1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چگونگی خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه را دریافت کنیم؟

چگونگی خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه را دریافت کنیم؟

10 آبان 1394
  • 0

در صورت خودداری شرکت خدمات پس از فروش خودروساز یا واردکننده خودرو از پرداخت خسارت خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه، می‌توان از طریق شکایت به وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت این خسارت را پیگیری کرد.

طبق قانون، خودروسازان و واردکنندگان خودرو در صورتی‌که خودروی تحت گارانتی آنها بیش از دو روز کاری در تعمیرگاه‌ها متوقف شود، موظف به پرداخت خسارتی به عنوان خسارت خواب خودرو، به مالک آن هستند. با این حال ناآگاهی مصرف‌کنندگان از این حق قانونی باعث شده تا خودروسازان و واردکنندگان خودرو از عمل به وظایف قانونی خود در این زمینه خودداری کرده و خسارت خواب خودرو را پرداخت نکنند.

در این زمینه در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو قید شده که " در صورتی‌که خودروهای تحت گارانتی بیش از دو روز کاری به دلیل نبود قطعه یا مدت زمان استاندارد برای رفع عیب خودرو، در تعمیرگاه متوقف شوند، شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو ملزم به پرداخت روزشمار جریمه خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه به مالک آن است".

این در حالی است که در اصلاحیه این قانون (که هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است) شمول پرداخت جریمه توقف خودرو در تعمیرگاه‌ها گسترش یافته است به‌گونه‌ای که خودروهای سواری قرار داشته در دوره وارانتی (ضمانت) نیز اگر به عللی چون کمبود قطعه و غیره بیش از یک هفته در تعمیرگاه متوقف شوند، مشمول دریافت جریمه خواب خودرو خواهند شد.

در ماده 33 این اصلاحیه، میزان جریمه خواب خودرو برای خودروهای سواری معادل روزانه پانزده 10 هزارم قیمت خودرو تعیین شده است. جریمه خواب خودروهای عمومی شامل تاکسی، وانت و ون نیز معادل دو هزارم، خودروهای سنگین شامل مینی‌بوس، میدل‌باس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده معادل یک هزارم و موتورسیکلت معادل روزانه یک هزارم قیمت آن تعیین شده است.

به این ترتیب با تصویب نهایی و اجرایی شدن اصلاحیه این قانون، میزان جریمه خواب (بیش از موعد) یک دستگاه تندر 90 روزانه حدود 60 هزار تومان، یک دستگاه پژو 405 حدود 45 هزار تومان و یک دستگاه پراید حدود 30 هزار تومان است. بنابراین در صورت توقف یک ماهه خودروی تندر 90 در تعمیرگاه جریمه خواب آن حدود یک میلیون و 800 هزار تومان، در پژو 405 حدود یک میلیون و 350 هزار تومان و در خودروی پراید حدود 900 هزار تومان خواهد بود که باید از سوی خودروساز پرداخت شود.

جریمه خواب بیش از موعد یک دستگاه سوناتا نیز روزانه حدود 250 هزار تومان، یک دستگاه سراتو روزانه حدود 185 هزار تومان و لکسوس RX نیز روزانه حدود 880 هزار تومان است. جریمه توقف یک ماهه سوناتا در تعمیرگاه نیز حدود هفت میلیون و 500 هزار تومان، سراتو حدود پنج میلیون و پانصد هزار تومان و لکسوس RX نیز حدود 26 میلیون تومان خواهد بود که باید از سوی واردکننده خودرو پرداخت شود.

صراحت قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در زمینه پرداخت خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه‌ها در حالی است که هم‌اکنون هم خودروسازان و هم واردکنندگان خودرو به دلیل عدم آگاهی مصرف‌کنندگان از حقوق قانونی‌شان در این حوزه، از پرداخت خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه‌ها خودداری می‌کنند.

با این حال اگر شرکت خدمات پس از فروش خودروساز یا واردکننده خودرو، از پرداخت این خسارت خودداری کند، مالک خودرو می‌تواند به وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها شکایت کند تا شرکت خدمات پس از فروش خودروساز یا واردکننده مربوطه، ملزم به پرداخت خسارت یاد شده شود.



نظرات