1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. حاشیه‌سازی های رسمی که در بازار خودرو کلید خورده است

حاشیه‌سازی های رسمی که در بازار خودرو کلید خورده است

2 آذر 1395
  • 1

در حال حاضر فروش فوری اکثر خودروها از سوی ایران‌ خودرو و سایپا متوقف است و نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها در زمینه فروش آزاد محصولات فعال شده‌اند. این در حالی است که طرح های فروش فوری خودروسازان قبلا با مهلت تحویل 30 روز کاری که غالبا به 45 روز می رسید انجام می‌شد.

حاشیه‌سازی های رسمی در بازار خودرو کلید خورده است

مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های سایپا در این مورد به فارس می‌گوید: فروش فوری نداریم و فقط ماشین‌هایی را که کارخانه برای ما می‌فرستد، با قیمت آزاد عرضه می‌کنیم. قیمت‌هایی که به هر شکل بالاتر از قیمت کارخانه هستند.

به گفته وی، در حال حاضر سایپا فروش فوری پراید و تیبا ندارد و تندر 90 نیز به صورت پیش‌فروش عرضه می‌شود.

ترفند سایپا برای فروش خودروهای کم طرفدار

مدیر فروش یکی دیگر از نمایندگی‌های سایپا نیز از دلیل وضعیت قیمت محصولات سایپا در بازار و توقف فروش فوری از سوی کارخانه پرده برداشته و می‌گوید: سایپا تعدادی از ماشین‌های سخت فروش خود را در قالب یک سبد خودرویی به نمایندگی‌های متقاضی عرضه کرده و در حال حاضر نمایندگی‌ها، این خودروها را به صورت تکی و با قیمت آزاد عرضه می‌کنند.

وی در مورد دلیل این اقدام سایپا می گوید: مدیران این شرکت با هدف تأمین منابع مالی مورد نیاز کارخانه، سبد تحمیلی را برای نمایندگی‌ها در نظر گرفته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: سایت فروش تکی خودروهای سایپا تقریباً بسته است و فروش فوری برای محصولاتی مانند پراید و تیبا متوقف شده است.

این مدیر فروش با بیان اینکه در حال حاضر نمایندگی‌های سایپا خودروهای این کارخانه را با اختلاف قیمت نسبت به نرخ مصوب عرضه می‌کنند، می‌گوید: بحث هایی در مورد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها مطرح است ولی تاکنون قطعیت نداشته است.

گران‌فروشی پراید در نمایندگی‌های سایپا

بر این اساس در حال حاضر نمایندگی‌های سایپا در فروش آزاد محصولات این کارخانه، سایپا 131 را به قیمت 21 میلیون و 100 هزار تومان عرضه می‌کنند که 400 هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب کارخانه‌ است.

همچنین سایپا 132 از سوی نمایندگی‌های سایپا با قیمت آزاد 21.5 میلیون تومانی به فروش می‌رسد که 900 هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب است.

در مورد سایپا 111 نیز باید به اختلاف 300 هزار تومانی قیمت فروش آزاد نمایندگی‌ها با نرخ مصوب اشاره کنیم به طوری که در حال حاضر این خودرو از سوی نمایندگی‌های سایپا با قیمت 21 میلیون و 200 هزار تومان به مردم عرضه می‌شود.

نمایندگی‌های سایپا، تیبا صندوق‌دار را نیز 400 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب و به قیمت 25 میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

در مورد ساندرو دنده اتوماتیک نیز باید به فروش این خودرو با قیمت 52.5 میلیون تومان توسط نمایندگی‌ها اشاره کنیم که 3.5 میلیون تومان بالاتر از نرخ مصوب کارخانه است.

نمایندگی‌های سایپا، سراتو را هم یک میلیون تومان گران‌تر از نرخ کارخانه و به قیمت 91 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌کنند.

قیمت تندر 90 نیز با اختلاف 2 میلیون و 800 هزار تومانی نسبت به نرخ مصوب، با قیمت 40 میلیون و 200 هزار تومان از سوی نمایندگی‌های سایپا به فروش می‌رسد.

در مورد پارس تندر هم باید گفت که نمایندگی‌های سایپا این خودرو را یک میلیون و 800 هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب و به قیمت 41 میلیون و 300 هزار تومان به متقاضیان عرضه می‌کنند.

اختلاف یک تا 3 میلیونی قیمت نمایندگی‌های ایران خودرو با نرخ مصوب

در مورد وضعیت فروش محصولات ایران خودرو نیز باید به توقف فروش فوری اکثر خودروها اشاره کنیم، به طوری که در حال حاضر نمایندگی‌های ایران خودرو بیشتر فروشنده محصولات این کارخانه با قیمت آزاد هستند.

مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های ایران‌ خودرو در این مورد به فارس می‌گوید: در حال حاضر اکثر خودروها از سوی کارخانه با تحویل 75 روزه به فروش می‌رسند و تحویل 30 روزه فقط برای پژو 206 صندوق‌دار و تندر اتومات برقرار است.

وی ادامه می‌دهد: نمایندگی‌های ایران خودرو محصولات این شرکت را در شرایطی که تحویل فوری از سوی کارخانه صورت نمی‌گیرد، یک تا 3 میلیون تومان بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند.

بررسی بازار محصولات ایران خودرو نشان می‌دهد که نمایندگی‌های این شرکت، سمند ال‌ایکس‌بنزینی را با قیمت 32 میلیون و 150 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند که یک میلیون و 850 هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب کارخانه است.

همچنین رانا با قیمت 34 میلیون و 350 هزار تومان از سوی نمایندگی‌های ایران خودرو با تحویل یک روزه به فروش می‌رسد که یک میلیون تومان بالاتر از نرخ فروش این خودرو با تحویل 60 روزه است.

قیمت پژو 405 بنزینی نیز در نمایندگی‌های ایران خودرو به 30 میلیون و 850 هزار تومان رسیده که یک میلیون و 850 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب کارخانه است.

توقف فروش فوری محصولات ایران خودرو باعث شده که نمایندگی‌های این کارخانه، پژو پارس سال را با قیمت 38 میلیون و 100 هزار تومان به مشتریان عرضه کنند که 2 میلیون و 500 هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب کارخانه است.

در مورد پژو 206 تیپ 5 هم باید به قیمت 38 میلیون و 750 هزار تومانی عرضه این خودرو از سوی نمایندگی‌ها اشاره کنیم که حدود 2 میلیون تومان بالاتر از نرخ مصوب کارخانه است.

این در حالی است که فروش فوری اکثر محصولات ایران خودرو و سایپا به صورت اینترنتی نیز متوقف است.

چرت پاییزی شورای رقابت

این اتفاقات در حالی در بازار خودرو رخ داده و حاشیه بازار تقویت شده است که رئیس شورای رقابت همواره بر جلوگیری از شکل‌گیری حاشیه بازار خودرو توسط این شورا تأکید داشته، اما ظاهراً شیوا خبری از تشکیل حاشیه قیمتی در بازار خودرو ندارد و اصولاً نظارتی بر بازار انحصاری خودروها صورت نمی‌گیرد.

به این ترتیب روند صعودی قیمت خودروها در بازار و تغییر دستور کار نمایندگی‌های فروش خودروسازان هم نتوانسته چرت پاییزی شورای رقابت را پاره کند.

منبع:ایران جیب



نظرات

  • حامد حامد (2 آذر 1395 ساعت 17:39)

    همینى که هست، مثلاً ناراضى باشیم چى میشى؟!