1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ایران نوزدهمین تولیدکننده خودروی جهان شد

ایران نوزدهمین تولیدکننده خودروی جهان شد

11 آذر 1393
  • 1

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امیدواریم بالاترین رشد تولید خودرو در جهان در سال 2014 میلادی مربوط به ایران باشد؛ به گونه‌ای که هم اکنون در زمینه تولید خودروهای سواری رتبه هفدهم و در کل صنعت خودرو رتبه نوزدهم جهان را کسب کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته دو رتبه رشد داشته است.

محمدرضا نعمت‌زاده در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو اظهار کرد: هم اکنون گردش مالی صنعت خودرو ایران 12 میلیارد دلار است که امیدواریم سال آینده 30 درصد افزایش یابد.وی با بیان این‌که سهم ارزش افزوده صنعت خودرو در بخش صنعت کشور حدود 18.8 درصد است، اظهار کرد: سهم اشتغال صنعت خودرو و قطعه نیز حدود 10 تا 12 درصد اشتغال صنعتی کشور است.

نعمت‌زاده ادامه داد: برنامه تولید خودرو در سال جاری یک میلیون و 200 هزار دستگاه است که در هشت ماهه نخست امسال 724 هزار دستگاه خودرو تولید شده و 95 درصد برنامه محقق شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای تسهیل جذب سرمایه‌گذاران خارجی مشوق‌هایی چون 50 درصد بخشودگی مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی حداقل 30 درصد محصول تولیدی را به بازارهای خارجی صادر کنند در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز مطرح داخلی به شرکت های خارجی به شرط 30 درصد صادرات محصولات از دیگر مشوق‌های در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: حضور شرکت‌های خودروساز خارجی که از طریق همکاری با شرکای داخلی و چه از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم باید با لحاظ کردن توان طراحی و بهره گیری از قطعه سازان داخلی باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سیاست‌های تدوین شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت آن دسته از بنگاه‌ها مورد حمایت قرار خواهند گرفت که حداقل عمق ساخت داخلی قطعات را رعایت کنند.

نعمت زاده افزود: متوسط میزان دی اکسیدکربن تولیدی ناوگان خودرویی ایران باید از 190 گرم در کیلومتر در حال حاضر به صد گرم در کیلومتر تا سال 2025 کاهش یابد.

وی با بیان این‌که ایجاد خط تولید موتورهای بنزینی بر پایه سی.ان.جی با استاندارد یورو 5 و یورو 6 و با ظرفیت سالانه یک میلیون دستگاه از مهمترین برنامه‌های ما است، خاطرنشان کرد: طراحی و تولید خودروهای صادراتی ترجیحا با مشارکت شرکت های معتبر جهانی به میزان 500 هزار دستگاه در سال از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تولید ون چند منظوره با ظرفیت 50 هزار دستگاه در سال و ایجاد خط تولید گیربکس‌های اتوماتیک با ظرفیت بیش از 200 هزار دستگاه در سال از دیگر برنامه‌های مدنظر در آینده است.نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: ایجاد خط تولید موتورهای سبک دیزلی و افزایش توان تولید و طراحی مجموعه‌های کنترل و مدیریت الکترونیکی خودروها از دیگر برنامه‌های مدنظر خواهد بود.



نظرات

  • آفرین آفرین (13 آذر 1393 ساعت 10:18)

    بنازم به سایپا و ایران خودرو , بزن بنداز و برو که میگن همینه دیگه تازه تقدیرنامه هم میگیرند , البته دیگه این از اون حرفهاست