1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پیام انتخابات ایران و فرانسه به بازار خودرو

پیام انتخابات ایران و فرانسه به بازار خودرو

11 خرداد 1396
  • 1

پس از دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کشور، سران بسیاری از کشورها به رسم مالوف و دیپلماتیک در پیام‌هایی به منتخب ملت دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور تبریک گفتند. اما در این میان پیام رئیس‌جمهور فرانسه و درخواست تقویت روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی با کشورمان از چند بُعد در بازار سرمایه حائز اهمیت است. تقریبا 12 روز قبل از انتخابات کشورمان، فرانسه نیز درگیرودار رقابت‌های انتخاباتی بین ماکرون و لوپن شد.

 پیام انتخابات ایران و فرانسه به بازار خودرو

انتخاب هر کدام از این دو برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه کشورمان اهمیت داشت، شاهد این مدعا نیز تحلیل‌هایی بود که در فضای مجازی و کانال‌های تخصصی بازار سرمایه، در میان سهامداران خودرویی شکل گرفته بود و از سمت‌و‌سوی بازار سرمایه به تاسی از نتیجه انتخابات فرانسه و مشخص شدن پیروز انتخابات حکایت داشت؛ چراکه انتخاب ماکرون میانه رو که مستقل در انتخابات شرکت کرد این احتمال را در ذهن سرمایه‌گذاران خودرویی تالار بورس تقویت می‌کرد که قراردادهای خودروسازان فرانسوی با خودرو‌سازان ایرانی دچارهیچ تزلزلی نشده بلکه تقویت هم شود. اما با انتخاب لوپن این فرض را که پایه قراردادهای خودرویی فرانسوی‌ها سست خواهد شد در نظر سرمایه‌گذاران بازار سرمایه تقویت می‌کرد. از این رو که قبلا لوپن در جریان رقابت‌های انتخاباتی در خصوص خروج فرانسه از اتحادیه اروپا مسائلی را مطرح کرده بود.

اما اعلام نتایج انتخابات فرانسه و پیروزی ماکرون، این آرامش روانی را در آن برهه به سرمایه‌گذاران خودرویی در تالار شیشه‌ای بورس ایران برگرداند. بر این اساس بُعد دیگر این امنیت روانی برای سرمایه‌گذاران کشورمان، پس از 12 روز از انتخابات فرانسه رقم خورد. به‌طوری‌که انتخاب یکی از دو رقیب اصلی ریاست‌جمهوری کشورمان می‌توانست سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را سمت‌و‌سو دهد. از این رو جریان منتقد دولت در انتخابات سال جاری قبلا نقدهایی نیز به قرارداد‌هایی خودرویی داشت. این امر باعث شده بودکه سرمایه‌گذاران خودرویی در حمایت از سهام خودرو‌سازان با تردیدهایی مواجه شوند؛ چراکه محتمل می‌نمود با پیروزی نامزد رقیب در انتخابات قرار دادهای خودرویی منحل شود.

با مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات دوازدهم کشورمان و ادامه کار دولت تدبیر و امید این امنیت روانی در سهام‌های خودرویی بالاخص آنجا که سرمایه‌گذاران فرانسوی با قراردادهایی جوینت‌ونچر با خودروسازان داخلی قرارداد بسته‌اند بیشتر شد. به‌این ترتیب با مشخص شدن نتایج انتخابات کشورمان و امتداد دولت تدبیر و امید این امیدواری در بازار سرمایه برای جذب نقدینگی بیش از گذشته مشهود است.

موضوعی که با انتخابات هر دو کشور در ماه‌های اخیر ریسک سهامداران خودرویی را کاهش داده و آن را به حداقل رسانده و کمرنگ و چه بسا بی‌رنگ کرده است. به هر حال با اعلام پیروزی حسن روحانی در ایران و امانوئل ماکرون در فرانسه به نظر می‌رسد سیاست‌های دو کشور در زمینه همکاری‌های مشترک در پسابرجام به‌ویژه در صنعت خودرو با شتاب و قدرت بیشتری پیگیری خواهد شد؛ زیرا دوطرف دست کم مطمئن به ثبات دولت‌ها و سیاست‌های اقتصادی در چند سال آینده خواهند بود و همین امر انگیزه آنها را برای تسریع در اجرای برنامه‌های مشترک دوچندان خواهد کرد؛ گواه این مدعا را نیز می‌توان در ارسال پیام تبریک رئیس‌جمهور جدید فرانسه و گفت‌و‌گوی تلفنی وی با دکتر روحانی و تاکید بر ادامه همکاری‌های ایران و فرانسه در بالاترین سطوح دانست.

منبع : عصر خودور



نظرات

  • AYDIN AYDIN (13 خرداد 1396 ساعت 05:30)

    مستعمره هستیما