1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ۳ قرارداد خودرویی در بهار اجرایی می شود

۳ قرارداد خودرویی در بهار اجرایی می شود

24 اسفند 1395
  • 0

محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از عملیاتی شدن سه قرارداد بنز، سیتروئن و رنو تا یک ماه آینده خبر داد.

صالحی نیا روز گذشته در نشستی خبری مبنی بر اینکه قرار بود تا پایان امسال دو قرارداد خودرویی دیگر امضا شود، اما همچنان هیچ خبری از امضای سه قرارداد طرف های ایرانی با بنز، سیتروئن و رنو نیست، بیان کرد: قرارداد اصلی سایپا و سیتروئن امضا شده و اکنون در حال بررسی فنی- اقتصادی ۱۹ قرارداد زیرمجموعه دیگر هستند و به احتمال زیاد این قرارداد در اردیبهشت ماه سال آینده عملیاتی خواهد شد.

همچنین قرارداد بنز و ایران خودرو با مشارکت ۵۱ درصدی ایران خودرو و ۴۱ درصدی بنز در زمینه تولید خودروهای سواری، قرار بود سه شنبه این هفته به امضا برسد که به دلیل عدم حضور مدیران بنز به زمان دیگری موکول شد و قطعاً تا هفته سوم فروردین سال آینده به امضا خواهد رسید.

او درباره قرارداد ایدرو و رنو نیز گفت: پیش نویس این قرارداد نیز امضا شده، اما طی مراحل بررسی فنی-اقتصادی قرارداد زمانبر بوده و به زودی امضا خواهد شد.

صالحی نیا با تشریح عملکرد وزارتخانه در امور صنایع، اظهار کرد: در حوزه خودرو در ۱۱ ماهه با رشدی حدود ۳۹ درصد مواجه بودیم که این رشد در سواری ۴۱ درصد و خودروهای تجاری حدود ۵/۳۶ درصد بوده است. در ۹ ماهه سال جاری بخش صنعت ۶/۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است و رشد تولید ناخالص داخلی ۳/۷ درصد بوده است.

او افزود: رشد تولید خودرو در ۱۱ ماهه امسال منجر به تولید یک میلیون و ۲۲۲ هزار دستگاه شده که در انتهای اسفند یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خواهد بود و در مجموع رشد ما در بخش خودرو به ۳۸ درصد خواهد رسید.

معاون وزیر صنعت با اشاره به تسهیلات اختصاصی به بخش صنعت و معدن، تصریح کرد: اگر امسال ما می توانستیم ۱۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص دهیم، ارقام خوبی را پایش می کردیم. در ۱۰ ماهه گذشته ما حدود ۱۲۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده ایم که ۲۹ درصد از کل تسهیلات بانکی است.

صالحی نیا درباره رشد تولید تایر بیان کرد: تولید تایر در کشور حدود ۱۶ درصد رشد داشته که امیدواریم تا پایان سال این رقم به ۲۳۰ هزار تن برسد.

او با بیان اینکه تولید هیچ خودرویی تا پایان سال متوقف نمی شود، اظهار کرد: تولید خودرو مطابق با استانداردهای ایمنی و کیفیت، آلایندگی و مصرف سوخت تولید می شود. براساس مصوباتی که داریم قصد ما این است که تا انتهای سال ۹۷، استانداردهای خودرو را به ۸۱ مورد برسانیم که این استانداردها از پلتفرم تا قوای محرکه خودرو را شامل می شود. قطعاً خودروهایی که نتوانند به این استانداردها برسند از چرخه تولید خارج خواهند شد.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه وزارت صنعت برای ارتقای کیفی خودروسازان از نظر مصرف سوخت، سبک سازی خودروها و جایگزینی قطعات نسل قدیم چیست؟ تصریح کرد: ما چند پارامتر را بررسی و بر همین اساس اهداف را تعریف می کنیم. یکی از این پارامترها گزارش های ارزیابی کیفی است. ما در بخش سواری هنوز خودروی پنج ستاره نداریم اما ۹ درصد از خودروهای تولید داخل چهار ستاره هستند.

او ادامه داد: ما حدود ۹۰ مدل خودرو را ارزیابی کردیم که فقط ۲۲ مدل خودرو به اهداف ما رسیده اند و توانستند با این استانداردها هماهنگ شوند.

ممنوعیت شماره گذاری خودروهای غیرمنطبق با استانداردهای مصرف سوخت

در این نشست خبری مدیرکل دفتر نیرومحرکه و صنایع خودروی وزارت صنعت نیز از ممنوعیت شماره گذاری خودروهایی که نتوانند با استانداردهای آلایندگی منطبق شوند، خبر داد.

امیر حسین قناتی در پاسخ به این پرسش که وزارت صنعت چه برنامه ای برای بهبود شرایط مصرف سوخت و کاهش آلایندگی خودروها دارد؟ گفت: اکنون متوسط مصرف سوخت خودروها براساس معیار استاندارد سنجش آن که co2 مصرفی خودروها است، ۱۷۵ گرم است.

او ادامه داد: سال گذشته این عدد ۱۸۰ گرم بوده و براساس هدف گذاری که صورت گرفته، این عدد باید برای امسال ۱۶۳ گرم، برای سال بعد ۱۵۰ گرم و برای سال بعد از آن ۱۳۰ گرم باشد.

قناتی تصریح کرد: اگر خودرویی نتواند در این بازه مصرفی شرایط استاندارد را اخذ کند، ممنوعیت شماره گذاری آن اعلام خواهد شد.

منبع:فرصت امروز



نظرات