1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تداوم رونق فروش خودرو در چین

تداوم رونق فروش خودرو در چین

12 تیر 1395
  • 0

تداوم رونق فروش خودرو در چین

هرچند تحلیلگران بازار همچنان نسبت به کندی رشد اقتصاد چین هشدار می دهند و دیگر خبری از رشد دو رقمی اقتصاد این کشور نخواهد شد، اما انتشار برخی آمارها در ماه های ابتدایی ۲۰۱۶ حاکی از رونق بخش هایی نظیر مسکن و خودرو در این کشور بوده است.

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از عصربازار، وال استریت ژورنال در گزارشی به رشد فروش خودرو در پنجمین ماه از سال 2016 در دومین اقتصاد جهان اشاره کرد و نوشت: معرفی مدل های جدید خودرو و ارائه تخفیف مناسب از سوی فروشندگان نقش مهمی در رشد فروش داشته است. بر اساس گزارش انجمن سازندگان خودرو چین، خودروسازان در ماه می در مجموع یک میلیون و 790 هزار دستگاه خودرو سواری اعم از سدان، اسپرت، مینی ون و عمومی به فروشندگان چینی تحویل دادند که 11 درصد بالاتر از مدت مشابه پارسال بود. این عملکرد با بازده 6.5 درصدی ماه آوریل و 6.8 درصدی چهار ماهه نخست امسال مقایسه شد. به طور کلی ماه می یکی از ماه های پررونق برای بازار خودرو محسوب می شود، چراکه مدل های جدید پیرو برپایی نمایشگاه بزرگ خودرو در پکن که امسال در ماه آوریل برگزار شد، وارد نمایندگی ها می شود. بنا بر اعلام شرکت Ways Consulting - شرکت مشاوره چینی در صنایع خودرو- فروشندگان در ماه می 10 درصد تخفیف دادند که نسبت به آوریل تغییر چندانی نداشت.

عوامل بازدارنده عده ای از تحلیلگران می گویند، برخی عوامل اقتصاد کلان که بر فروش خودرو تاثیر گذاشته در حال کمرنگ شدن است. رشد فروش دارایی بعد از یک جهش، هم اکنون ملایم شده و سطح تجارت در سهام برای دومین ماه پیاپی افت کرده است. البته قیمت بنزین در ماه می نسبتا پایین ماند که به تقاضا کمک کرد. در حالی که فروش مناسب خودرو، نشانه مثبتی برای خودروسازان جهانی وابسته به بازار چین محسوب می شود، اما شرکت ها همچنان احتیاط خود را در مورد کندی طولانی مدت اقتصاد حفظ کرده اند.

همان طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، ارسال خودرو از سوی خودروسازان به فروشندگان در ماه می با رشد 11 درصدی همراه بود، در حالی که خودروسازان فقط 5.5 درصد خودرو بیشتری نسبت به مدت مشابه پارسال در چین تولید کردند. جدیدترین بررسی از 20 هزار فروشنده خودرو که از سوی انجمن سازندگان خودرو چین صورت گرفت، نشان داد که تا پایان آوریل فروشندگان معادل یک میلیون و540 هزار دستگاه خودرو موجودی دارند که اندکی کمتر از یک میلیون و 550 هزار دستگاه در ماه می بود. تحلیلگران معتقدند، 45 روز فروش در این سطح، رقمی است که فروشندگان باید درباره افزایش موجودی نگران باشند. نبض کلی فروش خودرو بعد از یک دهه فروش عالی در حال کند شدن است. پکن در تلاشی برای حمایت از صنعت خودرو، ابزارهای حمایتی مانند کاهش مالیات خودروهای با موتور کم حجم و سیاست های اعتباری را به کار گرفته که این موضوع به رشد فروش خودرو از فصل چهارم 2015 تاکنون کمک کرده است. با این وجود، تحلیلگران نسبت به تاثیر این سیاست ها بر رشد تقاضا با احتیاط برخورد می کنند، چراکه خطر منقضی شدن این تصمیمات بعد از یک سال وجود دارد.

آمارهای فروش در مجموع فروش خودروهای سواری و تجاری در چین طی ماه می به 2 میلیون و 100 هزار دستگاه رسید که 9.8 درصد بالاتر از مدت مشابه پارسال بود. نمودار- فروش خودرو در چین طی سال های اخیر

تداوم رونق فروش خودرو در چین


منبع:عصر خودرو



نظرات