1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. هزینه‌های باورنکردنی اسپرت کردن خودرو در ایران

هزینه‌های باورنکردنی اسپرت کردن خودرو در ایران

12 آذر 1393
  • 4

تیونینگ در کشورهای مختلف یک روند علمی و تخصصی را دنبال می‌کند. در ایران بیش از آنکه از این صنعت به عنوان یک علم و تخصص یاد شود، زیبایی و ظاهر فعالیت‌های تیونینگ مورد توجه است.

تصور بسیاری از به اصطلاح عشق ماشین‌ها از «تیونینگ»، تنها معطوف به یک رینگ و لاستیک اسپرت است و اگزوزهای پر سروصدا و کم کردن ارتفاع خودرو. اینها تنها بخشی از تیونینگ به حساب می‌آیند، چند سالی است که این صنعت مدرن در کنار پرداختن به ظاهر خودروها، به تقویت موتور و شاسی و ... می‌پردازد و ارتقاء عملکرد خودرو را هدف قرار داده است.

قدیم‌ترها، زمانی که حرف از تغییر ظاهر خودرو یا حتی تقویت موتور آن می‌شد، از اصطلاح اسپرت کردن استفاده می‌شد اما چند سالی است که واژه تخصصی‌تر و حتی علمی‌تر آن یعنی «تیونینگ»، میان حرفه‌ای‌ها و نیمه‌حرفه‌ای‌های این بازار رواج پیدا کرده.

مشتری تیونینگ‌کاران، اغلب جوان‌ترها هستند؛ آنهایی که اغلب به دنبال تغییر هستند و تفاوت. خیلی هم فرقی ندارد که چه خودرویی داشته باشند؛ از پراید زیر 20 میلیونی گرفته تا خودروهای لوکس چند صد میلیون تومانی و گاه بیش از یک میلیاردی. همه را بسته به ویژگی‌هایشان می‌توان تغییر داد. اما این بدان معنا نیست که می‌توان از تیونینگ خودروهای مختلف یک انتظار مشترک با هزینه یکسان را داشت.هزینه این کار برحسب نوع فعالیت، مدل خودرو، قطعات و تجهیزات مورد نیاز بسیار متغیر است؛ تیونینگ از تغییراتی چند ده هزار تومانی در خودروهای مدل پایین‌تر شروع می‌شود تا تقویت چند صد میلیونی خودروهای لوکس و گران‌قیمت‌تر.

برخی خیابان‌های تهران مراکز اصلی این بازار پُرسود هستند؛ از خیابان سورنا گرفته تا مراکز معروفی در خیابان شریعتی. البته در اغلب نقاط تهران، قطعات مختلفی برای این کار به فروش می‌رسد که خدمات مربوط به نصب و تیونینگ هم در آنجا انجام می‌شود اما اگر قرار باشد به مفهوم واقعی و حرفه‌ای این کار صورت گیرد، باید به کلینیک‌های ویژه تیونینگ مراجعه کرد.

تیونینگ؛ فعالیتی لوکس و پرهزینه

«خیلی از دوستانمون بعد از کار به کافه میرن و چیزی می‌خورن، اما ما بعضی روزها بعد از کار به پاتوق‌های مورد علاقه‌مون یعنی همین مراکز تیونینگ سر می‌زنیم، جایی که جذابیت خاص خودش را دارد». سهیل این رو می‌گوید و به خودروی خودش که در همان نزدیکی پارک شده اشاره می‌کند. او می‌گوید برای اینکه با تویوتای FJ ام به آفرود بروم، چیزی در حدود 18 میلیون تومان رویش کار کردم که مربوط به تیونینگ سیستم تعلیق، زیربندی و شاسی ماشین بوده است.

این میزان هزینه شاید نسبت به اعداد و ارقام مربوط به تیونینگ معمولی برای خودروهایی همچون پراید، پژو، رانا و محصولاتی از این دست نسبتاً بالا باشد اما بدون شک این اعداد در مقابل رقم‌های کلان برای تیونینگ خودروهای لوکسی همچون برخی مدل‌های پورشه، بنز، بی‌ام‌و و ...، چندان به چشم نمی‌آید.

در تهران برخی تیونینگ‌کاران به طور تخصصی تنها بر روی خودروهای لوکس و گرانقیمت کار می‌کنند. در این نوع به اصطلاح کلینیک‌های تخصصی تیونینگ، پایین‌ترین مدل‌ها مربوط به برخی برندهای کره‌ای نظیر هیوندا و کیا است.

برخی از اسم در کرده‌های تیونینگ کار هم تمرکز خود را تنها بر روی یک یا دو برند شاخص مثل بنز، پورشه و مازراتی قرار داده‌اند. در این محل‌ها هیچوقت چشمتان به خودروهای ارزان قیمتی مثل پراید، پژو و ...، نمی‌خورد.

اما در سایر نقاط و خیابان‌های معروف تیونینگ مثل اطراف خیابان سورنا و میدان تختی و بسیاری از محل‌های دیگر، محدودیتی وجود ندارد. خدمات تیونینگ برای هر مدل خودرو در این محل‌ها ارائه می‌شود.

تیونینگ‌های چند صد میلیون تومانی

چند مجموعه در تهران هستند که بیش از رقبایشان در بازار مدرن تیونینگ اسم در کرده‌اند. اینها به نوعی پول اسمشان را هم می‌خورند. کیانفر، یاشار اسپرت، جواهریان و ... شاید از معروفترین تیونینگ‌کاران تهران باشند. اغلب اینها به طور خاص تنها روی خودروهای لوکس کار می‌کنند.

یکی از مسئولان تیونینگ یاشار اسپرت از نوع خدماتشان می‌گوید، با این توضیح که ما هر خودرویی را پذیرش نمی‌کنیم. پایین‌ترین مدل خودروهایی که به آنها خدمات ارائه می‌دهیم محصولاتی همچون هیوندا و کیا هستند.

او توضیح می‌دهد که در حال حاضر تیونینگ‌های مختلفی انجام می‌دهند اما بیشترین تمرکزشان روی کیت بدنه است. به عنوان نمونه در حال حاضر روی یک مازراتی کار می‌کنیم که قطعات آن همه کروم شد و بدنه آن را کاور قهوه‌ای صدفی کردیم؛ هزینه این کارها روی این خودرو حدود 70 میلیون تومان شد.

این پسر جوان که علاقه زیادی به فعالیتش دارد، مثال دیگری هم می‌زند و می‌گوید: اخیراً روی یک پورشه توربو هم کارهایی شامل دیزاین، کاور بدنه و قطعات کربن انجام دادیم که هزینه تمام شده آن برای مشتری حدود 45 میلیون تومان تمام شد.

این مسئول تیونینگ یاشار اسپرت، هزینه کاورهای مختلف را هم گفت و عنوان کرد: در حال حاضر قیمت کاور صدفی 18 میلیون تومان، کاور ساده 9 میلیون، کاور چرم 25 میلیون، کاور جیر 35 میلیون و کاور کروم 45 میلیون تومان است. تفاوتی هم ندارد که این کاورها روی چه خودرویی سوار شود، قیمتشان یکسان است.

اما او با تاکید بر اینکه بیشترین خدماتشان مربوط به کیت بدنه است، توضیح می‌دهد: در حال حاضر کیت بدنه قیمت‌های مختلفی دارد. یک کیت بسیار معمولی از حدود 10 میلیون تومان شروع می‌شود تا بهترین‌های آن که به سقف 300 میلیون تومان هم می‌رسد. معروفترین کیت بدنه در بازار ایران، کیت با برند منصوری (یک کلینیک تیونینگ ایرانی واقع در آلمان) است که اگر بنا به خواسته مشتری بخواهیم آن را وارد کرده و استفاده کنیم، هزینه‌اش بین 200 تا 300 میلیون تومان می‌شود.

در حالی او قیمت کیت برند منصوری را حدود 200 تا 300 میلیون تومان اعلام می‌کند که محسن، یکی از واردکنندگان قطعات تیونینگ به ما می‌گوید: اولاً واردات کیت منصوری به دلیل قیمت بالای آن و تقاضای محدودش، اندک است اما هزینه واردات این کیت بین 80 تا 100 میلیون تومان است. تیونینگ کاران داخلی هر چقدر بالاتر از این سقف 100 میلیون تومانی از مشتریان دریافت کنند، سودشان است؛ سودهای هنگفت و پول‌های زیادی که در این میان مبادله می‌شود.

هزینه تیونینگ خودروهای معمولی چقدر است؟

گرچه تیونینگ‌کاران معروفت تهرانی، مشتریانشان را انحصاری کرده و تنها به خودروهای لوکس خدمات ارائه می‌دهند اما این بدان معنا نیست که دارندگان خودروهای معمولی‌تر و حتی برخی برندهای خارجی، نمی‌توانند تغییرات دلخواهشان را روی خودرو خود انجام دهند. خیابان‌های تهران پر است از مغازه‌ها و مراکزی که قطعات و فعالیت‌های مربوط به تیونینگ و اسپرت کردن خودرو را انجام می‌دهند.

اما تیونینگ شامل چند بخش می‌شود؛ از تغییرات ظاهری شامل رینگ و لاستیک و دودی کردن شیشه گرفته تا نصب سانروف، کیت بدنه و ارتقای سیستم صوتی و ... . بخش دیگر مربوط به ارتقای عملکردی موتور است که شامل افزیش قدرت موتور و شتاب خودرو می‌شود. یک بخش دیگر تیونینگ فنی است. در این بخش؛ ترمزها، برنامه کامپیوتری، ارتفاع خودرو و ... تغییر می‌کند.

«عماد» در خیابان سورنا و حوالی میدان تختی کار تیونینگ و فروش قطعات مربوطه را انجام می‌دهد. او از هزینه‌های مختلف اعمال تغییرات اسپورتینگ و تیونینگ روی خودروهای مختلف از جمله خودروهای معمولی و ارزان‌قیمت‌تری نظیر پراید و پژو می‌گوید. ابتدا به تغییر ارتفاع اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که هزینه‌اش برای یک پراید حدود 50 تا 80 هزار تومان است. اما اگر در عین حال کمک‌ها تغییر کرده و اسپرت شود هزینه‌اش بین 180 هزار تا 220 هزار تومان می‌شود.

تغییر رینگ و لاستیک یک پراید هم هزینه‌اش از حداقل یک میلیون و 200 هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از 2 میلیون تومان می‌توان آنها را تغییر داد.

او همچنین توضیح می‌دهد: تغییر اگزوز از گزینه‌های مورد علاقه بسیاری از مشتریان است که تغییر سراگزوز را می‌توان با 10 تا 15 هزار تومان انجام داد، به اضافه یک فیلتر هوای اسپرت که آن هم حدود 15 هزار تومان است. اما اگر قرار باشد کل اگزوز عوض شود هزینه آن برای خودرویی مثل پژو 206 چیزی بین 3 تا 3.5 میلیون تومان خواهد بود.

سیستم صوتی هم از جمله بخش‌هایی است که طرفداران زیادی به دنبال ارتقای آن در خودروی خود هستند. عماد می‌گوید: باند چینی کم‌کیفیت را می‌توان با حدود 100 هزار تومان خریداری کرد اما اگر از برندهای بهتری استفاده شود، هزینه یک جفت باند بیش از 300 هزار تومان خواهد بود. ارزانترین سیستم پخش هم در حال حاضر در بازار حدود 210 هزار تومان قیمت دارد که کیفیتش چندان مطلوب نیست اما برای خرید یک سیستم با کیفیت بالا باید بیش از یک میلیون و 200 هزار تومان کنار گذاشت.

این تیونینگ‌کار در خصوص مات کردن رنگ خودرو هم که این روزها خیلی مورد استقبال قرار گرفته، توضیح می‌دهد: برای مات کردن یا می‌توان از برچسب‌های مخصوص استفاده کرد که هزینه‌اش حدود 500 هزار تومان است یا رنگ‌های مخصوص که بسته به برند آن، بیش از 2 میلیون تومان هزینه می‌برد.

تیونینگ؛ علم، صنعت یا تفریح؟

فارغ از هزینه‌های عجیب و متفاوت تیونینگ در ایران، نگاه به این نوع فعالیت‌ها در کشورمان با آنچه که در دنیا به ویژه کشورهای باسابقه تیونینگ کار مقداری متفاوت است. این صنعت مدرن و حرفه‌ای در کشورهای مختلف یک روند علمی و تخصصی را دنبال می‌کند. در ایران بیش از آنکه از این صنعت به عنوان یک علم و تخصص یاد شود، زیبایی و ظاهر فعالیت‌های تیونینگ مورد توجه است.

گاهی حتی عدم رعایت اصول این حرفه موجب آسیب رساندن به خودروها نیز می‌شود. به عنوان نمونه استفاده از رینگ و لاستیک‌های بزرگ و غیراستاندارد برای خودروهایی مثل پراید و پژو، موجب آسیب رساندن به خودرو می‌شود. مثال دیگر در این خصوص شاید ارتقای قدرت موتور خودرو بدون توجه به ارتقای سیستم ترمز آن باشد. موضوعی که می‌تواند آسیب‌های جانی و مالی به همراه داشته باشد.

در هر صورت تیونینگ چند سالی است که با سبک و سیاقی جدیدتر، فضایی از بازار صنعت خودرو را به خود اختصاص داده؛ فضایی که طرفداران نسبتاً زیاد و خاص خود را دارد؛ بازاری رو به گسترش و با گردش مالی نسبتاً بالا.



نظرات

  • آفرین آفرین (13 آذر 1393 ساعت 10:16)

    اینهم از آن وارداتی هاست اما از نوع خاص خودش , کاش پول داشتند و این کار را میکردند یارو ماشین را قسطی خریده دوباره وام میگیره بزک کنه خوب اینهم همان با سیلی سرخ نگه داشتن صورته

  • محمدماجد محمدماجد (12 آذر 1393 ساعت 09:11)

    این که چیز معمولیه رینگ بخوای بخری باید کلیه هاتو بفروشی چه برسه اسپرت

  • علی فلاحت علی فلاحت (12 آذر 1393 ساعت 08:59)

    با سلام
    ما در مملکتمون متاسفانه هر چیزی که وارد بشه علمش باهاش وارد نمی شه مثلا همین اسمهایی که برده شد همشون در زمینه کیت بدنه کار می کنند بدون اینکه بدونند این قطعات چه تاثیری رو ایرودینامیک ماشین می زاره و یا مصرف سوخت و یا .... چون علمی کار نمی شه مثلا ممکنه موتور تقویت بشه در اصل تعویض بشه با نمونه قویتر ولی کیت بدنه همخوان با اون موتور وجود نداره متاسفانه چون بازار دست یه عده ادم تحصیل کرده در زمینه ایرودینامیک و.. نیست دست یه مشت ادم معمولیه که از این راه خوب دارند پول در میارند واسه قطعه ای که بیشترین ضرر رو برای ماشین داره تا سود و من این اسنها رو تیونینگ نمی زارم چون اون در اصل علم خیلی پیشرفته هست که شرکتهای کله گنده دنیا با کلی هزینه تحقیق داند روش کار می کنند
    یه نکته ای دیگه اون بنده خدایی که 18 میلیون خرج تجهیزات آفرود fj کرده بود خواستم بگم برادر من شما برو مهارت خودت رو ببر بالا این ماشین در حالت استاندارد از دیوار راست هم بالا می ره حالا شما نمی تونی بری به علت پایین بودن مهارتته

  • mj.king mj.king (12 آذر 1393 ساعت 08:08)

    از نظر من خیلیا چون پولدارن شدن عشق ماشین!... ولی خیلیا که عشق ماشینن پولدار نیستن صرفا وعشقشون حتی فقط یه پرایده!!!...منمکه اصلا همون پرایدم ندارم!