1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. اختلاف قیمت کدام خودروها در بازارنسبت به نمایندگی بیشترین است ؟

اختلاف قیمت کدام خودروها در بازارنسبت به نمایندگی بیشترین است ؟

25 مهر 1396
  • 0

در شرایطی که بازار خودرو با رکود همراه است، روش‌های فروش برخی خودروسازان باعث افزایش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار بعضی خودروها شده و در این میان، جای نظارت دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان حمایت و شورای رقابت خالی است.

 اختلاف قیمت کدام خودروها در بازارنسبت به نمایندگی بیشترین است ؟

نبود نظارت در بازار خودرو باعث شده شاهد افزایش اختلاف قیمت میان نرخ کارخانه و بازار برخی خودروها باشیم، به طوری که در مورد پژو 207 دنده اتوماتیک می‌توان به اختلاف قیمت 8 میلیون تومانی اشاره کرد. در حال حاضر قیمت کارخانه‌ای این خودرو 47 میلیون تومان است اما اعمال برخی روش‌ها در فروش و عرضه خودرو باعث شده تا قیمت این محصول در بازار به 54 میلیون تومان برسد و در نتیجه شاهد حاشیه بازار 7 میلیون تومانی برای این خودرو هستیم.

 اختلاف قیمت کدام خودروها در بازارنسبت به نمایندگی بیشترین است ؟

در مورد رنو ساندرو دنده‌ای نیز باید به قیمت 43 میلیون و 800 هزار تومانی این خودرو در کارخانه اشاره کرد، اما قیمت آن در بازار به 48 میلیون تومان نیز رسیده است که اختلاف 4 میلیون و 200 هزار تومانی را بین قیمت کارخانه و بازار ساندرو دنده‌ای نشان می‌دهد.

قیمت کارخانه‌ای ساندرو دنده اتوماتیک نیز 49 میلیون و 900 هزار تومان است، اما این خودرو در بازار 4 میلیون و 100 هزار تومان گران‌تر از قیمت کارخانه یعنی به قیمت 54 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت رنو ساندرو استپ‌وی نیز در کارخانه 55 میلیون تومان و در بازار 63 میلیون تومان است که تفاوت 8 میلیون تومانی را نشان می‌دهد.

 اختلاف قیمت کدام خودروها در بازارنسبت به نمایندگی بیشترین است ؟

در بررسی بازار خودرو می‌توان به اختلاف قیمت کارخانه‌ای سمند سورن‌ توربوشارژ اشاره کنیم به طوری که این محصول در کارخانه با قیمت 39 میلیون تومان و در بازار 42 میلیون تومان عرضه می‌شود که نشان‌دهنده اختلاف 3 میلیون تومانی بین قیمت کارخانه‌ای و بازار این خودرو است.

قیمت دنا پلاس دنده ای نیز در کارخانه 48 میلیون تومان و در بازار 53 میلیون تومان است که شاهد اختلاف 5 میلیون تومانی در این زمینه هستیم.

 اختلاف قیمت کدام خودروها در بازارنسبت به نمایندگی بیشترین است ؟

در مورد پژو 2008 نیز باید به خرید و فروش این خودرو با قیمت 121 تا 125 میلیون تومان در بازار اشاره کنیم، در حالی که قیمت اعلام شده برای این خودرو از سوی ایران‌خودرو 99 میلیون و 900 هزار تومان بوده است. در نتیجه اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار این خودرو به 25 میلیون تومان رسیده است.

سایپا 111 مدل SE نیز در بازار حدود 3 میلیون تومان گرانتر از قیمت کارخانه خرید و فروش می‌شود، به طوری که نرخ کارخانه‌ای این خودرو 21.5 میلیون تومان و نرخ بازار آن 24 میلیون تومان است. سایپا اخیراً از توقف تولید این خودرو در سایت سایپای کاشان خبر داد که همین مسئله باعث تقویت قیمت این خودرو در بازار شده است.

در حالی شاهد اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار برخی خودروهای داخلی هستیم که نظارت بر بازار و جلوگیری از ایجاد حاشیه قیمتی از جمله وظایف سازمان حمایت و شورای رقابت است و اصولاً شورای رقابت با این شرط که خودروسازان بازار محصولاتشان را مدیریت کنند و از ایجاد حاشیه در بازار جلوگیری کنند، با افزایش قیمت خودروها موافقت کرده است.

نظارت شورای رقابت حداقل باید بر خودروهایی که طبق دستورالعمل این شورا قیمت‌گذاری می‌شوند و نرخ کمتر از 45 میلیون تومان دارند، وجود داشته باشد اما در این مورد هم چندان شاهد این نظارت نیستیم.

در این وضعیت شورای رقابت و سازمان حمایت باید به وظیفه نظارتی خود عمل کنند و مانع از ایجاد حاشیه قیمتی در بازار خودرو شوند.

منبع


نظرات