1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. وزارت امور خارجه خریدار نهایی خودروهای قاچاق بوده است

وزارت امور خارجه خریدار نهایی خودروهای قاچاق بوده است

16 آذر 1395
  • 0

طبق وعده قبلی قرار بود خودروهای ممنوعه قاچاقی یا امحا شوند یا صادر؛ صادراتی که از همان اول نیز با علامت سوال چگونه؟ همراه بود. اگرچه سازمان امور تملیکی به یکباره خبر از عدم امحای این خودروها داد و اعلام شد که این خودروها صادر خواهند شد، اما در خصوص صادرات این خودروها هیچ اظهارنظر دیگری نشد. این سکوت خبری نشان می‌دهد که صادرات این خودروها با توجه به مبالغی که به عنوان قیمت اولیه برای آنها در نظر گرفته شده، باید توسط فرد یا ارگانی انجام شود تا از نظر اقتصادی خرید خودروی مشابه در خارج از کشور با قیمت کمتر و گارانتی‌های مشخص‌تر زیان زیادی به آن وارد نکند.

 17 خودروی لوکس ممنوعه در لیست واردات

شاید یکی از دلایلی که این نوع صادرات را در هاله‌ای از ابهام و بی‌خبری قرار داد و کمتر رسانه‌ای هم به این موضوع پرداخت، امکان استفاده این خودروها در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی خارج از کشور بود. موضوعی که توسط یکی از مدیران دولتی تایید و مشخص شد خودروهای ممنوعه قاچاق برای استفاده در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور راهی مقاصد صادراتی خود شده‌اند و وزارت امور خارجه خریدار نهایی خودروهای قاچاق بوده است.

این موضوع شاید زیاد مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه آمار جدید منتشر شده گمرک خبر از ورود 17 خودروی ممنوعه برای نهادهای خاص داد. در آمار تازه گمرک به صراحت اعلام شده است که یک دستگاه تویوتا لندکروز GRX 2014 نقره‌ای ضدگلوله با هشت سیلندر و حجم موتور 4600 سی‌سی به کشور توسط سرکنسولگری ترکیه وارد کشور شده است.

همچنین از مرز امارات و ثبت سفارش شده‌های اماراتی نشان می‌دهد که در هفت‌ماه نخست سال جاری 9 دستگاه خودرو بالای 2500 سی‌سی از امارات وارد ایران شده است. خودروهایی همچون تویوتا پرادو با حجم موتور 2700 سی‌سی، خودروی تاکتیکی فرماندهی تویوتا لندکروز شش سیلندر، تویوتا پرادو GRX با حجم 4000 سی‌سی، تویوتا آوالون 3458 سی سی، دو دستگاه میتسوبیشی پاجرو 3500 سی‌سی، میتسوبیشی پاجرو 3800 سی‌سی، هیوندای سانتافه شش سیلندر 3300 سی‌سی و یک دستگاه خودروی سواری ون کیا کارنوال 3300 سی‌سی، خودروهایی بوده‌اند که در این مدت از امارات با حجم بیش از 2500 سی‌سی به ایران وارد شده‌اند که اغلب آنها مجوز وزارت امور خارجه را دارند و در برخی موارد نام نهاد مجوز‌گیرنده و شماره مجوز ذکر نشده است.

آمار: 38 هزار و 617 دستگاه

و اما ژاپن، مبدا واردات تعداد دیگری خودروی ممنوعه بالای 2500 سی‌سی به ایران بوده است در همین مدت شش دستگاه خودرو شامل دو دستگاه تویوتا پرادو 2700 سی‌سی، دو دستگاه میتسوبیشی پاجرو 3800 سی‌سی، یک دستگاه استیشن میتسوبیشی پاجرو GLX 3500 سی‌سی و تویوتا پرادو VRX 2700‌سی‌سی، خودروهای واردشده است.

ورود خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی به ایران با مصوبه هیات‌وزیران ممنوع شده است، اما در عین حال برخی نهادها از جمله وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها به دلیل شرایط خاص می‌توانند با دریافت مجوز اقدام به ورود این خودروها کنند.

آمار گمرک می‌گوید که در هفت ماهه سال جاری 36 هزار و 617 دستگاه خودرو از مبادی قانونی به کشور وارد شده است که ارزش آن به 941 میلیون و 298 هزار و 419 دلار می‌رسد. اغلب خودروهای وارداتی به کشور در این مدت از سه برند هیوندای، کیا و تویوتا بوده‌اند.

همچنین بخش عمده‌ای از خودروهای وارد شده به کشور از امارات متحده عربی به ایران وارد شده‌اند، به طوری که از مجموع 36 هزار و 617 دستگاه خودروی وارداتی به کشور، 27 هزار و 197 دستگاه آن از کشور امارات وارد ایران شده است. با وجود اینکه ورود خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی به کشور از سوی هیات‌وزیران ممنوع شده است، برخی مقامات و سفارتخانه‌های خارجی در کشور با دریافت مجوز اقدام به واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی با شرایط خاص برای انجام فعالیت‌های کاری به کشور می‌کنند.

خودروها از کجا آمدند؟

نکته جالب در آمار گمرک مبدا‌های صادراتی خودروها به ایران است که به نام‌هایی همچون ترکیه، امارات، ژاپن و آلمان محدود می‌شود. البته ترکیه با همان یک دستگاه تویوتا لندکروز GRX 2014 نقره‌ای با هشت سیلندر و حجم موتور 4600 سی سی که از توسط سرکنسولگری ترکیه در تبریز به ایران وارد شده است کمترین تعداد واردات خودرو را به نام خود ثبت کرده است.

اما آلمان، توانسته است با خودروهای لوکسی که به ایران وارد کرده است نام خود را به عنوان صادرکننده لوکس‌ترین خودروها به ایران ثبت کند. در همین مدت هشت دستگاه پورشه باکستر مدل‌های 2016 و 2017 نیز به ایران وارد شده‌اند که همگی حجم موتورشان کمتر از 2500 سی سی است. این خودروها از کشور آلمان که سازنده آنهاست به ایران وارد شده‌اند.

همچنین 28 دستگاه پورشه ماکان نو با حجم موتور 2000 سی سی و مدل‌های 2016 و 2017 از طریق همین کشور آلمان به ایران وارد شده‌ است که در مجموع قیمت خودروهای وارد شده بیش از سه میلیون دلار است. همچنین یک دستگاه اتومبیل سواری مرسدس بنز E300 مدل سال 2016 به رنگ خاکستری تیره متالیک، شش سیلندر بنزینی با حجم موتور 3500 سی‌سی با تودوزی چرمی نیز در همین مدت با مجوز وزارت امور خارجه به قیمت 48 هزار دلار به ایران وارد شده است.

آلمان مهم‌ترین صادرکننده خودروهای لوکس به ایران است؛ به طوری که عمده خودروهای مرسدس‌بنز، بی‌ام دبلیو، لکسوس، پورشه و... از طریق این کشور به ایران وارد شده است. امارات متحده عربی که همواره جزو برترین مقاصد صادراتی به ایران است هم همچنان نام خود را در لیست بیشترین صادر‌کننده خودرو به ایران ثبت کرده است و در این مدت با واردات 9 دستگاه خودرو بالای 2500 سی‌سی خود را در لیست وارد‌کننده‌های خودروهای ممنوعه قرار داده است.

در این مدت 9 دستگاه خودرو با این شرایط از امارات وارد ایران شده است. تویوتا پرادو با حجم موتور 2700 سی سی، خودروی تاکتیکی فرماندهی تویوتا لندکروز شش سیلندر، تویوتا پرادو GRX با حجم 4000 سی‌سی، تویوتا آوالون 3458 سی‌سی، دو دستگاه میتسوبیشی پاجرو 3500 سی‌سی، میتسوبیشی پاجرو 3800 سی‌سی، هیوندای سانتافه شش سیلندر 3300 سی‌سی و یک دستگاه خودروی سواری ون کیا کارنوال 3300 سی سی، خودروهایی بوده‌اند که در این مدت از امارات با حجم بیش از 2500 سی سی به ایران وارد شده‌اند که اغلب آنها مجوز وزارت امور خارجه را دارند و در برخی موارد نام نهاد مجوز‌گیرنده و شماره مجوز ذکر نشده است.

منبع:ایلنا



نظرات