1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ادعای ۳۵ میلیاردی خسارت توقف واردات به ۴۵ میلیارد رسید

ادعای ۳۵ میلیاردی خسارت توقف واردات به ۴۵ میلیارد رسید

12 مهر 1396
  • 0

رییس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید میزان ضرر و زیانی که سازمان توسعه تجارت به دلیل ساماندهی واردات خودرو باید به واردکنندگان این محصول پرداخت کند از ۳۵ میلیارد تومان به ۴۵ میلیارد تومان رسیده است! سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد شدیدی داشت.

رشد واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، از تیر ماه امسال ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح "ساماندهی واردات خودرو" در هیات دولت، متوقف کند هرچند که واردات خودرو براساس ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد.

 ادعای ۳۵ میلیاردی خسارت توقف واردات به ۴۵ میلیارد رسید

با این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اما برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی و واردکنندگان خودرو به دلیل به خطر افتادن منافعشان به تکاپو افتاده و تلاش کردند به این وزارتخانه فشار بیاورند تا ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را از سر بگیرد به همین دلیل در گفت‌وگوهایی عنوان کردند که به دلیل توقف ثبت سفارش، واردات خودرو متوقف شده و این موضوع باعث کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

این جوسازی‌ها درباره طرح ساماندهی واردات خودرو باعث شد قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت شخصا وارد عمل شده و اعلام کند که واردات خودرو متوقف نشده ضمن آنکه با توجه به افزایش قابل توجه واردات خودرو در سال جاری، ‌قیمت این محصولات نه افزایش بلکه باید کاهش یابد.

مجتبی خسروتاج در این زمینه اظهار کرد:" خریداران خودرو آگاه باشند که محدودیتی در واردات خودرو از محل ثبت سفارشات قبلی وجود ندارد و آنچه در چهار ماهه اول امسال ثبت سفارش شده به مراتب بالاتر از ثبت سفارش دوره مشابه سال قبل است که در صورت واردات در شش ماه آتی می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود زیرا عرضه نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز افزایش یافته است".

با این حال با وجود شفاف‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه اما واردکنندگان خودرو همچنان به اقدامات و اظهارات خود برای ملتهب‌سازی بازار خودرو ادامه داده و می‌دهند به‌گونه‌ای که هرازچندگاهی اخباری از افزایش جهشی و شدید قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی از سوی این افراد منتشر می‌شود که البته صحت ندارد.

اما این تنها اقدام واردکنندگان خودرو برای اعمال فشار به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توقف طرح ساماندهی واردات خودرو نبود به‌گونه‌ای که واردکنندگان خودرو حدود یک ماه پیش با هدف تشدید فشار بر این وزارتخانه از شکایت تشکل متبوع خود از سازمان توسعه تجارت به دلیل توقف ثبت سفارش جدید واردات خودرو خبر دادند.

با این حال این اقدام نیز تا به امروز نتیجه‌ای برای واردکنندگان خودرو در بر نداشته و باعث نشده وزارت صنعت، معدن و تجارت از ساماندهی واردات خودرو منصرف شود. در این شرایط رییس انجمن واردکنندگان خودرو همچنان از پیگیری این انجمن برای دریافت خسارت از سازمان توسعه تجارت خبر داده و مدعی است که میزان این خسارت هم‌اکنون به ۴۵ میلیارد تومان رسیده است.

فرهاد احتشام‌زاد در این زمینه می‌گوید:" شکایت خود از سازمان توسعه تجارت به دلیل توقف ثبت سفارش جدید واردات خودرو را همچنان در قوه قضاییه پیگیری می‌کنیم. هم‌اکنون تعداد خودروهای متوقف شده در گمرک به حدود هشت هزار دستگاه رسیده است بنابراین برآورد ما از ضرر و زیان واردکنندگان خودرو از ۳۵ میلیارد تومان اعلام شده در حدود یک ماه پیش به حدود ۴۵ میلیارد تومان رسیده است که باید از سوی سازمان توسعه تجارت پرداخت شود".

این اظهارات رییس انجمن واردکنندگان خودرو در حالی است که به موازات این شکایت همچنان اقدامات برخی واردکنندگان خودرو برای التهاب‌آفرینی در بازار خودرو و ایجاد جو افزایش قیمتها ادامه دارد.

در این شرایط باید دید وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت چه برخوردی با این اقدامات خواهد کرد. محمد شریعتمداری تاکنون موضع‌گیری رسمی درباره اقدامات واردکنندگان خودرو نداشته است.

این وضعیت در حالی است که با وجود توقف ثبت سفارش جدید واردات خودرو، واردات این محصول از محل ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه داشته و رشد حدودا 50 درصدی داشته است به‌گونه‌ای که براساس جدیدترین آمار گمرک واردات انواع خودرو سواری به ایران در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی ۴۹.۵ درصد افزایش داشته است.

منبع ایسنا


نظرات