1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تاثیر مذاکرات هسته ای در صنعت خودرو

تاثیر مذاکرات هسته ای در صنعت خودرو

15 فروردین 1394
  • 4

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگویی درباره تاثیر نتیجه مذاکرات هسته‌ای و توافق در صنعت خودرو ایران اظهار کرد: پس از اینکه صنعت خودرو در سال‌های اخیر طعم بد تحریم‌ها را چشید، توافق هسته‌ای می‌تواند آغاز توسعه همکاری‌ها با کشورهای صاحب تکنولوژی و بزرگ باشد. در واقع شاید این صنعت در آینده‌ای نه چندان دور علاوه بر حضور کشور چین که در این سال‌ها تشدید شد، کشورهای اروپایی و آمریکایی هم در کارنامه فعالیت و همکاری‌های خود داشته باشد.

او با بیان اینکه مردم از تولید خودروهای داخلی قدیمی رضایت ندارند و ما به عنوان خودروساز این موضوع را قبول داریم، گفت: باید در کشور تولید خودروهای قدیمی هرچه زودتر متوقف شود و محصولاتی بروز به بازار عرضه کنیم اما این در شرایطی است که پس از توافق هسته‌‌ای صنعت خودرو را با همکاری کمپانی‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی پیش ببریم.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: در حال حاضر همکاری‌‌های مشترکی با کمپانی‌های چینی در حال انجام است، پس از توافق شریک تجاری ایران در تولید خودرو به چین ختم نمی‌شود و بستر همکاری‌های بیشتر به جریان خواهد افتاد. توسعه محصولات و تنوع در بازار مطمئنا رضایت مردم را جلب خواهد کرد.

نعمت‌بخش با بیان اینکه متقابلا شرکت‌های خودروساز معیارهایی برای همکاری با هم در نظر می‌گیرند، گفت: هر کمپانی خودروسازی با معیاری وارد مناقصه می‌شود و اصلی‌ترین محور این معیارها فضای رقابتی این تولید و قیمت‌ آن است که مورد توجه قرار می‌گیرد. در این شرایط مجموعه قطعه‌سازها هم می‌توانند طرح‌های مشترکی با شرکت‌های خارجی داشته باشند و محصولات‌شان را به بازارهای صادراتی و کمپانی‌‌های بزرگ عرضه کنند.

این فعال صنعت خودرو افزود: صنعت خودرو و بازار این محصول پس از توافق هسته‌ای و برداشته‌شدن تحریم‌ها می‌تواند ورود محصولات اروپایی و آمریکایی را در کارنامه خود داشته باشد. طراحی پلت فرم مشترک با کمپانی‌های خارجی بزرگ شاید اصلی‌ترین همکاری ایران با صنعتگران خارجی باشد اما نباید این موضوع نادیده گرفته شود که چنین طراحی مشترکی چندین پلت‌ فرم جدید به وجود خواهد آورد که بازار را به کلی با محصولات خارجی بروز می‌کند.

او افزود: در صورت برداشت شدن تحریم‌ها بسیاری از خارجی‌ها به همکاری با ایران علاقمند هستند و این استقبال خود را بارها نشان داده‌‌اند اما همه چیز پس از این بستگی به نوع قراردادها و معیارهای همکاری با کمپانی‌های خارجی و بزرگ دارد.

فرصت طلایی که پیچیده است

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت هم از این شرایط به عنوان فرصتی طلایی یاد کرد که برای صنعت ایران هم می‌تواند فرصت محسوب شود و هم تهدید.

این کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه جریان این صنعت پس از توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها پیچیده است، گفت: اگر از منظر فرصت به این موضوع پرداخته شود، بازار خودرو بازاری وسوسه‌انگیزی برای بزرگان صنعت است، به همین دلیل می‌تواند آغاز همکاری‌های مشترکی تلقی شود و ممکن است این امر مصرف‌کنندگان را از وضعیت بازار و کیفیت محصولات عرضه شده راضی کند اما چنین تعاملی با شرکت‌های خارجی بستگی به تمهیدات اندیشیده شده دارد. زمانی همکاری‌ها ایران را متضرر خواهد کرد که شرایط را خطرناک می‌کند که از این فرصت طلایی به نحو نامطلوبی استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: در سال‌های اخیر برای صنعت خودرو داخل کشور زحمت‌های فراوانی کشیده شد و نباید با تصمیمات غلط آنها را نابود کرد. در شرایطی همکاری‌های گسترده با کشورهای خارجی سودمند است که در بهترین فرصت‌ها بهترین تصمیم‌ها گرفته شود. این وضعیت زمانی حاصل می‌شود که خودروسازان با شرکت‌های بزرگ خارجی انتقال فناوری داشته باشند با وجود اینکه که تمامی این اقدامات زمان‌بر است اما آنها باید به روند فعالیت‌های طراحی و تولیدی خود سرعت بدهند.

او با بیان اینکه باید به بهترین شکل از این فرصت پیش‌رو استفاده کرد، گفت: ترکیب تکنولوژی با تنوع در صنعت خودرو، باعث ارتقای صنعت کشور خواهد شد و مطمئنا پس از توافق و کلید خوردن رایزنی‌ها و مذاکرات شریک‌های تجاری ایران سرمایه‌‌گذاری‌های بسیاری به خطوط تولید داخلی ورود پیدا خواهد کرد. اما زمانی سرمایه‌گذاری مسترک سودمند است که انتقال طرح تکنولوژی و همکاری‌ها تعهد ایجاد کند و به صورت پایدار شکل بگیرد. همچنین این فرصت را باید به عنوان فرصت‌های کوتاه ببینیم و کاملا واقع‌گرایانه در این پیچیدگی پیش رویم.

کاکایی افزود: اگر ایران برنامه‌ریزی همه‌جانبه داشته باشد دیگر همکاری‌های ناکامی که با رنو و پژو داشتیم تکرار نخواهد شد. صنعت خودرو ایران در سال‌های اخیر ضربه ترک کردن ایران توسط کمپانی‌های بزرگی را خورد که در زمانی اگر قراردادها و معیارهای همکاری محکمی منعقد می‌شد، این اتفاق نمی‌افتاد و همکاری‌ها در سال‌های بحرانی تحریم‌ها ادامه می‌یافت.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه تحقیقات ثابت کرده تحریم‌ها پس از چند سال برای مردم کشور عادی می‌شود و صنایع ناچارند رو پای خود بایستند، گفت: صنعت خودروی ایران هم این ویژگی را داشته و دارد به همین دلیل باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد.

او در ادامه افزود: در این شرایط اگر تصمیمات درست و به جایی نگرفته شود، ممکن است واردات در دوره‌ای تشدید شود و وابستگی‌‌هایی به وجود بیاورد اما این امر می‌‌تواند با مدیریت پشت سر گذاشته شود و صنعت خودرو کشور را با توسعه تحقیقات و همکاری‌های خارجی ارتقا داد.

دسترسی به قطعات خارجی قیمت تمام شده را کاهش می‌دهد

محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در همین زمینه به اقتصادنیوز گفت:توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند بسیاری از قطعات مورد نیاز داخلی را به خطوط تولید ایران برگرداند و عواملی که بر قیمت تمام شده تولید در این سال‌ها تاثیر گذاشته را بهبود دهد. این شرایط باعث می‌شود قیمت خودروهای داخلی در بازار تنظیم شوند و مردم از خرید در بازار داخلی رضایت داشته باشند.

او افزود: شرکت‌های تولیدکننده خودرو باید در حین مشارکت نکات طلایی این همکاری‌ها را دریابند و از صفر تا 100 تولید را از قطعات اولیه تا انتها را در نظر بگیرند. زیرساخت‌های این همکاری در فرصت پیش رو باید منطقی باشد و بر اساس مشکلات موجود شک بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در همکاری‌های خودرویی با کشورهای خارجی پس از توافق هسته‌ای که تا کنون نتیجه مطلوبی حاصل شده، باید به نوع قراردادها و حقوق بین‌الملل توجه شود و این موارد یکجانبه نباشد، یادآور شد: اگر حق و حقوق‌های دو طرف شفاف باشد و قراردادها محکم بسته شود، تجربه تلخی که با دو شریک خارجی داشتیم که ایران را تنها و یکه رها کردند، دیگر اتفاق نمی‌افتد و هر دو شریک تجاری از این فرصت همکاری منتفع می‌شوند.



نظرات

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (15 فروردین 1394 ساعت 21:38)

    اینا فرقی براشون نداره کاریو که میخوان میکنن

  • نژادحسینی نژادحسینی (15 فروردین 1394 ساعت 18:55)

    خودروسازهای ما تازه مزه جنس چینی رو به قیمت اورجینال فروختن رو چشیدن اگه خودروسازهای قبلی هم برگردن اینها دیگه ازشون چیزی نمیخرن

  • mj.king mj.king (15 فروردین 1394 ساعت 10:39)

    هیچ تاثیریری حد اقل تو خودرو نداره...یعنی نمیذارن!...گرونترم میشه

  • حسین معمار حسین معمار (15 فروردین 1394 ساعت 10:26)

    مطمئن باشید هیچ تاثیری نداره که هیچ تازشم ببینید اگه از خرداد بالا تر نرفت قیمتها...