1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. شورای رقابت و بحث قیمت گذاری خودروهای وارداتی

شورای رقابت و بحث قیمت گذاری خودروهای وارداتی

15 بهمن 1393
  • 7

رضا شیوا در گفت‌وگویی درباره احتمال طرح موضوع ایجاد انحصار در واردات خودرو گفت: اطلاعات ما در شورای رقابت درباره طرحی که درباره خودروهای وارداتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده، در حد سایت‎ها و خبرگزاری‌هاست و ما نمی‌دانیم طرح این وزارتخانه دقیقا چیست و با پیگیری از آن‎ها هم نتوانستیم اطلاعات زیادی کسب کنیم.

او اضافه کرد: اما در جلسه امروز با اعضای شورای رقابت، این موضوع را به اعضای شورا اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی درباره پیشرفت بررسی پرونده «رانت 650 میلیون یورویی» گفت: ما سوالاتی را از بانک مرکزی درباره این پرونده پرسیده بودیم که بانک مرکزی به این سوالات پاسخ داد، اما سوالات جدیدی برای ما ایجاد شد که 2 روز گذشته این سوالات را برای پاسخگویی به بانک مرکزی ارائه دادیم.

او همچنین درباره دستور جلسه شورای رقابت که امروز (15 بهمن) برگزار می‌شود، عنوان کرد: یکی از وظایف شورای رقابت این است که برای انحصارهای طبیعی تنظیم کننده بخشی ایجاد کند. راه آهن هم جزو انحصار طبیعی است که قرار است با ایجاد تنظیم کننده بخشی برای آن تعرفه ها، قراردادها، قیمت‌ها و همه موارد مربوط به راه آهن در این بخش بررسی شود.

رئیس شورای رقابت درباره هدف ایجاد تنظیم کننده‌های بخشی هم گفت: هدف از این بررسی‌ها این است که باید نهادی در انحصارها نظارت کند خصوصا وقتی انحصار طبیعی است. این تنظیم کننده ها به صورت دائمی فعالیت می کنند و بخش‌هایی که انحصار طبیعی دارند شامل آب ، برق و گاز ، راه‌آهن و مخابرات (تلفن ثابت) را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

شیوا همچنین با اشاره به بررسی اصل 44 در جلسه شورای رقابت گفت: موضوع دیگر جلسه آینده بحث تاخیر در دادن مجوز به کسانی است که می‌خواهند ایجاد اشتغال کنند. قانونگذار گفته باید طی شش ماه مجوزها داده شود، اما اگر در این زمان کسی مجوز نگیرد می تواند به ما مراجعه و شکایت کند.

وی همچنین از بررسی درجه تمرکز در صنایع مختلف خبر داد و گفت: کار تحقیقاتی روی درجه تمرکز در صنایع مختلف صورت گرفته که بانک مرکزی هم در این حوزه تحقیقاتی انجام داده و این تحقیقات به طور کلی درجه انحصار صنایع مختلف در کشور را نشان می‌دهد.در واقع قانونی وجود ندارد که بگوید چه عددی در تمرکز صنایع انحصار محسوب می‌شود و ما می خواهیم این موضوع را در شورا به بحث بگذاریم و ببینیم چگونه می توان انحصار در صنایع را مشخص کرد.



نظرات

  • نژادحسینی نژادحسینی (16 بهمن 1393 ساعت 16:50)

    من که نفهمیدم چی شد اگه کسی فهمید واسه ما هم ترجمه کنه

  • رخش جاده رخش جاده (15 بهمن 1393 ساعت 20:13)

    کلا درگیرن !!!!!!

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (15 بهمن 1393 ساعت 17:47)

    اخرش بازم گرون میکنند

  • حسین معمار حسین معمار (15 بهمن 1393 ساعت 16:31)

    تورو خدا همون خودروهای داخلی رو با قیمت گذاشتنتون به گند کشیدید بسه...

  • محمدماجد محمدماجد (15 بهمن 1393 ساعت 16:19)

    خوب چی شد اخرش

  • حامد صابر حامد صابر (15 بهمن 1393 ساعت 15:06)

    کشور های دیگه مجبورن با سود منطقی خودرو هاشون رو بفروشن چون بازارشون انحصاری نیست

  • آفرین آفرین (15 بهمن 1393 ساعت 13:28)

    لطفا یک بررسی نمایید کشورهای دیگر که شورای قیمت گذاری ندارند چکار می کنند که از این بحث ها ندارند؟