1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. عدم اقبال از خودرو های ایرانی، نتیجه بازار رانتی

عدم اقبال از خودرو های ایرانی، نتیجه بازار رانتی

28 شهریور 1395
  • 3

، به اعتقاد یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تا زمانی که خودروسازان نتوانند در یک بازار رقابتی غیر رانتی سهم خود را افزایش دهند، نمی‌توان توقع ناراضی نبودن مصرف‌کنندگان و عدم اقبال به خودروهایی ایرانی را داشت.

محمدرضا نجفی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تاکید مقام معظم بر استفاده کالای ایرانی یک راهبرد و جهت‌گیری درست است اما برای عملیاتی شدن این راهبرد باید زیرساخت‌های لازم هم در حوزه مصرف و هم در حوزه تولید به وجود آید؛ به عبارت دیگر برای جامه عمل پوشاندن به این فرمایش ضرورتا باید تولید رقابتی داشته باشیم.

نایب رییس مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه تا زمانی که کالای ایرانی نتواند پیروز رقابت در کیفیت، قیمت و زمان تحویل باشد، نخواهد توانست سهم بازار داخلی را از آن خود کند، گفت: زمانی می‌توان نسبت به فراگیر شدن مصرف کالای ایرانی امیدوار شد که تولید جای خود را در بازار مصرف باز کند و سهم مناسبی را به دست آورد و این نمی‌شود مگر کالای ایرانی با کیفیت و با قیمت و در زمان مناسب به بازار عرضه شود. هر نقص و اشکالی به هر یک از سه عنصر مذکور وارد باشد به طور طبیعی از سهم کالای ایرانی کاسته و بر سهم رقبای خارجی افزوده می‌شود و سهم کالای ایرانی از بازار مصرف از دست می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود مشکلات ساختاری، اجرایی و فنی خودروسازان و خودروهای ایرانی صنعت خودرویی کشور توان رقابت با برندهای خودروسازی جهان را دارد، گفت که اگر مدیران صنعت خودروسازی کشور وضعیت جاری را ادامه دهند و مسیر وصله و پینه کردن و بهبود تدریجی را دنبال کنند، این روند نسبتی با نیازهای جامعه ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس در ارزیابی از عملکرد خودروسازان کشور، گفت: با جهت‌گیری و شتابی که در خودروسازان داخلی می‌بینم، گمانم این است که تا شرایط رقابتی و غیررانتی به وجود نیاید، تحقیق و توسعه ارتقاء نیابد، قیمت تمام شده کاهش نیابد، ارتقاء کیفیت حاصل نشود، خودروهای پیش خرید شده به موقع تحویل نشود و توجه کافی به نیازهای به حق مشتریان نشود، نمی‌توان به افزایش کیفیت خودروهای ایرانی و رضایت مشتریان از آنها امیدی داشت.



نظرات

  • حبیب حبیب (30 شهریور 1395 ساعت 21:31)

    بانظرتون موافقم ولی در کل قیمت خودرو در ایران دو تا سه برابرقیمت واقعی و جهانی است که اشاره ای بهش نکردیدو خودروهای ایرانی از فن اوری و تجهیزات روز دنیا بی بهره اند و مصرف سوخت و استهلاک بالا وکیفیت پایین و گارانتی و خدمات پس ازفروش پایین نصبت به خودروهای خارجی میباشند

  • مجید مجید (29 شهریور 1395 ساعت 13:16)

    عکس خودرو ساینا رو گذاشتید . شاید منظور این خودرو و سایر خودرو هایی باشه که با چراغ جدید چند میلیون تومن بالاتر فروخته میشن . متاسفانه خودرو های به ظاهر جدیدی که تو ایران فروخته میشن مثل ساینا تیبا دو و ام وی ام 110 جدید . بدون تغییرات قابل توجه به قیمت خیلی بالاتر از ارزش واقعی فروخته میشن. این خودروها مسلما توان رقابت با محصولات قدیمی مثل سمند و 405 و .. رو نخواهند داشت.
    وقتی خودرویی فیس لیفت میشه ، مدل قدیمی دیگه تولید نمیشه و مدل فیس لیفت شده ، به همون قیمت قبلی فروخته میشه نه اینکه در کنار هم باشند و مدل فیس لیفت چند میلیون بالاتر باشه .
    کلا تو ایران تولید خودرو جدید تعریف عجیبی داره .

  • بی نام بی نام (29 شهریور 1395 ساعت 08:34)

    این حرف کاملا درسته، ولی کو گوش شنوا!!! اونایی که باید بشنون متاسفانه خودشون رو زدن به خواب!!! از قدیم الایام هم همیشه گفتن: آدم خواب رو می شه بیدار کرد، ولی کسی رو که خودش رو به خواب زده هیچ وقت. حالا اینم حکایت خودروسازای ماست که خودشون رو به خواب زمستونی زدن و فکر می کنن تا عبد می شه با همین روال انحصارگرایی و رانت خوری ادامه داد. ماشالا همیشه هر وقت که عشقشون می کشه قیمتاشون رو چنان می برن بالا که اصولا با هیچ عقل و منطق و وجدانی جور درنمیاد. تازه هر از چند گاهی هم هی به دولت فشار میارن که یا وام بده یا تعرفه های واردات را ببره بالا، ولی حتی حاضر نیستن یه اپسیلون به خودشون فشار بیارن و از سودهای نجومیشون کم کنن که یک ذره پیشرفت کنن.