1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. راه سومی برای مشارکت با خارجی ها

راه سومی برای مشارکت با خارجی ها

29 مرداد 1395
  • 1

در حالی به‌نظر می‌رسد، دست‌اندرکاران خودرویی کشور مسیر همکاری با شرکای خارجی را تنها از طریق دو مدل جوینت‌ونچر و فروش سهام پیگیری می‌کنند که برخی کارشناسان راه سومی را در این زمینه پیشنهاد می‌کنند.

ه‌رغم آنکه در شرایط کنونی انتقاداتی نسبت به مشارکت خودروسازان خارجی از طریق خرید سهام و حتی جوینت‌ونچر مطرح می‌شود، اما برخی از کارشناسان تاکید دارند که راه سومی که خودروسازی کشور از طریق آن می‌تواند مسیر توسعه را به سرعت بپیماید، حضور مستقیم سرمایه‌گذار خارجی در ایران است.

به اعتقاد آنها باید به خودروسازان خارجی اجازه داده شود که به‌تنهایی در ایران کارخانه تاسیس کنند و به تولید بپردازند؛ زیرا این شیوه نسبت به سایر روش‌ها، پایداری بیشتری دارد. بر این اساس بیوک علیمرادلو، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» این موضع را در راستای منافع ملی می‌داند و معتقد است در‌صورتی‌که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور صورت بگیرد؛ یعنی یک شرکت خارجی به صورت مستقل وارد کشور شود و با تاسیس کارخانه، امکانات فنی و سرمایه ای نیز به کشور وارد کند، زمینه‌های توسعه در صنعت خودرو بهتر از سایر شیوه‌ها فراهم می‌شود.

در این زمینه برخی دیگر از کارشناسان ورود مستقیم خودروسازان خارجی و اقدام آنها در تاسیس کارخانه را روشی مطمئن می‌دانند و اینکه این روش ریسک کمتری به همراه دارد زیرا در صورت بروز هر گونه مشکلی خودروساز خارجی نمی‌تواند به سادگی از کشور خارج شود.

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو نیز با اشاره به اینکه راه سوم مشارکت خودروسازان خارجی آن است که به آنها اجازه داده شود به هر صورتی که تمایل دارد، به بازار ایران ورود پیدا کند، می‌گوید: این شیوه از سرمایه‌گذاری به‌دلیل حضور مستقیم سرمایه‌گذار از پایداری بیشتری برخوردار است، اما در شرایطی این امر محقق می‌شود که فضای کسب‌وکار بهبود یابد تا ریسک حضور برای سرمایه گذار خارجی نیز کاهش پیدا کند.

منبع:دنیای اقتصاد



نظرات

  • امیدتویوتا امیدتویوتا (29 مرداد 1395 ساعت 17:10)

    شرکت های خارجی هم به فکر سود خودشون هستند اینجور نیست که تا بگید بیان سرمایه گذاری کنند تا دخالت دولتی در خودروسازی ادامه داشته باشه هیج خودروسازی به تنهایی در ایران سرمایه گذاری نمی کند.