1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. لذت رانندگی با فورد موستانگ در ایران

لذت رانندگی با فورد موستانگ در ایران

30 مهر 1393
  • 14

فورد موستنگ را باید یکی از محبوبترین خودروهای جهان بدانیم، خودرویی که از سال 1964 میلادی عرضه شده و از همان اولین نسل محبوبیت زیادی بین دوستداران خودرو پیدا کرد. اولین نسل تا سال 1973 تولید شد و شاید باید گفت که هیچ کدام از دیگر نسلها نتوانستند آن شهرت را تکرار کنند و حتی نسل چهارم آن برای ده سال و بدون تغییری ادامه پیدا کرد. اما این اواخر فورد با معرفی نسلهای جدید سعی در زنده کردن یاد و خاطره مدلهای دهه شصت را دارد و تا کمی موفق هم بوده است.

این خودرو در بازار داخل بسیار طرفدار دارد و با رفتن به مناطق آزاد، که واردات این خودرو آزاد است، متوجه خواهید شد که بسیاری از آخرین مدلهای موستنگ در خیابانها ویراژ میدهند و صدایشان خیابانها را به لرزه در میآورند.

طراحی

بی‌شک یکی از جذاب‌ترین خودروهای آمریکایی، فورد موستنگ است. طراح منحصربفرد این خودرو از همان سال‌های اولیه طرفداران زیادی را به خود جذب کرد و حال پس از سال‌ها هنوز این طرح جذابیت‌های خود را دارد.

نمای خشمگین جلو به راحتی هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و بلافاصله شما را به یاد اسب‌های پرتوان داخل پیشرانه می‌اندازد. درپوش موتور بسیار کشیده و عضلانی است و بخوبی نشان دهنده قدرت داخل آن است. جلو پنجره همان روح طراحی مدل‌های معروف دهه 60 را دارد و حال به صورت مدرنی در جلوی موستنگ قرار گرفته است. در وسط جلو پنجره نیز لوگوی موستنگ قرار گرفته و در دو طرف آن چراغ‌های زیبا و جدی زنونی قرار گرفته‌اند. نمای کناری، ساده کشیده و عضلانی است و خطوط ساده و منظمی در این قسمت قرار گرفته‌اند. یک خط از انتهای چرخ جلو شروع و تا چراغ عقب امتداد پیدا کرده و خط دیگری از ابتدای درب شروع شده و تا چرخ عقب بدون هیچ شکستی کشیده شده است.

از دیگر قسمت‌های طراحی این خودرو که کاملاً به طراحی مدل‌های قدیمی وفادار بوده است، نمای عقب موستنگ است. همان سه چراغ عمودی ساده و قرمز رنگی که پیش‌تر در مدل‌های GT250 سال 1966 دیده بودیم و بعد از آن نیز در دیگر مدل‌ها مانند GT500 استفاده شده بود، حال به صورتی مدرن‌تر در نمای عقب موستنگ 2014 نقش بسته است. بین دو چراغ نیز لوگوی موستنگ جا گرفته و سپر عقب کشیده، ساده و بی‌روح است و دو طرف آن دو خروجی اگزوز قرار گرفته که شاید با توجه به پیشرانه قدرتمندی که روی آن نصب شده جای یک پکیج اگزوز و 4 خروجی برای آن خالی است. اما همین دو خروجی صدایی را تولید می‌کنند که می‌تواند سر هر رهگذری را به سمت خودش برگرداند.

 فورد موستانگ در ایران

کابین و امکانات

به محض وارد شدن به داخل خودرو، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند داشبورد دو تکه موستنگ است که ما را به یاد اولین موستنگ‌ها در دهه 60 میلادی می‌اندازد که فورد کماکان به آن طراحی وفادار بوده و طراحی داشبورد، کنسول میانی، غربیلک سه پره و کیلومتر شمار و دور موتور همگی در همان سبک و البته به صورت مدرن‌تری می‌باشد.

در کابین برخلاف بعضی از کروک‌ها مثل ب ام و Z4، دو صندلی در عقب نیز قرار دارد ولی آنچنان راحت و جادار نیستند و شاید برای افراد بلند قد اصلاً مناسب نباشند. در داخل کابین می‌توان تجهیزاتی مثل کروز کنترل، بلوتوث، گیربکس 6 سرعته خودکار را دید ولی باید گفت با وجود اینکه سطح تجهیزات بکار رفته در این خودرو آنچنان بالا نیست ولی طراحی داخل کابین این آمریکایی آنچنان جذاب و نوستالژیک است که زیاد به دنبال استفاده از امکانات مختلف نخواهید بود و تنها از نشستن درون آن و رانندگی کردن با فرمان آن لذت خواهید برد.

پیشرانه

درپوش موتور را بالا می‌زنیم، یک پیشرانه غول‌پیکر 6 سیلندری به حجم دقیقا 3727 سی سی در دل این آمریکایی خوابیده که می‌تواند حداکثر 380 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه و 304 اسب‌بخار خشمگین را در 6500 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار دهد تا با اشاره‌ای به پدال تمامی آن‌ها به سوی هر رقیبی حمله‌ور شوند و قدرت خود را به رخ بکشند. تمامی این اسب‌ها به وسیله گیربکس 6 سرعته خودکار نیروی خود را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کنند تا بتوانند به راحتی روی آسفالت نقاشی بکشند!

این نیروی تولید شده موستنگ 4783 میلیمتری را تنها در 5.6 ثانیه به مرز صد کیلومتر در ساعت می‌رساند تا خط و نشانی سخت برای اکثر خودروهای موجود در خیابان بکشد. شاید با این موتور حجیم فکر کنید که اشتهای این خودرو برای مصرف سوخت بسیار بالا باشد ولی باید گفت که مصرف موستنگ در شهر 12.4 لیتر، در خارج از شهر 8.4 لیتر و به صورت ترکیبی 10.7 لیتر است که برای یک کروک 6 سیلندر 3.7 لیتری کاملاً راضی کننده است.

شاید با این نیرو شتاب‌گیری اولیه بسیار سریع و جذاب باشد ولی از این نکته نباید گذشت که شتاب ثانویه نیز بسیار خوب است و به راحتی می‌توانید با آن سبقت بگیرید. البته در تمامی مراحل باید گفت که غرش اسب‌های موستنگ بسیار جذاب است و صدای تولید شده توسط خروجی‌های اگزوز تمامی خیابان را به لرزه در می‌آورد.

 فورد موستانگ در ایران

قیمت و نتیجه‌گیری

فورد موستنگ حدود 150 میلیون تومان در منطقه آزاد قیمت دارد. قصد گلایه نداریم ولی در بازار داخل با این قیمت می‌توان تنها یک هیوندای سوناتا و یا توسان خرید اما اگر تعرفه واردات همانند مناطق آزاد بود با این قیمت می‌شد یک کروک 6 سیلندر خرید که از نظر لذت رانندگی و کیفیت در سطح بسیار بالاتری قرار دارد.



نظرات

  • آقای بنز باز آقای بنز باز (30 مهر 1393 ساعت 22:51)

    موستانگ که عالیه ولی نویسنده هم خیلی خوب نوشته بود

  • فوجی فوجی (30 مهر 1393 ساعت 21:07)

    این مال من بودا،مگس روش نشست فروختمش!!!!!!

  • یوونتوس یوونتوس (30 مهر 1393 ساعت 19:29)

    با بند آخر مقاله درد دلمان تازه شد.

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (30 مهر 1393 ساعت 17:18)

    من تو عراق چند بار تونستم سوارش بشم. درسته که صدای خیلی خیلی خفنی داره و از رقبای آسیاییش خیلی شاخ تره ولی اگه این بررسی رو بخوایم تو اروپا انجام بدیم یا یه کشور ثروتمند مثه امارات و قطر پی میبریم که در برابر کوپه های اروپا اصلا حرفی برای گفتن نداره.هیچ حرفی.

  • ام اچ بی ام اچ بی (30 مهر 1393 ساعت 15:24)

    صدای موتورش می ارزه به همه چیز

  • ماستانگ ماستانگ (30 مهر 1393 ساعت 15:13)

    خیلی خفنه .همین

  • کامیارکامارو کامیارکامارو (30 مهر 1393 ساعت 12:51)

    ماشین فقط آمریکایی, آمریکایی هم فقط ماسل!

  • میلادحسنی میلادحسنی (30 مهر 1393 ساعت 11:15)

    صدای اگزوزش محشره

  • محمدماجد محمدماجد (30 مهر 1393 ساعت 10:41)

    دوغ بخور گاز بده شعار ایران برای ساخت ماشین کوپه

  • رالی رالی (30 مهر 1393 ساعت 10:15)

    آقا لطفا دیگه از این خبرا نزارین آدم دلش آب میشه،من که دلم رفت منطقه آزاد
    امان از دل جوانان ایرانی

    ژرمن ژرمن (30 مهر 1393 ساعت 17:33)

    البته منطقه آزاد هم مشکلات خودشو داره مالک هر خودروی خریداری شده موقع فروش بالای 10 ملیون ضرر متحمل میشه...ولی خب ... می ارزه به لذتش

    ژرمن ژرمن (30 مهر 1393 ساعت 17:44)

    البته منطقه آزاد هم مشکلات خودشو داره مالک هر خودروی خریداری شده موقع فروش بالای 10 ملیون ضرر متحمل میشه...ولی خب ... می ارزه به لذتش

  • حامدمیت حامدمیت (30 مهر 1393 ساعت 09:08)

    فقط باید بخری بری گاز بدی همین

  • محمد حسنی محمد حسنی (30 مهر 1393 ساعت 07:36)

    فقط میتونم بگم عاشقشم:)))