1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. 5 روش مفید برای کاهش مصرف سوخت

5 روش مفید برای کاهش مصرف سوخت

11 آبان 1394
  • 0

مصرف سوخت بهینه، اگر برای همه مالکان خودرو مسئله‌ساز نباشد، ولی برای بسیاری از افراد یک موضوع مهم تلقی می‌شود. تصور کنید در وسط راه بنزین تمام کرده‌اید و هیچ ایستگاه سوختی نیز در نزدیکی نیست؛ در این حالت، هرگاه با حرف E چشم در چشم می‌شوید، فشار بیشتری را حس می‌کنید و احتمالاً آرزو خواهید کرد که کاش به جای این خودروی عضلانی، یک «پریوس» در زیر پایتان بود. در ادامه، می‌خواهیم تکنیک‌هایی را مرور کنیم که در مواقعی که بنزین شما در جاده کم است، برای رسیدن خودرو به یک پمپ بنزین بسیار مفید خواهند بود.

 5 روش مفید برای کاهش مصرف سوخت

۱) پرهیز از رانندگی پرتنش

 5 روش مفید برای کاهش مصرف سوخت

وقتی به‌شدت سرعت را کم می‌کنید و سپس دوباره شتاب می‌گیرید، میزان زیادی از سوخت خودرو را مصرف خواهید کرد. وقتی به‌صورت ناگهانی سرعت خودرو را کم و زیاد می‌کنید، مصرف شما افزایش پیدا می‌کند. در همین حال، اگر پا را بر روی پدال گاز ثابت نگه دارید، بنزین در کمترین میزان خود، جریان می‌یابد.

همچنین وقتی از یک تپه بالا می‌روید، سعی کنید سرعت را کم کنید؛ سپس وقتی از سراشیبی پایین می‌روید، دوباره سرعت بگیرید. این کار باعث مصرف بهینه‌تر سوخت می‌شود.

۲) تعویض دنده هوشمندانه

 5 روش مفید برای کاهش مصرف سوخت

وقتی در دنده‌های پایین، با سرعت بالا حرکت می‌کنید، صدای لذت‌بخشی از خودروی شما به گوش می‌رسد. البته برای «لذت»، قیمتی نمی‌توان گذاشت، ولی در عین حال، شما در حال فشار آوردن به موتور و همین‌طور از دست دادن مقدار بیشتری بنزین هستید. پس به نسبت سرعتی که می‌خواهید با آن حرکت کنید، دنده را به‌دقت تعویض کنید و فکر «نمایش» را از سر بیرون کنید؛ چرا که بنزین شما در حال اتمام است و این همه خودنمایی، هیچ توجیهی ندارد.

۳) سپر به سپر حرکت نکنید.

 5 روش مفید برای کاهش مصرف سوخت

البته به نکته اول در مورد تلاش همیشگی برای سرعت گرفتن نیز برمی‌گردد، ولی در اینجا فاکتور ترمزهای غیرضروری نیز به آن اضافه می‌شود. وقتی راننده جلویی شما در جاده به‌شدت ترمز می‌کند، شما هم همین کار را خواهید کرد؛ همین موضوع در هنگام شتاب‌گیری نیز صادق است. شما در این حالت مجبورید با راننده جلویی خودتان همگام شوید، مگر اینکه خود را مقیّد به پُر کردن فاصله در جاده ندانید.

در حالت کلی، چه مخزن سوخت‌تان پُر باشد یا نه، رانندگی با فاصله کم نسبت به خودروی جلویی عذاب‌آور است! در واقع، این یکی از کارهایی است که رانندگان با آن روی اعصاب می‌روند.

۴) پرهیز از درجا کار کردن خودرو

 5 روش مفید برای کاهش مصرف سوخت

اگر در ترافیکی گیر افتاده‌اید که هیچ راه فراری از آن نیست، خودروی خود را خاموش کنید. این کار ممکن است چندان منطقی به نظر نرسد، ولی اگر خودروی شما بیش از یک دقیقه درجا کار کند، بخشی از بنزین خود را بی‌فایده مصرف خواهید کرد. بنابراین خودروی خود را خاموش کنید، صبر کنید تا همه‌چیز دوباره به جریان بیفتد و دوباره روشن کنید. به خاطر داشته باشید که در این حالت و برای رساندن خود به پمپ بنزین، صرفه‌جویی در بنزین برای شما در اولویت قرار دارد.

۵) از محدودیت سرعت تبعیت کنید.

 5 روش مفید برای کاهش مصرف سوخت

اگر می‌خواهید به پمپ بنزین برسید، آرامش خود را حفظ کنید و پدال گاز را تا آخر فشار ندهید؛ بلکه پای شما می‌بایست استراحت کند و به دور از پدال باشد. وقتی خودروی شما شروع به سرعت گرفتن می‌کند، مصرف سوخت بیشتری صورت می‌گیرد. همچنین هنگامی که ترمز می‌گیرید و دوباره می‌‌خواهید به آن سرعت برسید، بنزین بیشتری نیاز خواهید داشت.

پدال ترمز و گاز شما، هم می‌توانند باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت شما شوند و هم به سرعت این سوخت را تمام کنند.

تکنیک‌های بسیار بیشتری در این زمینه وجود دارد، ولی حقیقت این است که یک موضوع را باید قبول کنید؛ اینکه با خودرویی که بنزین آن در حال تمام‌شدن است، رانندگی نکنید. حتی وقتی پولی به همراه ندارید، سعی کنید حداقل یک‌چهارم مخزن بنزین را پر کنید. ضمن اینکه وقتی با یک باک تقریباً خالی رانندگی می‌کنید، تمام مواد کف آن به داخل موتور شما کشیده می‌شود و ممکن است هزینه‌های نگهداری بیشتری را متوجه شما کند.

منبع پدال


نظرات