1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. علت متوقف شدن ثبت سفارش واردات خودرو چیست؟

علت متوقف شدن ثبت سفارش واردات خودرو چیست؟

4 خرداد 1395
  • 1

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از توقف ثبت سفارش واردات خودرو خبر داد و گفت: دستورالعمل مربوط به اعلام شماره شاسی خودرو در زمان ثبت سفارش واردات باعث بروز این اتفاق شده است.

ثبت سفارش واردات خودرو

فرهاد احتشام‌زاد در گفت‌ و گو با فارس اظهارداشت: در پی واردات برخی خودروهای غیر استاندارد به کشور، این موضوع در جلساتی با حضور مسئولان وزارت صنعت بررسی شد و قرار بود برای رفع این مشکل، راه حلی اجرایی شود.

وی ادامه داد: طبق قانون، خودروهای وارداتی باید حتماً دارای گارانتی باشند، این در حالی است که طبق آمار نزدیک به 70 درصد اشخاصی که واردات خودرو را انجام می‌دهند برای دریافت کارت گارانتی به نمایندگی‌های رسمی مراجعه نمی‌کنند،با وجود اینکه 3 درصد از قیمت خودرو را نیز بابت این گارانتی قبلاً پرداخت کرده‌اند.

احتشام‌زاد تصریح کرد: این واردکنندگان مطلع هستند که خودروی وارداتی، استاندارد نیست و نمی‌تواند تأییدیه نمایندگی‌های رسمی را دریافت کند، به همین دلیل برای گرفتن کارت گارانتی مراجعه نمی‌کنند و مشتریان نیز این خودروها را بدون گارانتی تحویل می‌گیرند که باعث سرگردانی آنها می‌شود.

وی توضیح داد: نظر وزارت صنعت این بود که در زمان ثبت سفارش، شماره شاسی خودروهای وارداتی نیز ثبت شود تا واردات این خودروها تحت نظارت و مطابق با استاندارد صورت گیرد.

وی ادامه داد: در پی این مسئله، دستورالعمل داخلی در دفتر مقررات سازمان توسعه تجارت صادر شد که عملاً باعث توقف ثبت سفارش واردات خودرو از 10 روز پیش شده است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: بر اساس این دستورالعمل، واردکنندگان خودرو در زمان ثبت سفارش باید شماره شاسی خودرو را اعلام کنند این در حالی است که پس از سفارش‌گذاری برای خرید خودرو، وجه آن به حساب تولید کننده واریز می‌شود و بعد از گذشت یک ماه و نیم تا 2 ماه، این خودرو‌ها به تولید می‌رسند که در آن زمان شماره شاسی آنها مشخص می‌شود.

وی اظهار داشت: به همین دلیل اعلام شماره شاسی خودروها در زمان ثبت سفارش در اکثر موارد امکان‌پذیر نیست و در حال حاضر ثبت سفارش واردات خودرو متوقف شده است.

وی گفت: طبق قانون، پس از ثبت سفارش و قبل از حمل خودروها به کشور، شماره شاسی آنها باید به نمایندگی‌های رسمی اعلام شود تا صحه‌گذاری شوند اما در برخی موارد این اتفاق نمی‌افتد.

احتشام‌زاد افزود: به همین دلیل به وزارت صنعت پیشنهاد کرده‌ایم تا ثبت سفارش به صورت دو مرحله‌ای انجام شود و کد 8 رقمی مجوز واردات در ابتدای ثبت سفارش به گمرک اعلام نشود، بلکه بعد از ارائه شماره شاسی‌ها و صحه‌گذاری اعلام شود.

منبع: فارس



نظرات

  • mj.king mj.king (5 خرداد 1395 ساعت 01:40)

    علت؟! دستهای پشت پرده همیشگی!