1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. انحصارگری و افزایش قیمت خودروی وارداتی

انحصارگری و افزایش قیمت خودروی وارداتی

8 بهمن 1393
  • 1

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: انحصارگر تنها منافع خود را دنبال می‌کند. چگونه می‌توان انتظار داشت یک خانواده که اختیار 70 درصد بازار خودروهای وارداتی را در دست گرفته، به فکر 80 میلیون ایرانی بوده و منافع ملی را فدای منافع خانواده خود نکند.

امرالله امینی در گفت‌و‌گویی اظهار کرد:‌ اصولا اجرای هر قانونی برای انحصاری شدن هر بازاری برخلاف اصول علم اقتصاد و برخلاف منافع مصرف‌کنندگان است.

وی با بیان اینکه انحصاری کردن هر بازاری معلول ارتباطات و رانت‌خواری‌های پشت پرده است، خاطرنشان کرد:‌ انحصاری شدن واردات خودرو نیز مطمئنا باعث ایجاد زمینه برای سودجویی تعدادی شرکت خاص خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: براساس اصول علم اقتصاد، رقابتی شدن یک بازار افزایش سطح کیفیت خدمات و کاهش قیمت‌ها را به دنبال دارد. در مقابل نیز انحصاری شدن باعث در اولویت قرار گرفتن منافع انحصارگر نسبت به منافع عمومی می‌شود.

وی افزود: انحصارگر تنها منافع خود را دنبال می‌کند و چگونه می‌توان انتظار داشت یک خانواده که اختیار 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور را در دست گرفته، به فکر 80 میلیون نفر ایرانی بوده و منافع ملی را فدای منافع خانواده خود نکند.

امینی با بیان اینکه طرح انحصاری شدن واردات خودرو با توجیه جلوگیری از واردات خودروهای دست دوم به عنوان خودروی نو صورت گرفته است، تصریح کرد: اگر چنین تخلفاتی در واردات خودرو صورت می‌گرفت باید با تشدید بازرسی جلوی آن را می‌گرفتند نه آنکه این موضوع را به بهانه‌ای برای رسیدن به امیال و منافع خود تبدیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: همواره رانت‌خواران و صاحبان منافع تلاش می‌کنند با سوءاستفاده از برخی اتفاقات، منافع نامشروع خود را تامین کنند. در مورد اخیر و انحصاری شدن واردات خودرو به بهانه تامین حقوق مصرف‌کنندگان نیز، همین اتفاق افتاده است. تاسف‌بار است که موضوع تامین حقوق مصرف‌کننده دستمایه‌ای برای تضییع همین حقوق و پر کردن جیب برخی افراد قرار می‌گیرد.



نظرات

  • محمدماجد محمدماجد (8 بهمن 1393 ساعت 11:03)

    خخخخخخخخخخخخخ اینم که معلوم بود