1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. استاندارد تایرهای داخلی دو تا سه برابر بالاتر از استانداردهای ملی است

استاندارد تایرهای داخلی دو تا سه برابر بالاتر از استانداردهای ملی است

6 اسفند 1393
  • 1

دکتر اسکندر ستوده مدیرعامل مجتمع صنایع لاستیک یزد، با بیان این مطلب گفت: در حالی که تایرهای ایرانی قابل رقابت با برندهای مطرح جهانی است، اما با این وجود قیمت محصولات داخلی نسبت به برندهای مطرح جهان ارزان تر است.

وی اظهار داشت: تولید تایر در شرکت های تایرسازی داخلی با استانداردهای کارخانه ای و تابع تکنولوژی دریافتی شرکت های طرف قرارداد تایرساز بین المللی است و به طور مرتب فرآیند های کیفی این محصولات از سوی طرف های خارجی ارزیابی و به روز رسانی می شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران، خواهان افزایش سطح استانداردهای ملی برای تایید تایرهای وارداتی شد و گفت: انتظار این است تا استانداردهای ملی در سطح استانداردهای کارخانه ای افزایش یابد تا تایرهای وارداتی به سهولت وارد کشور نشود.

ارز مبادله ای به واردات تایر ندهید

دکتر ستوده خواستار جلوگیری از اختصاص ارز مبادله ای برای واردات تایر شد و گفت: صنعت تایر کشور یک صنعت استراتژیک به شمار می رود و این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی برای واردات مواد اولیه و یا قطعات یدکی ماشین آلات خود امکان استفاده از ارز مبادله ای را ندارند.

مدیرعامل یزدتایر با بیان اینکه واردات تایرهای سواری در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۱ درصد افزایش داشته است، افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خود از خارج، باید از ارز آزاد استفاده کنند اما واردکنندگان که هیچ تعهدی نسبت به محصولات وارداتی خود ندارند، از ارز مبادله ای بهره می گیرند.

به گفته وی، تایرهای وارداتی نه قیمت گذاری می شوند و نه آنکه مسیرهای توزیع و خدمات پس از فروش آن مشخص است لذا مصرف کننده و تولیدکننده داخلی هر دو از این موضوع متضرر خواهند شد.

عضو انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به واردات تایر از مبدا چین، اظهار داشت: تایرهای چینی به سبب اینکه با ارز مبادله ای وارد می شوند ضمن آنکه از قیمت ارزان تری نسبت به تایر های ایرانی برخوردارند اما کیفیت آنها به هیچ عنوان قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست.

دکتر ستوده با بیان آنکه واردکنندگان تایر با حداقل استانداردها اقدام به واردات می کنند، افزود: تایرهای داخلی به دلیل اینکه با توجه به شرایط جغرافیایی و جاده های کشور طراحی شده اند بهترین عملکرد را در بازار داخلی دارند، ضمن آنکه تایرهای تولید داخلی قابلیت رقابت در بازارهای بین المللی و با بهترین برندهای روز جهان را دارند.

وی به واردات ۱۴۰ برند تایر از کشور چین اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون تایرهای چینی با برندهای مختلف در حال واردات به کشور است که برای جلوگیری از این موضوع باید دولت سیاست های حمایتی از صنعت را هرچه سریعتر به اجرا گذارد و سیاست های تعرفه ای معقول را اعمال کند.

این عضو انجمن صنعت تایر کشور با تاکید براینکه چنانچه برای صنعت تایر چاره اندیشی نشود، با کاهش تولید مواجه خواهد شد، گفت: تولیدات داخل به راحتی می توانند تایرهای مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور را تامین کنند.

وی سپس از درخواست انجمن برای افزایش تعرفه واردات تایر خبر داد و گفت: این موضوع هنوز نهایی نشده اما احتمالا در اصلاحیه کتاب قوانین تعرفه ای واردات و صادرات سال ۹۴ لحاظ خواهد شد.

ستوده بر ضرورت تشویق سرمایه گذاران در صنعت تایر کشور تاکید کرد و افزود: برای تشویق سرمایه گذاران باید سود این صنعت از تورم کشور بیشتر باشد چرا که هم اکنون سود صنعت تایر در مقایسه با تورم در سطح پایین تری قرار دارد لذا سرمایه گذاری در آن بسیار کم است.

وی از مخاطره در نقدینگی شرکت های تایرسازی به دلیل ورود تایرهای بی کیفیت چینی با ارز مبادله ای و انباشت تایر خبر داد و افزود: چنانچه برای صنعت تایر چاره اندیشی نشود، با کاهش تولید مواجه خواهد شد.

تایرهای وارداتی شناسنامه ندارد

مدیرعامل یزدتایر با تاکید بر اینکه صنعت تایر یک صنعت استراتژیک و حیاتی است از نبود شناسنامه مشخص برای تایرهای وارداتی انتقاد کرد و خواستار حمایت معقول و تعرفه ای از صنعت تایر، جلوگیری از تخصیص ارز مبادله ای برای واردات تایر، و نظارت بر قیمت گذاری و توزیع محصولات وارداتی شد.

به گفته وی، تایرهای چینی و هندی که به وفور در بازار کشور یافت می شود شاید از نظر قیمت اندکی نسبت به تولیدات داخلی ارزان تر باشد اما در بعد کیفیت به هیچ عنوان قابل رقابت با تایرهای ایرانی نیست.

دکتر ستوده اضافه کرد: به دلیل اینکه تکنولوژی و تولید تایرسازان داخلی برای محیط و بازار مصرف ایران تطابق دارد تایرهای ایرانی حتی در مقایسه با برندهای مطرح جهانی از بهترین کیفیت برخوردار می باشد.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران با توجه به اینکه حدود ۴۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر وارداتی است، تصریح کرد: ارزبری هر کیلو مواد اولیه صنعت تایر ۱.۵ دلار است در حالیکه چنانچه تایر از خارج کشور وارد شود کیلویی از ۳ تا ۴.۵ دلار ارزبری دارد.

مدیرعامل یزدتایر در ادامه با بیان اینکه ۴۰ درصد تولیدات ما به صنعت خودروسازی و شرکت های ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور و گروه بهمن تزریق می شود از مذاکرات مدیران خودرو برای تامین تایر محصولات خود خبر داد.

وی همچنین به مذاکرات با کشورهای ترکیه و یونان برای صادرات اشاره کرد و گفت: پنج درصد محصولات یزدتایر به کشورهای افریقایی، آسیای میانه و خاورمیانه صادر می شود و به دنبال افزایش آن به ۱۰ درصد از تولیدات خود هستیم.

ستوده با اشاره به اینکه تولید در یزدتایر نسبت به سال قبل تا ۱۵ درضد افزایش را تجربه کرده است، متذکر شد: تولید امسال به ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن خواهد رسید و برنامه تولید ما برای سال آینده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن است و با توجه به رادیالیزه شدن ۷۵ درصد تولیدات در سال جاری، از مهرماه سال ۹۴ تمام تولیدات این شرکت رادیال خواهد بود.

وی با توجه تولید و عرضه تایرهای سریV که مورد نیاز خودروهای مگان و مزدا۳ است، اضافه کرد که به زودی تایر مورد نیاز خودروهای هیوندایی و تویوتا نیز در این واحد تولیدی آغاز خواهد شد.

به گفته مدیرعامل یزدتایر، سالانه به ۳۳۰ تا ۳۴۰ هزار تن تایر نیاز داریم که بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تن از این رقم در داخل کشور تولید می شود و یزدتایر ۱۰ درصد تولید داخلی و حدود هشت درصد مصرف کشور را تامین می کند.

وی افزود: سالانه ۱۴ میلیون حلقه تایر سواری در کشور تولید می شود و مصرف کشور بین ۱۵.۵ تا ۱۶ میلیون حلقه تایر است و حدود ۳۰ درصد تایرهای رادیال سواری کشور در یزدتایر تولید و عرضه می شود.

ضرورت قیمت گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا

دکتر ستوده همچنین با توجه به توان صنعت تایر داخلی و برنامه های توسعه ای در این صنعت، متذکر شد: تایرسازان داخلی به راحتی پاسخ گوی نیاز تایر کشور خواهند بود و با توجه به تکمیل برخی طرح های توسعه ای این صنعت در شرکت های مختلف، دولت باید جدی تر از گذشته پشتیبان و حامی صنعت داخلی باشد.

مدیرعامل یزدتایر در واکنش به این پرسش که "با آزادسازی قیمت تایر بر مبنای عرضه و تقاضا، آیا می توان شاهد کاهش قیمت این محصول بود یا خیر؟ گفت: چنانچه عرضه و تقاضای بازار منجر به تعیین قیمت تایر شود ممکن است شاهد کاهش قیمت هم باشیم.

وی در پایان با اشاره به شعار این واحد تولیدی که توسعه، رمز پویایی است، خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی های به عمل آمده کارخانه شماره ۲ یزدتایر با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال بزودی راه اندازی خواهد شد و در صورت احداث این کارخانه ظرفیت این شرکت به حدود ۶۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

براساس این گزارش، در مجتمع صنایع لاستیک یزد تایر سواری از سایز ۱۳ تا ۱۷، تایرهای وانتی، تایر دوچرخه و فرغونی تولید و عرضه می شود و تایرهای سواری یزدتایر تحت لیسانس وردشتاین هلند بوده و دارای سه سال گارانتی است.

افزون بر یک هزار و ۲۵۰ نفر در کارخانجات مجتمع صنایع لاستیک یزد فعالیت می کنند و یزدتایر جز معدود واحدهای صنعتی است که بخش قابل توجهی از شاغلان آن را بانوان تشکیل می دهند.



نظرات

  • آفرین آفرین (6 اسفند 1393 ساعت 07:13)

    بازهم ساز آشنای گران کردن است ،