1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قیمت بنزین از امشب تغییر می کند ؟

قیمت بنزین از امشب تغییر می کند ؟

31 فروردین 1393
  • 0

براساس رویه گذشته دولت باید ساعت ۲۴ امشب ۳۱ فرودین ماه سهمیه بنزین اردیبهشت ماه را در کارتهای سوخت شارژ کند اما به نظر می رسد از اول اردیبهشت ماه دیگر خبری از بنزین ۴۰۰ تومانی نباشد و نرخ های جدید بنزین اعمال شود.

براساس گفته های رئیس جمهور قرار است از اردیبهشت ماه قیمت های جدید بنزین و گازوئیل در گام دوم قانون هدفمندکردن یارانه ها اعلام شود که براین اساس به نظر می رسد از ساعت ۲۴ امشب (۳۱ فروردین ماه) نرخ های جدید بنزین اعلام و دیگر نباید منتظر ۶۰ لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای ان هم با نرخ ۴۰۰ تومانی بود.

سید ناصر سجادی قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش با اشاره به اینکه حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت های سوخت موجود است،گفت: پس از واریز سهمیه سوخت فروردین ماه مصرف کنندگان اقدام به ذخیره کردن سوخت در کارتهای خود کردند تا بتوانند از این سوخت پس از اجرای گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت بنزین استفاده کنند.

تاکنون سناریوهای مختلفی در خصوص نحوه قیمت گذاری بنزین و گازوئیل در فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه ها مطرح شده که برخی از این سناریوها از بنزین تک نرخی و برخی نیز از بنزین با دونرخ نیمه یارانه ای و آزاد حکایت می کند.

براساس گفته های مسئولان دولتی، برخی از وزرا و مسئولان مانند وزیر نفت موافق بنزین تک نرخی هستند اما برخی از بنزین دو نرخی حمایت می کنند.

پیگیریهای خبرنگار فارس حاکی از آن است که تا اوایل فروردین ماه جاری احتمال اجرا شدن سناریوی دو نرخی شدن بنزین در گام دوم هدفمندکردن یارانه ها بیشتر از مابقی سناریوها بوده به طوری که احتمالا بنزین نیمه یارانه ای با نرخ ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز بیش از ۱۰۰۰ و نزدیک به ۱۲۰۰ تومان عرضه خواهد شد.

نکته قابل تامل در این است که اگرچه برخی از مسئولان دولتی این سناریو را محتمل ترین سناریو می دانند اما هنوز خبرهایی از وزارت نفت به گوش می رسد که وزیر نفت با تک نرخی کردن قیمت بنزین در گام دوم هدفمندکردن یارانه ها موافق است از سوی دیگر وزیر نفت در یکی دو هفته اخیر صحبتهایی از تعیین قیمت سی انجی به میزان ۵۵ تا ۶۰ درصد قیمت بنزین سهمیه ای در فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها می کند که این موضوع نشان می دهد وزیر نفت نیز تعیین قیمت بنزین با دو نرخ نیمه یارانه ای به صورت سهمیه ای و آزاد را پذیرفته است و باید منتظر اعلام بنزین دو نرخی از سوی دولت باشیم.

در پایان دوباره لازم به ذکر است بر اساس گفته مسئولان وزارت نفت سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت های سوخت نمی سوزد و براساس مهلتی که دولت به مصرف کنندگان می دهد مردم می توانند از این بنزین ذخیره شده استفاده کنند.




نظرات