : دلالای عزیز میهن میرن داغونترینا رو میخرن میبرن ردیفش میکنن و کارکردشو دست کاری میکنند بعد به عنوان کم کارکرد و خیلی سالم میندازن به مردم بیچاره!!!!!!!!!!!

  • یوونتوس یوونتوس (5 آبان 1393 ساعت 21:17)

    به نظرم خیلی ایده خوبیه که ماشین در حد نو وارد کنن. شان مردم ما این نیست ولی چاره چیه!

  • جرمی جرمی (5 آبان 1393 ساعت 18:32)

    در ایران کسی پیگیر صداقت وارد کننده نیست . بدین لحاظ مطمئنا خودرو با قیمت واقعی بفروش نمیرسه و باز این مصرف کنندست که متضررمیشه،

  • ا شکان ا شکان (5 آبان 1393 ساعت 14:46)

    واقعا......... حداقل بگن زیر 3سال کارکرد باشه یا زیر 50000کیلومتر کارکرده باشه. اکثر این ماشینها هم که اینجا نمایندگی تعمیرات دارن

  • محمد عبد محمد عبد (5 آبان 1393 ساعت 10:36)

    کاش با همین قیمتی که گفتین وارد میکردن، فوق فوقش 20 30 درصد بیشتر نه 200 300 درصد!! اونموقع هم مردم مجبور به خرید پراید و پژو و چانگان و فلان نبودن.

  • حامد صابر حامد صابر (5 آبان 1393 ساعت 09:01)

    هیچ وقت خودرو سازان ما این اجازه رو نمیدن چون اونوقت خودروهاشون رو دستشون باد میکنن

  • علی فلاحت علی فلاحت (5 آبان 1393 ساعت 08:49)

    ای خدا مرگ منو برسون اینقدر بدبخت شدیم که حتی نمی تونیم سوار آهن پاره های این سوسمارخورها بشیم اون هم دست دومش

  • محمدماجد محمدماجد (5 آبان 1393 ساعت 07:55)

    خیلی هم خوب