1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تاکسی های لوکس با معافیت گمرکی

تاکسی های لوکس با معافیت گمرکی

23 اردیبهشت 1394
  • 2

 تاکسی های لوکس با معافیت گمرکی

بحث کلان و کلی در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری مطرح است که آن‌هم واگذاری تصدیگری در شهر تهران توسط دولت است. بحث دیگری که وجود دارد توانمندی شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی و بحث سوم ایجاد تعامل بین این توانمندی‌ها و انجام واگذاری‌های تصدیگری است. در همین راستا جلسات هم‌اندیشی در سطح استان‌های کشور در دستور کار علیرضا ناطقی، مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی قرار گرفت. حمل و نقل تاکسیرانی از سال 86 تاکنون نوسازی نشده است و به‌نظر می‌رسد ورود خودروهای لوکس می‌تواند این بخش را متحول کند.

علیرضا ناطقی با حضور در شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران هم توانمندی‌های تاکسیرانی را از نزدیک بررسی کرده و با مشکلات آنها آشنا شد. او اظهار امیدواری کرد: برنامه‌ریزی در جهت مسیر و فرآیند واگذاری به شرکت‌های تعاونی هموار و تسریع شود. اتفاقات و گفت و شنودهای این نشست را از نظر خوانندگان بخش تعاون روزنامه «تعادل» می‌گذرانیم.

اختیارات را از دست‌مان گرفتند

سیدمهرداد کاظمی، رییس هیات‌مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران، در این نشست می‌گوید: شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران در سال1342 با 14هزار و 500 عضو سهامدار تاسیس شد. در آن زمان تمام خدمات حمل‌ونقلی توسط این شرکت انجام می‌شد. در سال1359 که سازمان تاکسیرانی توسط شهرداری تاسیس شد خیلی از اختیارات از شرکت تعاونی سلب و به شهرداری سپرده شد. عمده فعالیت‌های شرکت در بخش فرودگاهی بود. دقیقا از سال1342 فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و از ابتدای کار فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) را تحت‌پوشش خدمات خود قرار داد. زمانی که قرار شد در فرودگاه امام‌خمینی(ره) پرواز صورت گیرد، با 300دستگاه تاکسی در آنجا حضور فعال داشتیم. تاکسی 133 نیز از سال42 فعالیت خودش را شروع کرد که در حال حاضر با 1200دستگاه این فعالیت ادامه پیدا کرده است. نمایندگی‌های ایران خودرو هیچ‌گونه خدماتی به تاکسی‌ها نمی‌دهند، به‌همین دلیل سه تعمیرگاه نمایندگی مجاز ایران‌خودرو را در سه نقطه جنوب، شرق و غرب تهران را برای خدمات‌رسانی به تاکسی‌ها برپا کردیم که به 80هزار تاکسی سرویس گارانتی و خدمات تعمیرگاهی ارایه می‌دهد. هیچ سوبسیدی هم از این بابت به شرکت داده نمی‌شود. نه خودروساز و نه دولت. در بخش امداد تاکسی هم در سه شیفت (با 10دستگاه سمند و 4جرثقیل) در سطح تهران شبانه‌روز امدادرسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه تا 6ماه پیش خدمات درمانگاهی داشتیم اما به‌دلیل نوسازی آن توسط مدیرعامل شرکت تا مدتی این خدمات متوقف شده است، می‌افزاید: در بخش خدمات رفاهی هم تالاری در منطقه پیروزی داریم که نوسازی شده و شهردار منطقه هم از آن تجلیل کردند. باتوجه به تجمع راننده تاکسی برای زندگی در آن منطقه یک مجتمع سوپر و بازار روز تاسیس کردیم. خدمات‌رسانی تنها و بزرگ‌ترین خدمت‌رسان به قشر تاکسیرانی هستیم ولی متاسفانه تمام اختیارات از دست ما گرفته شده است. به‌عنوان مثال ساختمانی که ما در آن مستقر هستیم پایان کار ندارد و برای گرفتن آن کارشکنی می‌شود. اما اقدام کردیم که این مشکل حل شود و از شهرداری می‌خواهیم خدمات اعضای شرکت را خودمان به‌عهده بگیریم. حتی بارها سهامدارهای ما با جمع کردن طومار از شهرداری خواستند که از این شرکت خدمات بگیرند. متاسفانه باتوجه به سیاست‌های موجود این امر محقق نشد.

سیدمهرداد کاظمی بااشاره به خدماتی که به اعضا ارایه می‌کنند، تاکید می‌کند: رسالت خدماتی را ما انجام می‌دهیم. زمانی که دولت برای لاستیک و لوازم یدکی سوبسید اختصاص داده بود ما مستقیم به راننده می‌دادیم. شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران سالانه 20میلیارد به شرکت امداد تاکسی (که خودش هم شرکت تعاونی است) پرداخت می‌کند تا خدمات‌رسانی به تاکسی‌ها انجام شود.

نگرانی از کاهش قدرت رقابت

به گفته سیدمهرداد کاظمی خودروهایی که به عنوان تاکسی از در کارخانه بیرون می‌آید باید به تعمیرگاه برود. ایران خودرو هر ماشین زده‌یی که دارد به عنوان تاکسی به راننده‌ها می‌دهد.

فاطمه بلوک‌آذری، مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران نیز در این نشست و اقدامات جدید این شرکت می‌گوید: یکی از اقداماتی که شرکت تعاونی پیگیر آن بود، نوسازی ناوگان بود. با توجه به اینکه خودروهایی که در فرودگاه و سطح شهر استفاده می‌شود، خودرو سمند است و از سال 1386 هیچ نوسازی صورت نگرفته و با توجه به حضور بخش خصوصی در تاکسیرانی و استفاده خودروهای لوکس، راننده‌ها نگران شدند که قدرت رقابت خود را از دست بدهند. طی یک‌سال اخیر هیات‌ مدیره و برخی راننده‌های فرودگاه اقدامات خود را شروع کردند و مکاتبات و جلساتی را با مجلس، نهاد ریاست‌جمهوری و اعضای شورای شهر داشتیم که سوبسیدی را در اختیار راننده قراردهند و با معافیت‌های گمرکی بتوانیم خودروهای لوکس را وارد کنیم. راننده‌های ما با درآمد فعلی قدرت پرداخت قیمت این خودروها را ندارند. در این رایزنی‌ها به دنبال آن بودیم که راننده‌ها بتوانند از تسهیلات کم بهره استفاده کنند و با استفاده از تخفیفات گمرکی خودروها را با قیمت پایین‌تری وارد حمل و نقل شهری کنیم. در این رابطه قول‌های مساعد داده شده و اما اجرایی شدن آن زمان‌بر است.

وی با اشاره به خدمات بیمه‌یی می‌افزاید: درحال حاضر 29هزار راننده تحت پوشش ما هستند که ماهانه بیمه آنها رد می‌شود. شرکت‌های دیگر هزینه کارمزدی که برای راننده می‌گیرند مبالغ بالاتری است. با توجه به اینکه شرکت تعاونی تاکسیرانی کارگزار فعال بیمه‌یی است، توانایی این را داریم که افراد بیشتری تحت پوشش خود قرار دهیم. 80 هزار تاکسی درسطح تهران وجود دارد. ما طبق تعرفه‌یی که اتحادیه سراسری تعاونی تاکسیرانی اعلام می‌کند، اقدام به بیمه راننده‌ها می‌کنیم و کارمزد کمتری را از آنها کسر می‌کنیم. از آنجا که راننده تمایل دارد، چند مرحله هم با شرکت تاکسیرانی مکاتبه کردیم و جوابی ندیدیم. راننده‌های شرکت‌های خصوصی برای انتقال بیمه خود ممنوعیت دارند. درحال تنظیم طرح برای ارایه به مجلس هستیم که با توجه به شرایط موجود به راننده‌های تاکسی سختی کار تعلق بگیرد.

بلوک‌آذری در ادامه می‌افزاید: با توجه به اینکه 14هزار و 500 عضو این شرکت تعاونی هستند بنابراین باید صدور کارنامه و نقل و انتقال آنها هم توسط شرکت انجام شود. درآمد شرکت از بابت این امورات و نقل و انتقال‌ها کم شده و خدمات اعضای ما از طریق شرکت‌ها و مناطق دیگر انجام می‌شود.



نظرات

  • سپهر هیوندای سپهر هیوندای (24 اردیبهشت 1394 ساعت 01:22)

    من برم راننده تاکسی شم.

  • علی فلاحت علی فلاحت (23 اردیبهشت 1394 ساعت 23:12)

    بیچاره راننده هایی که اینو می خرند اون هم تاکسی تو شهر باید حواسشون باشه کسی نماله و اگه هم خدای نکرده تصادف کرد خرجش خدا تومانیه تازه هزینه سرویس هاش هم بماند اصلا چه لزومی داره این طرح ؟؟؟؟یکی به من بگه؟؟؟؟