1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چرا سایپا پنهان‌کاری می‌کند؟

چرا سایپا پنهان‌کاری می‌کند؟

13 آذر 1393
  • 11

سایپا اسفند ماه سال گذشته از 3 محصول خود به نام‌های سایپا 232، رنو ساندرو و S300 رونمایی کرد و حتی این محصولات را پیش‌فروش کرد. در همان جلسه رونمایی، قیمت پیش‌فروش خودروی ساندرو 40 میلیون تومان، S300 به مبلغ 72 میلیون تومان و سایپا 232 معادل 26 تا 28 میلیون تومان اعلام شد اما 9 ماه پس از آن مراسم سایپایی‌ها اطلاعات خود را برای تعیین قیمت به شورای رقابت ارسال نکرده‌اند.

به عبارت بهتر سایپایی‌ها سرخود محصولاتشان را قیمتگذاری کرده‌اند و علاقه‌ای به شفاف‌سازی در زمینه تعیین قیمت ندارند. همین عملکرد سایپایی‌ها موجب شد رئیس شورای رقابت از این رویه انتقاد کند. رضا شیوا درباره جزئیات آخرین جلسه شورای رقابت که با موضوع قیمتگذاری 3 خودروی جدید سایپا برگزار شده بود، اظهار کرد: شرکت سایپا هنوز اطلاعات خودروهای جدید خود را به شورای رقابت ارسال نکرده است البته به نظر می‌رسد سایپا عجله‌ای هم برای ارسال اطلاعات خودروهای جدید خود به شورای رقابت ندارد! هنوز دلیل واقعی پنهانکاری‌های سایپا مشخص نیست اما به نظر می‌رسد سود فروش محصولات بدون قیمتگذاری شورای رقابت بیشتر از زمان قیمتگذاری باشد.

نادر قاضی‌پور، عضو ناظر شورای رقابت در این باره به ما گفت: هر محصول جدیدی که به بازار می‌آید باید توسط شورای رقابت قیمتگذاری شود چراکه امکان دارد حق و حقوق مردم ضایع شود. ما مواردی در شورای رقابت داشتیم که خودروساز محصول جدیدی را معرفی کرده بود اما بررسی‌ها نشان می‌داد آن خودرو دقیقا شبیه مدل‌های قدیمی است و فقط سپر و برخی از ظواهر را تغییر داده بود و قصد داشت 13 میلیون تومان گران‌تر بفروشد! قاضی‌پور افزود: ما به‌عنوان نماینده مجلس در شورای رقابت و بسیاری از اعضای دیگر هم با این درخواست مخالفت کردیم. اگر بررسی‌های کارشناسان نبود آن خودروساز قصد داشت سوءاستفاده کرده و حقوق مردم را ضایع کند. به همین علت باید هر محصول جدید که به بازار می‌آید اطلاعات تولید و قیمت آن به دست ما برسد تا بتوانیم درباره نرخ نهایی آن تصمیم بگیریم. سایپا یا هر خودروساز دیگر موظف است این کار را بکند.

تعهد روی هوا!

سایپایی‌ها غیر از موضوع قیمتگذاری محصولات جدید خود اقدام عجیب دیگری را هم انجام می‌دهند و آن ادامه فروش محصولاتی است که موفق نشده‌اند به تعهدات آن عمل کنند. سایپا از مدت‌ها پیش تندر90 را پیش‌فروش کرده اما خریداران تندر90 ماه‌هاست با بدقولی این خودروساز مواجه می‌شوند. جالب اینکه اگر به سایت سایپا مراجعه کنید می‌بینید این خودروساز هنوز تندر90 خود را پیش‌فروش می‌کند البته تاریخ تحویل آن تیر 1394 است! عدم انجام تعهدات مربوط به تندر90 صدای رئیس شورای رقابت را درآورده است. وی در این باره گفت: شرکت‌های خودروساز موظف هستند تا پایان سال تمام تعهدات خود درباره خودروی تندر 90 را نسبت به مشتریان خود انجام دهند.

تا زمانی که قرارداد محکمی با رنو پارس نماینده شرکت رنو در ایران منعقد نشده است نباید تعهدات جدیدی در فروش این خودرو در قبال مشتریان ایجاد کرد. وی در پاسخ به این پرسش که برخی فعالان بازار معتقدند در انبار شرکت‌های زیرمجموعه سایپا تندر90 به تعداد زیادی وجود دارد اما این شرکت حاضر به عرضه این خودروها در سطح بازار نیست، گفت: شورای رقابت به جد این موضوع را پیگیری و بازرسی‌هایی را از شرکت‌های خودروساز انجام می‌دهد. هیچ شرکتی نباید اقدام به نگهداری این خودرو در انبارها کند و باید با راه‌اندازی خطوط تولید تعهدات خود را نسبت به مشتریان انجام دهد. قاضی‌پور، عضو شورای رقابت نیز با انتقاد شدید از عدم انجام تعهدات خودروسازان گفت: خودروسازان موظفند تا زمانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند دیگر اقدام به پیش‌فروش خودروها نکنند. این یک تخلف است که خودروسازان تعهدات خود را انجام نمی‌دهند و محصولات خود را پیش‌فروش می‌کنند. آنها باید اول برادری خود را به مردم ثابت کنند بعد به پیش‌فروش‌های آینده فکر کنند. با این وجود سایپایی‌ها هنوز اقدام به پیش‌فروش تندر90 می‌کنند و کاری به اظهارات اعضای شورای رقابت هم ندارند. معلوم نیست چه کسی باید درباره پنهانکاری‌ها و عدم اجرای تعهدات سایپا پاسخگو باشد.



نظرات

  • علی علوی علی علوی (15 آذر 1393 ساعت 09:41)

    تا وقتی از خودروسازها حمایت دولتی میشه توقعی بیش از این نیست .
    خودروسازای خارجی اگه حمایت انحصاری دولتشونو داشتند الان ماشیناشون پرواز می کرد

  • خداوردی خداوردی (14 آذر 1393 ساعت 23:09)

    جناب قاضی پور
    لطفا واردات خودرورا آزادکنید وتعرفه را به صفر برسانید ببینید چگونه به شما التماس می کنن اگر زور نماینده ها نرسد این دیگر یعنی قلدری خودرو ساز وباید گردنش را شکست؟

  • دیستور دیستور (14 آذر 1393 ساعت 21:34)

    چون دستش با دولت و سازمان حمایت و بقیه بوخورها تو یه کاسه است .

  • رضا شاه علی رضا شاه علی (14 آذر 1393 ساعت 18:31)

    ال90هارو انبارمیکنه تاااابعداز عید که قرارهست شورای رفاقت قیمتشوبازنگری کنه گرونش کنه وبعدتحویل بده

  • mj.king mj.king (14 آذر 1393 ساعت 12:55)

    چون به فکر پر کردن جیب خودشونن...همین

  • محمدماجد محمدماجد (14 آذر 1393 ساعت 00:10)

    این کارا خوراکشه گیر ندین بچه ها

  • حامد صابر حامد صابر (13 آذر 1393 ساعت 10:21)

    چه جالب نمیخوان حقوق مردم ضایع بشه دیگه از این ضایع تر هم میتونه بشه

  • آفرین آفرین (13 آذر 1393 ساعت 10:10)

    در این ۀشفته بازار چه شرکتی روراست کار کرده که سایپا دومش باشد مگر شورای رقابت قبلا چکارکرد , معلومه هرکار دلش میخواهد میکند و جنگ زرگری راه می افتد بعد هم همان که سایپا خواسته بود می شود شاید هم بیشتر , مگر پراید و پژو و . . . یک شبه دوبرابر و سه برابر نشدند کدام ارگان دولتی از مردم حمایت کرد اینهم مثل آن در آخر هرچه دل تنگشان می خواهد میکنند

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (13 آذر 1393 ساعت 10:01)

    چون اگه این کارو نکنه محصولاتش فروش نمیره

  • حسین معمار حسین معمار (13 آذر 1393 ساعت 09:59)

    من بگم چرا؟چون انقدر طمع دارن و دیگر هیچ

  • علی فلاحت علی فلاحت (13 آذر 1393 ساعت 08:32)

    چون گردنش کلفته مثل ایران خودرو زور کسی بهشون نمی رسه پس دلیل نداره متعهد باشند بیچاره مردم هستند تاوان این گردن کلفتی های اینها رو بدند والا اگه تعهد داشت الان وضع صنعت خودروسازی ما این نبود