1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. هزینه ساخت پراید 3 میلیون و 700 هزار تومان!

هزینه ساخت پراید 3 میلیون و 700 هزار تومان!

24 خرداد 1393
  • 0

به ندرت می‌توان کسی را در ایران یافت که از وضعیت خودرو رضایت داشته باشد. انحصار طولانی مدت در تولید خودروهای بی‌کیفیت داخلی که بسیاری از آنها تنها در ایران تولید شده و با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند رفاه مصرف‌کننده را به سود عده‌ای اندک نابود کرده است.

بهانه اشتغالزایی ۵۰۰ هزار نفری شاغلان بخش خودرو که آمارها نشان می‌دهد کمتر از ۴۰هزار نفر در بخش تولید خودرو فعالیت می‌کنند باعث شده است تا عده‌ای در مقام توجیه تولید خودرو با وضعیت کنونی برآیند. ایرنا نوشت؛ نیازی به توضیح نیست که آمار ۵۰۰ هزار نفری شاغلان به خدماتی مانند تعویض روغن، پنچرگیری، تعمیرات و... مربوط می‌شود که چه خودروی داخلی در بازار باشد و چه خودروی وارداتی باکیفی تغییر نمی‌کند. سیدسعید امامی دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: خودروسازان داخلی در برابر انحصاری که دارند خدمات ارائه نکرده و عملا جاده بین مصرف‌کننده و تولیدکننده در صنعت خودرو جاده‌ای یک طرفه است.

آنها در حالی از خدمات پس از فروش می‌گویند که اگر خودروی تحویلی به خریدار نقصی داشته باشد، به جای تحویل خودروی جدید که در قانون بدان تصریح شده یا حداقل رفع عیب سریع و بدون هزینه، با صرف زمان زیاد و بهانه‌های مختلف در مقابل اخذ هزینه از مشتری رفع عیب می‌کنند که به ندرت رضایت مشتری را به دنبال دارد. وی افزود: هزینه تمام شده خودرو در ایران به دلیل سوءمدیریت و انحصاری عمل کردن به‌شدت بالا بوده و هر بار به بهانه حمایت از صنعت هزینه‌های زیادی را بر مشتریان تحمیل می‌کنند بدون آنکه از خود بپرسند پس چه کسی از مصرف‌کننده حمایت می‌کند.

ظاهرا وظیفه وزارت صنعت تنها حمایت از تولیدکننده‌های خودرو است. امامی تاکید کرد: برآوردهای دقیق کارشناسی نشان می‌دهد که در صورت مدیریت صحیح و ابتدایی که نیاز به برنامه‌ریزی حتی میان مدت نیز ندارد در خط تولید؛ ۳میلیون در هزینه تمام شده خودروی پراید صرفه جویی فوری اتفاق می‌افتاد که اگر هزینه‌های ناشی از ریخت و پاش یا عوارض بی‌ربط از آن کسر شود هزینه تمام شده پراید نه حدود ۲۰ میلیون تومان که تنها ۳ میلیون و ۷۰۰هزار تومان خواهد بود.




نظرات