1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. افزایش 80 درصدی عوارض آزادراه‌ها در ۱۸ ماه اخیر

افزایش 80 درصدی عوارض آزادراه‌ها در ۱۸ ماه اخیر

4 شهریور 1394
  • 0

در راستای آزادسازی عوارض عبور مد نظر آخوندی وزیر راه و شهرسازی از ابتدای سال گذشته تا کنون نرخ عوارض آزادراه‌ها با یک شیب تند حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است.

عباس آخوندی چند ماه پس از حضور در ساختمان دادمان در گردهمایی استانداران اعلام کرد: نگاه ما به آزادراه‌ها، کریدوری است و فقط به جسم راه توجه نمی‌کنیم بلکه اگر شد به دنبال تأسیس شهر صنعتی و بنادر خشک در آزادراه‌ها هستیم و در همین چارچوب بنا داریم 18 آزادراه را برای سرمایه‌گذاری، اعلام عمومی کنیم.

وی تاکید کرد: با جدیت پیگیریم که نظام تعرفه عبور را آزاد کنیم و همچنین دنبال می‌کنیم تا سهم دولت را در این سرمایه‌گذاری‌ها به صفر برسانیم تا آزادراه ها کلاً در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد. در بحث راهسازی و راهداری باید سالانه شش هزار میلیارد تومان برای استانداردسازی راه‌ها هزینه کنیم اما عمده توجهات در سال‌های گذشته راهسازی بوده و به راهداری توجهی نشده است.

وی بیان کرد: برای نگهداری راه‌های موجود برنامه کاملی تهیه کرده‌ایم.

کمتر از یکسال بعد یعنی در آبان‌ماه سال گذشته با چراغ سبز وزارت راه و شهرسازی عوارض 20 تا 50 درصد افزایش می‌یابد. حال یکبار دیگر در آستانه هفته دولت نرخ عوارض آزادراه‌های کشور کمی بیش از 33 درصد گران شد.

به‌عنوان نمونه در هفته‌ای که گذشت عوارض آزادراه‌های تهران-پردیس و قزوین-رشت، تهران-ساوه و در ادامه ساوه-همدان گران شد. سال گذشته نیز افزایش نرخ عوارض متغییر بود؛ به‌عبارت دیگر بسته به ظرفیت محور و مبلغ پایه عوارض بین 20 تا 50 درصد افزایش یافته بود.

با توجه به اظهارات آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادسازی نرخ عوارض عبور باید در آینده‌ای نزدیک انتظار گران شدن عوارض با شیبی نه چندان ملایم را داشت. در این میان عدم مشخص بودن سقف افزایش قیمت عوارض نکته مبهم این ماجراست.



نظرات