1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قرارداد تولید موتور نسل جدید همسو با محیط‌ زیست امضا شد

قرارداد تولید موتور نسل جدید همسو با محیط‌ زیست امضا شد

3 مرداد 1394
  • 0

پرویز کرمی؛ مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: امروز همزمان با سفر دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به اتریش، قرارداد «تولید موتور نسل جدید» و قرارداد «انتقال تکنولوژی و طراحی یک مرکز پیشرفته تست آلاینده ها در سطح ملی» امضا می شود.

دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در راس هیئتی عالی رتبه بامداد امروز (پنجشنبه) برای شرکت در «کنفرانس ایران و اروپا» وارد وین پایتخت اتریش شد.

براساس این گزارش، کنفرانس ایران و اروپا به مدت دو روز در زمینه سرمایه گذاری و تجارت برگزار خواهد شد و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان در اختتامیه آن، سخنرانی خواهد کرد.

امضای دو قرارداد برای انتقال فناوری های پیشرفته

پرویز کرمی؛ مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، به امضای دو قرارداد تجاری توسط ستاری در حاشیه این همایش اشاره کرد و گفت: در این سفر پیرو فعالیت های یکساله معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در زمینه همکاری مشترک با شرکت های اروپایی درخصوص انتقال فناوری های پیشرفته و به روز دنیا به ایران دو قرارداد تجاری امضا می شود.

کرمی ادامه داد: امروز با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، قرارداد تولید موتور نسل جدید همسو و هم خوان با محیط زیست در محل اتاق بازرگانی اتریش و با شرکت آلمانی -اتریشی avl امضا می شود.

وی در توضیح مفاد این قرارداد عنوان کرد: با امضای این قرارداد تولید موتور با فناوری روز که از آلایندگی و مصرف سوخت کمتر متناسب با استانداردهای روز اروپا و انتقال فناوری، طراحی و مالکیت همزمان به ایران به صورت رسمی صورت می گیرد. این پروژه از طریق یک کنسرسیوم که متشکل از معاونت علمی، دو شرکت دانش بنیان داخلی و دو شرکت آلمانی و اتریشی انجام می شود. 60 درصد از سهام این کنسرسیوم متعلق به ایران و 40 درصد از آن نیز متعلق به شرکت های اروپایی خواهد بود.

موتوری با مالکیت و برند ایرانی

پرویز کرمی افزود: این موتور خودرو، سه سلیندر و 1000 سی سی است که از خانواده 80 تا 120 اسب بخار را شامل می شود و قابل نصب روی تمام خودروهای تولیدی در ایران است. توجه به این نکته ضروری است که این موتور همزمان با طراحی بر مبنای نیاز داخل، امکان تغییر، توسعه و روزآمدی را دارد که می تواند با توجه به نیازهای آینده و توسعه ای که مدنظر کشور ایران است روزآمد شود.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این پروژه از یک سال پیش با حمایت معاونت علمی آغاز شده است گفت: نسل اول این موتور توسط یکی از کاربرهای شرکت سایپا در ماه های اخیر روی خودروی تیبا نصب شده است. با توجه به اینکه این موتور دارای قدرت بالایی است گیربکس انتقال دهنده نیرومحرکه همزمان مدرن سازی و روزآمد می شود و گیربکس اتوماتیک آن با مالکیت و برند ایران عرضه خواهد شد.

وی همچنین اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم آغازکننده و حمایت کننده این کنسرسیوم، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است و با پشتیبانی وزارت صنعت و شرکت سایپا موتور از ایران هماهنگی های آن صورت گرفته است که در نهایت مالکیت انتقال طراحی، ساخت و برند ایرانی به کشورمان ایران تعلق خواهد گرفت.

حرکت به سمت فناوری های پیشرفته روز دنیا

پرویز کرمی درباره تولید این موتورها ابراز کرد: ما باید توجه داشته باشیم که با تولید این موتورها با استانداردهای اروپایی، ما به سمت فناوری های پیشرفته دنیا خواهیم رفت. این موتورها از قابلیت های بالای فناوری روزآمد برخوردار است و فرآیند عملیاتی آن نیز توسط دو شرکت مطرح خارجی و دو شرکت دانش بنیان داخلی و ستاد توسعه فناوری هوایی معاونت علمی تبدیل به یک خط تولید بزرگ برای خودروهای کشور می شود که یک تحول تکنولوژیک ویژه در این حوزه به وجود می آید.

وی ادامه داد: برای انجام این پروژه مهم ملی، از اعتبارات صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده شده است.

امضای قرارداد مرکز پیشرفته تست آلاینده ها در سطح ملی

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی در ادامه از عقد یک قرارداد دیگر توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این سفر خبر داد و گفت: همزمان با حضور دکتر ستاری در وین، قرارداد انتقال تکنولوژی و طراحی یک مرکز پیشرفته تست آلاینده ها در سطح ملی توسط معاونت علمی امضا می شود که کاربر آن در سطح ملی سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان خصوصی هستند.

دیدار با وزرای اتریشی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در این سفر دو روزه و در حاشیه حضور در کنفرانس ایران و اروپا، دیدارها و برنامه های متعددی را با رییس جمهوری اتریش و سایر مسوولان این کشور خواهد داشت.

در روز نخست (پنجشنبه) ستاری علاوه بر شرکت در افتتاحیه کنفرانس ایران و اروپا، با آقای رینولد میترله لر معاون صدراعظم اتریش و وزیر علوم تحقیقات و اقتصاد اتریش دیدار می کند. همچنین بازدید از موسسه بین المللی تحلیل سیستم های کاربردی llasa و ملاقات با رییس موسسه در بعدازظهر امروز صورت خواهد گرفت. در ادامه نیز حضور در ضیافت شام سباستین کورز وزیر امور خارجه اتریش انجام می شود.

سخنرانان کنفرانس دو روزه

علاوه بر ستاری، مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در این کنفرانس سخنرانی می کند.

از دیگر سخنرانان این کنفرانس دو روزه می توان به لرد لمونت ازلورویک مدیر اتاق بازرگانی ایرانی و انگیس، کریستف لیتل رییس اتاق اقتصاد فدرال اتریش، ورنر فاسالبند رییس سابق مجلس اتریش و رییس موسسه امنیتی سیاسی اروپا، کریستین بروخ عضو هیئت اجرایی گروه لینده، سرریچارد دالتون رییس اتاق بازرگانی ایران ایران و انگلیس، الکساندر اسپیکل رییس شرکت مهندسان مشاور اتریش اشاره کرد.

همچنین در این کنفرانس مدیران و متخصصان ایرانی از جمله مدیرعامل بانک صنعت و معدن، رییس سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل گروه مپنا، دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اشاره کرد.

براساس این گزارش، سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، فردا (جمعه) نیز ادامه خواهد داشت و اخبار سخنرانی و دیدارهای وی متعاقبا اعلام می شود.



نظرات