1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. افزایش ۳۰ درصدی واردات خودرو- به زودی خودرو ارزان می‌شود

افزایش ۳۰ درصدی واردات خودرو- به زودی خودرو ارزان می‌شود

23 مرداد 1396
  • 5

قائم‌مقام وزیر در امور تجارت اعلام کرد که واردات خودرو در شش ماه آتی می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود، زیرا عرضه نسبت به دورۀ مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

 افزایش ۳۰ درصدی واردات خودرو- به زودی خودرو ارزان می‌شود

مجتبی خسروتاج - رییس سازمان توسعه تجارت ایران - در خصوص اخبار مبنی بر مسدود شدن ثبت سفارش خودرو اظهار کرد: در نیمۀ اول مردادماه سال جاری، به دلیل تغییراتی که در سیستم ثبت سفارش و نظام بارگذاری آن در سامانۀ جامع تجارت پیش آمد، مدت محدودی ثبت سفارش برای واردات خودرو کند شد ولی در حال حاضر با توجه به سیاست‌ها و دستورالعمل‌های جدید که برای دولت ارسال شده و برای تصویب آن درخواست رسیدگی کرده‌ایم. ثبت سفارش محدود شده تا دستورالعمل جدید ابلاغ شود. اما این به معنی توقف واردات نیست، دستورالعمل جدید با رعایت تأکید بر تولیدات داخلی، سرمایه‌گذاری مشترک، توسعۀ صادرات و ... خواهد بود، آنچه در حال حاضر وارد می‌شود ناشی از ثبت سفارش اواخر سال گذشته و چهار ماهۀ اول سال جاری است و تا دی ماه سال جاری فرصت ورود آن وجود دارد. بنابراین، واردات آنها با مانع مواجه نیست، خریداران خودرو آگاه باشند که محدودیتی در واردات خودرو از محل ثبت سفارشات قبلی وجود ندارد و آنچه در چهار ماهۀ اول امسال ثبت سفارش شده به مراتب بالاتر از ثبت سفارش دورۀ مشابه سال قبل است که در صورت واردات در شش ماه آتی می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود. زیرا عرضه نسبت به دورۀ مشابه سال گذشته نیز افزایش یافته است.

وی با اشاره به قوانین محدودکننده در واردات خودرو گفت: در حال حاضر واردات تابع قانون خودرو و آئین‌نامۀ ضوابط فنی مربوطه است که مطابق آن بایستی ضوابط چهارگانه شامل گواهی استاندارد، محیط زیست، بهینه‌سازی سوخت و شرایط نمایندگی رعایت گردد که در خصوص شرایط نمایندگی، ابلاغیۀ دی ماه سال ۱۳۹۵ معاون اول ریاست جمهوری، دستورالعمل وزارتخانه و سیاست‌هایی که دولت به وزارتخانه ابلاغ می‌کند مبنای اقدام خواهد بود. خسروتاج با تأکید بر بی‌اعتبار بودن ثبت سفارش‌های پس از تاریخ ابلاغ بخشنامۀ معاون اول رئیس جمهور، تشریح کرد: تا پیش از بخشنامۀ دی ماه سال ۱۳۹۵ علاوه بر نمایندگی‌های رسمی، شرکت‌های واسط هم می‌توانستند نسبت به ثبت سفارش واردات خودرو اقدام کنند ولی از دی ماه سال ۱۳۹۵ به بعد با بخشنامۀ معاون اول ریاست جمهوری فقط ثبت سفارش نمایندگی‌های رسمی معتبر است و چنانچه بعد از آن ثبت سفارشی صورت گرفته باشد فاقد اعتبار است.

قائم‌مقام وزیر در امور تجارت در خصوص امکان تمدید ثبت سفارشات صورت گرفتۀ قبلی اظهار کرد: این ثبت سفارشات همه از مهلت اعتبار شش ماهه برخوردار هستند که چنانچه در سررسید نیاز به تمدید باشد بر اساس ضوابط زمان سررسید اتخاذ تصمیم خواهد شد. توقف ثبت سفارش واردات خودرو در حال حاضر موقتی است و هر لحظه که دستورالعمل جدید ابلاغ شود بر اساس آن اقدام خواهد شد. تکرار می‌کنم با ثبت سفارشات اواخر سال گذشته و چهار ماۀ ابتدای سال جاری حداقل تا شش ماه آینده از محل این ثبت سفارشات واردات خودرو به کشور در جریان هست و خواهد بود. خسروتاج افزود: در چهارماهۀ اول سال جاری حدود ۲۶ هزار دستگاه خودرو سواری وارد و در گمرکات کشور ترخیص شده که در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۸ هزار دستگاه بوده است که نشان‌دهندۀ افزایش ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی دربارۀ محدودیت‌های ثبت سفارش گفت: طراحی سیستم‌ها و سامانه‌ها بایستی به نحوی صورت پذیرد که سوءاستفاده از آنها غیر ممکن یا حداقل باشد و طی زمان چنانچه نرم‌افزارهای جدید فراهم شود نرم‌افزارهای گذشته به روز شود. بنابراین، تمام سیستم‌ها و سامانه‌ها امکان مواجهه با اینگونه سواستفاده‌ها هستند و در دوره‌های خاصی نیاز به چنین محدودیت‌های موقت برای تغییرات سیستمی وجود دارد. خسروتاج در پایان در خصوص سهمیه برای واردات خودرو اعلام کرد: هر زمان که دستورالعمل جدید از سوی دولت ابلاغ شود، طبق ضوابط و مقررات آن عمل خواهیم کرد.

منبع ایسنا


نظرات

  • Mahdi Mahdi (24 مرداد 1396 ساعت 11:16)

    زهی خیال باطل

  • مجید مجید (23 مرداد 1396 ساعت 12:02)

    دروغ .فریب. بد قولی ... سه سیاست وزارت صنعت

  • محمد محمد (23 مرداد 1396 ساعت 11:16)

    اولاً فعلأ ک سایت ثبت سفارش رو بستن و این یعنی افزایش قیمت ، دوماً با این سودهایی ک الان واردکننده ها جدیدأ میکشن و افزایش قیمت های نجومی ای ک داشتن نشون میده ک اوضاع شون خیلی کویته و خودروی ۲۰۰ میلیونی رو راحت پیش فروش ۴۵ روزه میکنن و بعد از ۶۰ روز هم تحویل نمیدن . سومأ ایران و ارزونی !!!؟؟ مگه داریم مگه میشه... !!!

  • محمد محمد (23 مرداد 1396 ساعت 10:41)

    این وزارت صنعت اصلا معلوم نیست چه سیاستی داره .. می خواد خودرو ارزون بشه یا نمی خواد . از یه طرف ثیت سفارش رو می بندند از یه طرف وعده ارزونی می دن

  • عاطفه عاطفه (23 مرداد 1396 ساعت 10:35)

    کی تو این مملکت ماشین ارزون شده که الان دومیش باشه اخه؟