1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سرپیچی خودروسازان از دستور شورای رقابت

سرپیچی خودروسازان از دستور شورای رقابت

2 مهر 1393
  • 13

در حالی که شورای رقابت بارها بر غیر اجباری بودن نصب آپشن روی خودروهای داخلی تاکید کرده است و حتی این موضوع یکی از شروط افزایش قیمت به حساب می‌آید، گویا خودروسازان هنوز هم از حربه «آپشن» برای بالا بردن قیمت محصولات خود استفاده می‌کنند.

اوایل تیرماه امسال بود که شورای رقابت پس از موافقت با افزایش رسمی قیمت خودرو، شرکت‌های خودروساز را به رعایت پنج شرط ملزم کرد و یکی از این شروط، اختیاری بودن نصب آپشن بود. طبق این شرط، خودروسازان نمی‌توانستند آپشن‌های موردنظر خود را به مشتریان تحمیل کنند و تنها در صورتی که آنها (مشتریان) راضی به نصب آپشن روی خودروهای مدنظرشان بودند، امکان این کار وجود داشت.

بر این اساس، خودروسازان برخی محصولات خود را در دو مدل «بدون آپشن» و «مجهز به آپشن» پیش‌فروش کردند؛ به‌نحوی‌که مشتریان مختار بودند هر مدلی را که خود می‌خواهند، پیش خرید کنند. از آنجا که خودروهای بدون آپشن، دو میلیون ارزان‌تر از با آپشن‌ها بودند، بخشی از مشتریان اقدام به پیش خرید آنها کردند تا این گونه گمان برود که خودروسازان به مصوبه شورای رقابت عمل کرده‌اند.

این در حالی است که حالا برخی مشتریان طی تماس با ما عنوان می‌کنند که خودروسازان از آنها خواسته‌اند خودرو بدون آپشن ثبت‌نامی خود را با مدل‌های مجهز به آپشن، تعویض کنند و این موضوع با اعتراض مشتریان روبه‌رو شده است. مشتریان تاکید می‌کنند که اگر می‌خواستند خودرو مجهز به آپشن بخرند، در همان زمان ثبت‌نام این کار را می‌کردند و چون نمی‌خواستند یا نمی‌توانستند دو میلیون تومان اضافه بپردازند، مدل بدون آپشن را برگزیدند.

با توجه به آنکه این رفتار خودروسازان به‌نوعی تخطی از دستور شورای رقابت مبنی‌بر الزامی نبودن آپشن است، باید منتظر ماند و دید واکنش شورا به این ماجرا چه خواهد بود.



نظرات

  • ناشناس ناشناس (6 خرداد 1395 ساعت 17:36)

    به نظر من کوتاهی مردم واینکه مردم این مساله رو نمیدونن که شرکت های خودرو سازی قیمت هارو باب دل خودشون بالا میبرن باعث شده قیمت ها روز به روز بالا بره، وبه خرید خودرو با قیمت بسیار بالا اقدام میکنن، چرا تو المان پراید هاشبک باید 1 میلیون باشه ولی تو ایران 22 میلیون، چرا پراید تو عراق باید 4 میلیون باشه و 100 کیلومتر اینورتر تو ایران 19 میلیون ؟ یعنی اونجا منطقه شون جوریه رو قیمت ماشین ها اثر میزاره؟ چرا خودروهای خارجی که اونور اب هست 20 میلیون قیمتشه ولی وقتی میاد ایران میشه 200 میلیون ؟تا حالا از خودمون پرسیدیم چرا؟

  • مهاباد مهاباد (6 مهر 1393 ساعت 09:51)

    به خدا این حرفها فقط کلاه گذاشتن سر مردم من زیاد میرم کردستان عراق ماشینهای اونها را میبینی ماشین خودتو می بینی تمام موی بدنت سیخ میشه کلا 6 7 سال استقلال گرفتن ببین سوار چی میشن ما سوار چی میشیم
    از ماست که بر ماست
    پراید 4 میلیونی را میده به مردم 24 میلیون تازه سرشون هم منت میزاره تحویل 30 روزه مردم هم خیلی خوشحالن 405 که 30 سال قبل تو فرانسه استفاده میشد ما آلان به عنوان ماشین لوکس داریم ازش استفاده میکنیم تازه با چه آپشنهایی
    چراغ سوم ترمز
    ترم بژ
    زاپاس داخل جعبه
    فرمان هیدرولیک
    4 چرخ
    موتور 1800CCبا نوش جان کردن 13 یا 14 لیتر بنزین در 100 کیلومتر
    برف پاکن راننده و سرنشین
    جا سیگاری و فندک
    دسته راهنما
    ایمولایزر
    قفل کودک
    4 راهنما(فلاشر)
    بدون کیسه هوا
    بدون پخش
    با 4 بلنگو

  • یوونتوس یوونتوس (3 مهر 1393 ساعت 12:42)

    مقصر اصلی خود شورای رقابته.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (2 مهر 1393 ساعت 12:57)

    تورو خدا مردم این خاک عزیزو هی شوت نکنین اینور و اونور

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (2 مهر 1393 ساعت 12:54)

    بنظر من هر خودروی که آپشن ایربک نداشته باشد خودرو نیست.

    تنبور تنبور (3 مهر 1393 ساعت 00:22)

    ایربگ اصلا نباید جز آپشن باشه، ایربگ الزامیه و باید استاندارد روی ماشین باشه

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (3 مهر 1393 ساعت 01:09)

    تصحیح میکنم : هر ایربکی که الزامی نباشه ، آپشن نیست...!!!

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (5 مهر 1393 ساعت 17:13)

    هر خودرویی که ایربک الزامی نداشته باشه ماشین نیست...!!! خخخخ

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (11 مهر 1393 ساعت 00:46)

    در ایران ، ایربک یک آپشن محسوب می شود نه الزام...

  • تنبور تنبور (2 مهر 1393 ساعت 11:36)

    مشتریان حقشونه اینجوری سرشون بیاد، خب نخرید

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (2 مهر 1393 ساعت 12:55)

    خوب اگه نخرن که زن بهشون نمیدن.

  • آفرین آفرین (2 مهر 1393 ساعت 11:09)

    همیشه همیجوریه اول کلی بخث می کنند بعدش هرکاری دلش میخواد میکنند وحرف دولت را هم که قبول ندارند سناریوی تکراری کل اجناس در ایران

  • جوانلو جوانلو (2 مهر 1393 ساعت 07:32)

    آدم نمی دونه باید بخنده یا گریه کنه، اصلاً چی چی هست این شورای رقابت، رقابت با کی داره؟ با کی رقابت می کنه؟ رقابت در گران کردن؟! کی به حرف این گوش می ده؟ اصلاً حرفاش منطقی هست که کسی گوش بده؟ تا دلمون بخواداز این شوراها داریم:: رقابت، نظارت، حل اختلاف، مصلحت، اسلامی شهرها، اسلامی روستاها .....................
    آقا ولش کن بحث داره کم کم سیاسی می شه. ان شاء الله اوضاع خودرو ، هم از نظر قیمت هم از نظر کیفیت تو این مملکت درست می شه.