1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سیگنال گرانی خودرو ازکجا ارسال می‌شود؟

سیگنال گرانی خودرو ازکجا ارسال می‌شود؟

24 فروردین 1396
  • 2

برخی کارشناسان وابسته به شرکت های خودروسازی با اعلام اینکه امسال بازار کشش رشد قیمت را دارد سعی در ارسال این سیگنال به متقاضیان خودرو دارند که به زودی قیمت خودرو گران خواهد شد.

بر اساس گزارشات وزارت صنعت، معدن و تجارت،

سال گذشته ۲۱۳ هزار و ۱۴۳ دستگاه مونتاژ پراید؛ ۱۴۸ هزار و۶۲۲ دستگاه پژو ۴۰۵ ؛ ۱۶۱ هزار و ۵۹۳ دستگاه پژو ۲۰۶؛ ۱۱۹ هزار و ۲۳۰ دستگاه پژو پارس؛ ۱۰۶ هزار و ۱۳۶ دستگاه تیبا ۲۰۰ x و ۱۰۲ هزار و ۷۰۲ دستگاه سمند تولید شده است.

بر اساس این گزارش همچنین ۸۲ هزار و ۹۵۶ دستگاه محصولات رنو؛ ۵۵ هزار و ۸ دستگاه خوروی MVM؛ ۷۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه تندر ۹۰؛ ۵۵ هزار و ۲۱۸ دستگاه پراید نسیم و صبا؛ ۴۱ هزار و ۴۴۸ دستگاه جک و لیفان؛ ۲۸ هزار و ۸ دستگاه خودروی دنا؛ ۳۱ هزار و ۱۱۵ دستگاه برلیانس؛ ۳۶ هزار و ۲۴۹ دستگاه (ساندرو) B۹۰ از ابتدای سال ۹۵ تا پایان اسفندماه تولید شده است.

همچنین در این مدت ۱۲ هزار و ۲۵۳ دستگاه رانا؛ ۱۳ هزار و ۱۹۷ دستگاه سراتو؛ ۱۴هزار و ۲۲۷ دستگاه پارس تندر؛ دانگ فنگ ۱۱ هزار و ۹۱۱ دستگاه؛ ۷ هزار و ۸۳۳ دستگاه تیبا X۲۰۰ دو گانه سوز؛ پراید دو گانه سوز ۵ هزار و ۳۴۷ دستگاه؛ ۲ هزار و ۹۵۲ دستگاه مزدا ۳؛ سوزوکی به تعداد ۲ هزار و ۶۴۵ دستگاه؛ هم چنین ۳ هزار و ۶۸۷ دستگاه هایما؛ چانگان ۴ هزارو ۶۸۶ دستگاه؛ یک هزار و ۸۰ دستگاه آسا و ۲۸۸ دستگاه تیبا X۱۰۰ تولید شده است.

این افزایش تولید درحالی رخ داد که سال گذشته قیمت اغلب مدل های تولیدی و مونتاژ شده در کشور با افزایش مواجه بود.

پس از اجرای بسته خروج از رکود و پرداخت بیش از ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان انبارهای خودروسازان خالی شد. اما این کمک مالی دولت به خودروسازان منجر به کاهش قیمت و یا افزایش کیفیت هیچ یک از خودروهای تولید داخل نشد.

سال گذشته شورای رقابت مجوز افزایش قیمت برخی مدل های خودرو را به خودروسازان داخلی داد اما این مجوز اثر روانی بیشتری بر بازار آزاد خودرو گذاشت. به نحوی که برخی خودروهای داخلی بین ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند.

تا اردیبهشت 96 افزایش قمیت نداریم

رضا شیوا رئیس شورای رقابت اوایل زمستان سال گذشته با اشاره به اینکه شورای رقابت فقط در مورد قیمت و بازار خودروهایی که مشمول دستور العمل قیمت گذاری باشند ورود پیدا می‌کند، اظهار داشت: بررسی تغییرات قیمتی سایر خودروها از جمله وارداتی ها با شورای رقابت نیست و در این زمینه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت باید اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه خودروسازان به هیچ عنوان امکان افزایش قیمت محصولات خود را ندارند، افزود: باز تأکید می‌کنم در اردیبهشت ۹۶ شاخص های دستور العمل قیمت گذاری خودرو را بررسی و در نهایت قیمت های جدید را اعلام می‌کنیم، اما تا آن تاریخ هیچ خودروسازی اجازه افزایش قیمت خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت گذاری را ندارد.

سیگنال گرانی خودرو از کجا ارسال می‌شود؟

این موضوع در حالی بیان شده است که برخی کارشناسان وابسته به شرکت های خودروسازی با اعلام اینکه امسال بازار کشش رشد قیمت را دارد سعی در ارسال این سیگنال به متقاضیان خودرو دارند که به زودی قیمت خودرو گران خواهد شد.

این کارشناسان با وعده افزایش کیفی و ارتقاء امنیت برخی خودروها اقدام به جوسازی و ترغیب خریداران به خرید و در پی آن افزایش تقاضا و رشد قیمت دارند.

این در حالی است که به طور معمول بازار خودرو هر ساله با رسیدن فصل زمستان کاهش تقاضا از سوی خریداران روبرو می‌شود که علت آن را به‌طور طبیعی می‌توان کاهش مسافرت در این فصل دانست. اما به تدریج به روزهای پایانی سال که نزدیک می‌شویم انتظار رونق مجدد بازار در فروشندگان شکل گرفته و قیمتها را افزایش می دهند. گرچه این افزایش صف فروش و صف خرید نوروزی تاثیر فاحشی در قیمت خودرو نمی گذارد.

حال باید منتظر ماند و دید با صدور مجوز افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت چه اتفاقی در بازارخودرو خواهد افتاد و آیا شورای رقابت پیش شرط های لازم برای صدور اجازه گران کردن خودرو را برای خودروسازان را به نفع مشتریان در نظر گرفته است یا نه!

منبع:ایران جیب



نظرات

  • فرزاد فرزاد (24 فروردین 1396 ساعت 14:14)

    صنعت خودروی کشور مثل سرطان می مونه و آلوده شدنش معنی نداره ولی از بین رفتن یا پاک شدنش چرا!

  • میثم میثم (24 فروردین 1396 ساعت 12:21)

    اقا گرون کنید بلاخره یه روزی تو همین مملکت قیمت ماشین تولید داخل اینقدر بالا میره که میرسه به ماشین وارداتی با صد و ده درصد کمرک اون روز میخواهید چیکار کنید ؟ لابد باز تعرفه واردات رو بالا میبرید
    اگر تا اون روز رسیدید به کیفیت جنس خارجی که هیچ اگر نه بهتره به فکر زدن مرغ داری جا کارخونه های جاده مخصوص باشید