1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قوانین گمرکی ایران باعث نبرد بین پریوس و کرولا شد

قوانین گمرکی ایران باعث نبرد بین پریوس و کرولا شد

25 فروردین 1395
  • 0

در اکثر نقاط جهان، خودروهای هیبرید، قیمتی بیشتر از نسخه‌های بنزینی دارند ولی به خاطر سیاست‌های گمرک و قوانین واردات ایران، تعرفه واردات خودروهای هیبرید بسیار کم‌تر از نسخه‌های بنزینی در نظر گرفته می‌شود. همین امر باعث شده است رابطه قیمتی این خودرو در بازار ایران برعکس یا در یک سطح قرار گیرد.

بعد از واردات تویوتاکمری هیبرید در مدل‌های LE و XLE، شاهد بودیم قیمت آن، کم‌تر از مدل بنزینی تعیین شد و همین مساله فروش مدل‌های بنزینی را در بازار ایران به نسبت مدل هیبرید کم کرد. در زمانی‌که کمری بنزینی قیمتی بین ۱۸۵ تا ۱۹۸ میلیون تومان داشت، تویوتا کمری XLE با امکانات به‌مراتب بالاتر و فناوری هیبرید، قیمت حداکثری ۱۷۵ میلیون تومان را تجربه می‌کرد. این روزها که قرار است تویوتا پریوس هم به صورت عمده وارد بازار کشور شود، شرایطی فراهم شده است تا حضور پریوس در ایران، فروش کرولا را کمی ‌سخت‌تر کند. در بازارهایی مثل امارات، پریوس فول ۲۵ هزار درهم از کرولا فول‌آپشن، گران‌تر است. ولی با توجه به‌اینکه قیمت پریوس در بازار ایران بین ۱۴۰ تا ۱۴۵ میلیون تومان است، دقیقا رقیب برادر بنزینی خود یعنی کرولا GLi با قیمت ۱۴۶ میلیون تومان می‌شود. کرولاهای ۲۰۱۶ موجود در بازار، اکثرا مجهز به دو کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، مانیتور نصب‌شده غیر‌اصل، سنسور پارک جلو و عقب، کروزکنترل، سانروف، بلوتوث و دی‌لایت هستند. موتور این خودرو، دو لیتری ۱۴۳ اسب‌بخاری بوده و در مدل‌هایی به گیربکس CVT مولتی‌درایو هفت سرعته مجهز است.

در مقابل تویوتا کرولایی که قیمتی بین ۱۴۱ تا ۱۴۶ میلیون تومان دارد، پریوسی قرار گرفته است که با موتور بنزینی ۱٫۸ لیتری و موتور الکتریکی عرضه می‌شود و ۱۳۴ اسب‌بخار قدرت دارد. گیربکس این خودرو از نوع CVT بوده و با انتقال قدرت مناسب، مصرف سوخت کم‌تر از ۴٫۵ لیتر را فراهم می‌کند. شتاب این خودرو به مراتب از کرولا بهتره است و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را تنها در ۹٫۴ ثانیه ثبت می‌کند. هفت کیسه هوا، سیستم صوتی و تصویری JBL، دوربین عقب، کروزکنترل، شارژ بی‌سیم تلفن همراه، بلوتوث، کنترل کشش و پایداری، دی‌لایت، سیستم تهویه اتوماتیک، روشن شدن دکمه‌ای و… از امکانات پریوس ۲۰۱۶ محسوب می‌شود. برخی اعتقاد دارند ظاهر این خودرو جذاب نیست و بسیار فضایی طراحی شده است! ولی با نگاهی نزدیک از پریوس، به احتمال زیاد به ‌این نتیجه می‌رسید که اصول طراحی خاصی در این خودروی هیبرید رعایت شده است. به‌عنوان مثال طراحی چراغ جلو و عملکرد آن بسیار هوشمندانه در نظر گرفته شده است. چراغ عقب خودرو که بخش زیادی از پشت آن ‌را فراگرفته و نورهای مناسبی را به رانندگان پشت سر می‌رساند. طراحی بدنه حالت فست‌بک دارد و با حالت قوسی سقف، فضای مناسب سر را برای سرنشینان ایجاد کرده است. در صندوق که دو قسمت شیشه دارد، دید نسبتا مناسبی به راننده می‌دهد.

قوانین گمرکی ایران، تویوتاها را به جان هم انداخت!

همان‌طور که اشاره شد، در اکثر نقاط جهان، پریوس قیمتی بیشتر از کرولا دارد و اصلا در رده رقابتی یکدیگر قرار نمی‌گیرند. ولی با توجه به قوانین ایران، امروز خودرویی به‌صرفه‌تر با برندی مشترک، قیمتی کم‌تر از برادر خود دارد. پریوس به مراتب شتاب بهتری نسبت به کرولا دارد و از نظر اقتصادی، مصرف سوخت و استهلاک، به‌صرفه‌تر است. امکانات و ایمنی بیشتر پریوس، نکته دیگری است که باید در مقایسه آن با کرولای موجود در ایران لحاظ شود. قیمت پایین‌تر، فناوری بیشتر و کارایی بالا، از دیگر ویژگی‌های پریوس ۲۰۱۶ است که آن را نسبت به کرولا برتر می‌کند.

در صورتی که پریوس ۲۰۱۶ بتواند نظر مشتریان ایرانی را جلب کند، به احتمال قوی فروش کرولاهای ۱۴۶ میلیون تومانی سخت‌تر از قبل می‌شود. در چنین مواقعی یا باید کرولا ارزان شود یا اینکه قبول کند باید فروش کم‌تری داشته باشد. البته در ایران بعید نیست که قیمت کرولا همان ۱۴۶ میلیون تومان باقی بماند و بعد از مدتی، پریوس ۲۰۱۶ گران شود و قیمتی تا ۱۵۵ میلیون تومان را هم تجربه کند.



نظرات