1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت خودروهای وارداتی

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت خودروهای وارداتی

7 آذر 1394
  • 0

نوسانات نرخ ارز که از اوایل آبان‌ماه سال‌جاری آغاز و اوایل هفته گذشته شدت یافت، موجب رشد قیمتی در بازار خودروهای وارداتی شد.

این موضوع در حالی است که در هفت ماه ابتدای سال‌جاری واردات خودرو به کشور با افت حدود 68درصدی مواجه بوده و از سوی دیگر بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی نیز در رکود به سر می‌برد.

در این بین، افزایش 500 هزار تا یک میلیون تومانی قیمت وارداتی‌ها در حالی صورت گرفته که بازار این خودروها به‌دلیل نبود تقاضا در رکود به سر می‌برد. موضوعی که فعالان بازار آن را عاملی بازدارنده در رشد قیمت خودروهای وارداتی دانسته‌اند و بر این اساس معتقدند در صورت وجود تقاضا برای خودروهای وارداتی بازار با رشد قیمت بیشتری مواجه می‌شد. در همین زمینه، یکی از نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: هر چند نوسان ارز از اوایل آبان‌ماه آغاز شد، اما افزایش نرخ ارز طی هفته گذشته بسیار قابل توجه بوده که این موضوع موجب تغییر قیمت در بازار خودروهای وارداتی شده است. وی می‌گوید: در صورتی که بازار وارداتی‌ها دارای تقاضای موثر بود، قطعا در حال حاضر شاهد افزایش قیمت این خودروها بین 5 تا 6 میلیون تومان بودیم.

از آنجا که بنا به گفته فعالان بازار، قیمت خودروهای وارداتی وابستگی بسیار زیادی به نرخ ارز دارد، در صورت ادامه‌دار بودن روند افزایشی این نرخ شاهد تغییر در قیمت خودروهای مذکور خواهیم بود. در شرایطی که فعالان بازار، نبود تقاضا برای خرید خودرو را عامل اصلی افت واردات خودرو در 8 ماهه ابتدای سال‌جاری می‌دانند، اما برخی از کارشناسان معتقدند با نزدیک شدن به رفع تحریم‌های بین‌المللی در دی‌ماه شاهد رونق نسبی در بازار وارداتی‌ها خواهیم بود. به اعتقاد کارشناسان این موضوع به تحولات اقتصادی ناشی از توافق هسته‌ای ارتباط مستقیم دارد.

در همین زمینه، فربد زاوه کارشناس خودرو با اشاره به تحولات بازار خودروهای وارداتی در دی‌ماه تاکید دارد که رونق اصلی در بازار خودروهای وارداتی از پاییز سال آینده جریان می‌گیرد؛ زیرا در این دوره است که می‌توان شاهد حضور شرکت‌های جدید در بازار ایران باشیم. در این صورت شرایط خرید و فروش خودروهای وارداتی متفاوت می‌شود؛ زیرا برندهای جدید در بازار ظاهر می‌شوند و رقابت در فضای بین‌المللی بین خودروسازان و واردکنندگان سخت‌تر می‌شود.



نظرات