1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بررسی قیمت بنزین در سال 94

بررسی قیمت بنزین در سال 94

2 بهمن 1393
  • 3

اگرچه پس از افزایش قیمت نان، زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین و گازوییل و دیگر حامل های انرژی به گوش رسید، اما وزیر نفت اعلام کرده که فعلا دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده ندارد.

اگر چه با توجه به ردیف قانونی هدفمندسازی در لایحه بودجه 94،افزایش قیمت حامل های انرژی پیش بینی شده و دولت برای درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی 48 هزار میلیارد تومان را پیشنهاد داد اما اما سقوط قیمت نفت و کاهش قیمت فراورده های نفتی در پی این امر، باعث شده تا قیمت بنزین در ایران به قیمت بازار خلیج فارس نزدیک شود به طوری که بیژن زنگنه وزیر نفت به تازگی اعلام کرده که فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین در سال 94 نداریم.

با چنین روالی قیمت بنزین سهمیه در سال آینده 700 تومان،قیمت بنزین سهمیه ای سوپر800 تومان،بنزین آزاد 1000 تومان و بنزین آزاد سوپر 1100 تومان خواهد بود.

بر اساس این گزارش قیمت بنزین، گازوییل و سایر فراورده‌های نفتی اردیبهشت ماه سال جاری در قالب فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها انجام شد و در حالی که ردیف درآمدی ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی در قانون بودجه سال 1393 کل کشور 48 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، با افزایش قیمت صورت گرفته درآمد پیش‌بینی شده محقق نشده است.

بر این اساس با افزایش حدود 300 تومانی قیمت بنزین و شروع رسمی مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها همچنین افزایش قیمت سایر حامل های انرژی که یکی دو ماهی قبل از اجرای قانون انجام شده بود، در پایان نیمه اول امسال درآمدی حدود 15 هزار و 900 میلیارد تومان از افزایش قیمت حامل ها حاصل شده است.

بنابراین درآمد حدود 16 هزار میلیاردی هدفمندی در نیمه اول سال در حالی ثبت شده که حدود پنج هزار میلیارد تومان از شش دوازدهم آن کمتر بود به طوری که باید 21 هزار میلیارد تومان از درآمد 42 هزار میلیاردی پیش بینی شده از افزایش قیمت حامل های انرژی در این مدت حاصل می شد که به کمتر از 16 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.



نظرات

  • لادیزایران لادیزایران (2 بهمن 1393 ساعت 16:53)

    تاحالا میفرمودند قیمت جهانی بنزین بالاست الان که قیمت بین المللی بنزین توی کشورهای فاقد منابع نفتی حدود 1000تومن هست دیگه چه افزایش قیمتی جدا اینکه کشور نفت خیز که بوی نفت داره مردمشو بیمار میکنه که نباید از مزایاش محروم باشه

  • آفرین آفرین (2 بهمن 1393 ساعت 11:11)

    سال نو می آید و در اواسط آن بررسی و طبق معمول گران شدن البته فعلا برنامه نیست ، این برنامه هرساله شده ما درسمان را بلدیم

  • حسین معمار حسین معمار (2 بهمن 1393 ساعت 09:02)

    یه ور مالیات بالا...یه ور سوخت رفته بالا یه ور دلار...چه شود!!!!دیگه من موندم نفت اومده پایین از چی نگرانن؟یحتمل بخاطر سودشونه...نکنه شمام با من همفکرین که بخاطر اینکه نفت اومده پایین شرمندگی گرونی بنزین دارن؟؟ینی یه همچین داستانهایی داریم ما