1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بلاتکلیفی واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی همچنان ادامه دارد

بلاتکلیفی واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی همچنان ادامه دارد

5 مهر 1395
  • 0

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد، گمرک هنوز رای دیوان عدالت اداری مبنی بر صدور مجوز واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی که قبل از مصوبه ممنوعیت واردات ثبت سفارش شده بودند، را اجرا نکرده است.

نیمه شهریورماه امسال دیوان عدالت اداری درباره مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی اعلام رای کرد که برداشت‌های اشتباه از این رأی باعث شد تا دیوان با صدور اطلاعیه ای توضیحاتی درباره این رای بدهد و تأکید کند واردات خودروهای بالای 2500 سی سی همچنان ممنوع بوده و این مجوز فقط شامل آن دسته از واردکنندگانی است که قبل از ممنوعیت اقدام به ثبت سفارش کرده‌ بودند.

براساس رأی دیوان عدالت اداری هیات وزیران در تاریخ 19/6/93 بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب می نماید: خودروهای سواری با حجم بالای 2500 سی سی و مشمول مقررات متروکه قابل عرضه به بازار نبوده و صرفا امکان مرجوع نمودن به خارج کشور را دارند. ورود و ترخیص هرگونه خودرو سواری از محل تصویب نامه های قبلی صرفا برای خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی و پایین تر مجاز است.

2- بر اساس مقررات امور گمرکی خصوصا مواد 24، 33 و 35 قانون امور گمرکی مصوب 1390 در صورتی که صاحب کالا ظرف مهلت های مقرر برای انجام تشریفات گمرکی و پرداخت وجوه متعلقه اقدام ننماید کالا متروکه می شود و چنانچه از کالاهای ممنوعه نباشد توسط سازمان جمع آوری اموال تملیکی به فروش می رسد و چنانچه از نوع کالاهای ممنوعه باشد برای آن صورتجلسه ضبط تنظیم می شود البته صاحب کالا در صورت اعتراض می تواند به مرجع قضایی شکایت کند. 3- از تصویب نامه مذکور شکایاتی به دیوان عدالت اداری واصل شد که مفاد آن حاکی است افرادی قبل از تاریخ تصویب نامه مورد اشاره با اخذ مجوز از مراجع رسمی اقدام به ثبت سفارش و وارد نمودن خودرو به کشور نموده اند لیکن گمرک از ترخیص خودروی آن ها به استناد به تصویب نامه مذکور خودداری کرده است و لذا شکات خواستار ابطال این تصویب نامه به جهت نقض حقوق آن ها در مغایرت با قوانین و مقررات کشور شده اند.

4- شکایات واصله پس از انجام تشریفات قانونی و اخذ توضیحات طرفین، در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورخ 16/6/95 مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت. 5- برابر نظر هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تصویب نامه مذکور صرفا در حدی که با حق مکتسب آن دسته اشخاصی که با مجوزهای قبلی نسبت به واردات خودرو اقدام کرده اند ولی موفق به ترخیص آن نشده اند به جهت عدم رعایت ماده 4 قانون مدنی از حیث عطف به ماسبق نمودن مقرار قانونی و ماده 4 قانون صادرات و واردات مصوب 1372 به جهت عدم رعایت حقوق مکتسبه افراد و مغایرت با قوانین و مقررات گمرکی ابطال شده است.

به گزارش تسنیم، در حال حاضر 20 روز از صدور رأی دیوان برای تعیین تکلیف تعدادی از خودروهای بالای 2500 سی سی می‌گذرد ولی هنوز آماری از تعداد خودروهای ترخیص شده با این رأی اعلام نشده است.

فرهاد احتشام زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در همین ارتباط با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، می گوید: با توجه به مراجعات مختلف واردکنندگان به انجمن هنوز گمرک رأی دیوان را اجرایی نکرده است.

وی با بیان اینکه قرار بود بعد از رأی دیوان؛ گمرک اقدامات لازم را برای اجرایی شدن مصوبه انجام دهد، افزود: هنوز آماری از تعداد خودروهای ترخیص شده در اختیار انجمن نیست. البته به نظر می رسد به محض اجرا این آمار در گزارش مهرماه امسال میزان خودروهای وارداتی درج شود.

احتشام زاده در خصوص تصمیم انجمن در تغییر معیار لوکس بودن خودروهای وارداتی نیز گفت: به اعتقاد ما باید تجدید نظرهایی در معیار لوکس بودن خودروهای وارداتی انجام شود تا فقط حجم بالای 2500 سی سی ملاک نباشد اما گویا آقایان هنوز برای تغییر این موضوع تردید دارند اما انجمن به صورت جدی پیگیر است.

منبع:ایران جیب



نظرات