1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. روغن‌موتورهای تقلبی در بازار؛ اجرت تعویض روغن ماشین چقدر است؟

روغن‌موتورهای تقلبی در بازار؛ اجرت تعویض روغن ماشین چقدر است؟

16 آبان 1396
  • 0

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران اجرت کلی تعویض روغن موتور، فیلتر هوا، فیلتر روغن و واسکازین را رقمی معادل ۲۵ هزار تومان اعلام کرد.

داود سعادتی‌نژاد درباره فروش روغن موتورهای تقلبی اظهار کرد: در بازار ممکن است در زمینه روغن یا به‌ویژه ضدیخ محصولاتی وجود داشته باشد که مردم عادی قادر به تشخیص تقلبی‌بودن آن‌ها نیستند. در این میان برخی از نمونه‌های تقلبی نیز با نام برندها و کارخانه‌های مطرح داخلی وارد بازار می‌شوند که انتظار ما این است خود این شرکت‌ها به این موضوع حساس بوده و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهند، اما برخی از این کارخانه‌ها گاه هیچ دفاعی از نام شرکت خود نداشته و پیگیری خاصی انجام نمی‌دهند.

 روغن‌موتورهای تقلبی در بازار؛ اجرت تعویض روغن ماشین چقدر است؟

وی درباره راه‌های تشخیص این محصولات گفت: وقتی شرکتی، قیمت کارخانه‌ای روغن موتورهای خود را معادل ۲۷‌هزار تومان اعلام می‌کند، اگر این کالا به‌طور مثال به قیمت ۲۵‌ هزار تومان در بازار عرضه شود جای سوال دارد و گویای آن است که محصول مربوطه می‌تواند تقلبی باشد؛ البته در اکثر موارد شباهت نمونه‌های تقلبی به قدری بالاست که مردم عادی قادر به تشخیص آن نخواهند بود. بر همین اساس شاید بهترین راه این باشد که در این زمینه انجمن پالایشگاه‌ها به دفاع از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بپردازد. ما نیز به‌عنوان یک اتحادیه صنفی پیگیری‌های خاص خود را داریم، اما به هرحال در موارد متعدد در حاشیه شهر عده‌ای اقدام به تولید روغن‌های تقلبی می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران همچنین اظهار کرد: بازار ایران از نظر تولید روغن موتور به‌ حد اشباع رسیده و شاید برای نمونه‌های خارجی رقابت در چنین بازاری مقرون به‌صرفه نباشد، چراکه کارخانه‌های خوبی در داخل کشور وجود دارد.

چه زمانی باید روغن را عوض کرد؟

وی درباره کیفیت روغن‌های ایرانی افزود:در سال‌های گذشته کیفیت روغن‌ها به مراتب بهتر شده و اکنون حتی برخی روغن‌ها تا ۲۰‌ هزار کیلومتر قابل استفاده بوده و توان رقابت با نمونه‌های روز دنیا را دارند، چراکه در بسیاری موارد مواد اولیه شرکت‌های خارجی نیز از ایران تهیه می‌شود.

سعادتی‌نژاد همچنین به ارائه توضیحاتی درباره اجرت تعویض روغن پرداخت و گفت: قیمت روغن با توجه به نوع آن قطعا متفاوت خواهد بود، اما برای اجرت تعویض روغن در ماشین‌های جدید رقمی معادل ۸۰۰۰ تومان، در برخی خودروها که حالت سیمی دارند ۱۰‌ هزار تومان و در خودروهای قدیمی‌تری مانند پیکان و پراید معادل ۵۵۰۰ تومان دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: حال اگر هزینه‌های مربوط به تعویض فیلتر را هم در نظر بگیریم تغییر کامل این موارد ۲۵ هزار تومان اجرت دارد که از این رقم ۳۰۰۰ تومان آن به فیلتر هوا، ۶۰۰۰ تومان به فیلتر روغن و ۸۰۰۰ تومان به اجرت تعویض واسکازین مربوط می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران درباره اینکه آیا لازم است هر بار به هنگام تعویض روغن فیلترها هم تعوض شوند، توضیح داد: معمولا به ازای هر دوبار تعویض روغن، یک بار فیلتر روغن نیاز به تعویض دارد، اما با توجه به آلودگی‌های شهری مانند تهران، فیلتر هوا را باید هربار عوض کرد.

وی ادامه داد: نکته دیگر آن که روغن‌های موتور برای مصرفی معادل ۱۰هزار، ۱۵ هزار یا ۲۰‌ هزار کیلومتر طراحی شده‌اند، اما توصیه ما به مردم آن است که به‌طور مثال اگر از روغن ۲۰ هزارتایی استفاده می‌کنند پس از ۱۸ هزار کیلومتر نسبت به تعویض روغن اقدام کنند چراکه هوای آلوده تهران در کیفیت روغن تأثیر بسزایی دارد.

توصیه‌هایی به مردم و تعویض‌روغنی‌ها

سعادتی نژاد در توصیه به مالکان خودرو نیز گفت:توصیه ما به مردم این است که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی سعی کنند در هنگام تعویض روغن دقت داشته باشند که پلمب روغن‌ها جلوی خود مشتری باز شود، از سوی دیگر توصیه اکید داریم که مردم حتما به واحدهای صنفی پروانه‌دار مراجعه کرده و فاکتور خرید دریافت کنند؛ البته فیلترها نیز نمونه‌های تقلبی خاص خود را دارند.

وی همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر توصیه ما به همکاران‌مان در صنف آن است که حتما خریدهای خود را از برندهای مطرح و معتبر انجام داده و فاکتورهای مربوطه را نیز دریافت کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران افزود: در حال حاضر در صنف ما ۳۳۰۰ واحد دارای پروانه کسب مشغول فعالیت هستند و حدود ۶۰۰ واحد نیز درخواست اخذ پروانه داشته‌اند که از این میان حدود ۱۵۰۰ واحد تعویض روغنی هستند و از ابتدای سال نیز به واسطه فعالیت بازرسان ما بیش از ۱۰۰‌ واحد متخلف پلمب شده‌اند.

وی همچنین گفت: با توجه به فعالیت دائم ناظران ما در مناطق مختلف برای واحدهای بدون جواز امکان چندانی برای فعالیت طولانی‌مدت باقی نمانده و حدود دوسال می‌شود که با تشدید نظارت‌ها در این صنف بخش قابل‌توجهی از معضلات مربوط به واحدهای بدون جواز حل شده است.

منبع ایسنا


نظرات