1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. کدام مدل‌های لوکس در بازار حباب قیمتی دارند؟

کدام مدل‌های لوکس در بازار حباب قیمتی دارند؟

8 فروردین 1396
  • 0

واردات خودرو امسال مانند سال‌های اخیر نبود و تغییرات بسیار و فراز و نشیب‌های بی‌شماری را تجربه کرد. یکی از این تغییرات که تاثیر آن هم امروز و هم در آینده مشهود بوده و هست، افزایش قیمت برخی خودروها در نبود یا کمبود برخی مدل‌ها به‌خاطر صادر نشدن مجوز واردات و نبود امکان ثبت سفارش آنهاست.

برخی نمایندگان برندهای خودرویی که در چند سال اخیر مشغول فعالیت و واردات خودرو بودند، به دلایلی از ادامه فعالیت بازماندند. برخی در تلاش برای از سر گیری فعالیت خود و تمدید مجوز هستند و برخی به دلایلی نظیر عدم توانایی در پاسخگویی به خدمات خودروهای فروخته شده، مجوزشان به حالت تعلیق درآمد. تاثیری که این توقف فعالیت برای برند آنان داشت، چیزی جز افزایش قیمت به علت نبود یا کمبود ثبت سفارش واردات این گروه خودروها در بازار نبود.

در میان برندهای لوکس، انواع مدل‌های ولوو و مرسدس بنز جایشان در فهرست مجاز واردات خالی است و همین امر سبب شده حبابی کاذب در قیمت برخی مدل‌های این برندهادر بازار ایجاد شود. این مساله تا حدودی در بازار غیرلوکس‌ها نظیر برند کیا هم دیده می‌شود. به عنوان مثال؛ کیا اپتیمای JF حدود ۱۵ میلیون تومان در بازار حباب قیمتی دارد.

در هر صورت مساله‌ای که پیش آمده افزایش غیرمعقول و حبابی قیمت تا حدود ۱۵۰ میلیون تومان برای برخی خودروهای لوکس بوده که امروز با توجه به شب عید تاثیر خود را در بازار دست‌دوم این برندها نیز نشان می‌دهد.

اما نکته‌ای را که نباید فراموش کرد این است که اگر نمایندگان این برندها بتوانند برای سال آینده مجوز فعالیت خود را تمدید و اجازه واردات و فروش را کسب کنند، این حباب قیمتی به راحتی از بین می رود و زیان بزرگی را به مالکان و خریدارانی که اخیرا و پس از افزایش قیمت اقدام به خرید کرده‌اند تحمیل می‌کند.

به عبارت دیگر وقتی نمایندگی قدیمی یا حتی شرکتی جدید بتواند با شرکت مادر به توافق برسد و گواهی فعالیت خود را نیز در ایران جهت نمایندگی فروش و خدمات به‌ دست آورد، از آنجا که واردات این خودروها، دوباره به روند عادی خود بازمی‌گردد، بنابراین از هزینه‌های واردات کاسته می‌شود و در نتیجه قیمت نهایی فروش نیز کاهش می‌یابد.

به‌طور مثال ولووی مدل xc90 که در گذشته در فول‌ترین نسخه خود با قیمتی حدود ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد و هم‌اکنون در بازار تا حدود ۶۵۰ میلیون تومان و بعضا بیش‌تر رشد قیمت داشته مجددا به حدود همان قیمت قبلی برمی‌گردد، از آن‌طرف مدل e250 از برند محبوب مرسدس بنز که پیش‌تر در فول‌ترین حالت در مدل ۲۰۱۵ به قیمت حدود ۴۷۰ میلیون تومان فروخته می‌شد و هم‌اکنون در همان مدل و مدل سال و حتی با کارکردی حدود ۱۰۰۰۰ کیلومتر به قیمتی حدود ۵۲۰ میلیون تومان رسیده است، با تمدید مجوز به قیمت‌های بسیار پایین‌تر نزول خواهد کرد.

هرچند در رابطه با این مدل نباید فراموش کرد که اتاق مدل ۲۰۱۷ آن کاملا تغییر کرده و حتی با کد e200 در بازار ایران به صورت محدود تا حدود ۷۸۰ میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شده است. گفته می‌شود پس از تمدید گواهی فعالیت و واردات اتاق جدید این مدل از برند بنز، کاهش قیمتی حدود ۱۵۰ میلیون تومان برای این اتاق دور از ذهن نیست.

بنابراین آنچه می‌توان نتیجه گرفت این است که تنها برندهایی قابل اطمینان هستند و خریداران بدون دلهره با قیمت واقعی آنها را خریداری می‌کنند که نمایندگی فروش و خدمات خود را از طریق شرکت مادر تمدید کرده باشند. مانند برند لاکچری پورشه که مدت‌هاست به‌صورت رسمی در ایران فعالیت می‌کند و مشتریان از لحاظ قیمت خرید دغدغه کمتری دارند.

در این میان برندهایی که تاکنون موفق به تمدید مجوز نشده یا به‌گونه‌ای با واسطه در ایران حضور دارند نیز قیمت خودروهایشان می‌تواند حباب داشته باشد‌. این مساله وقتی خود را بیشتر نمایان می‌کند که خودرو در گروه لاکچری قرار بگیرد و با قیمت‌های بالاتری تهیه شود و در نتیجه زیان بزرگ‌تری را به خریداران تحمیل کند.

منبع:دنیای خودرو



نظرات