1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قطعات چینی در بسته‌بندی‌ ایرانی ، دلال‌ها مقصر هستند یا قطعه‌سازان؟

قطعات چینی در بسته‌بندی‌ ایرانی ، دلال‌ها مقصر هستند یا قطعه‌سازان؟

13 بهمن 1395
  • 0

با افزایش میزان نرخ ارز و به‌تبع آن افزایش هزینه‌ها برخی با سودجویی اقدام به واردات قطعات بی‌کیفیت از چین و بسته‌بندی و عرضه آن با برچسب و مارک ایرانی می‌کنند

واردات قطعات چینی در این سال‌ها همواره بحث داغی در صنعت قطعه‌سازی و همچنین صنعت خودروی کشور بوده است. قطعات عمدتا بی‌کیفیت چینی فقط در شبکه فروش و مارکت نیستند که خودنمایی می‌کنند، بلکه در سال‌های قبل وجود این قطعات در خطوط تولید خودروسازان نیز به وفور دیده می‌شد.

هرچند در شرایط پسابرجام رفته‌رفته این قطعات از خطوط تولید پاک شدند و جای خود را به قطعات وارداتی باکیفیت و همچنین قطعات باکیفیت ساخت داخل دادند.

قطعاتی که با برداشته شدن تحریم‌ها و واردات عادی مواد اولیه با کیفیت بیشتری در بازار عرضه شدند. این در حالی است که با افزایش میزان نرخ ارز و به‌تبع آن افزایش هزینه‌ها برخی با سودجویی اقدام به واردات قطعات بی‌کیفیت از چین و بسته‌بندی و عرضه آن با برچسب و مارک ایرانی می‌کنند.

این کار به‌خودی خود باعث ضربه بزرگی به اعتبار قطعات باکیفیت داخلی می‌شود و به نظر می‌رسد باید رد واردات و بسته‌بندی این محصولات را از جانب دلالان و حتی برخی که خود را قطعه‌ساز می‌نامند، دنبال کرد.

بسیاری قطعه‌سازان ضعف سیستم‌های نظارتی در بررسی و تشخیص این کالاها را دلیل وفور آن در بازار و وجود قطعات بی‌کیفیت و تقلبی در بازار آن هم با بسته‌بندی و برچسب داخلی را باعث بدگمانی و خراب شدن ذهن مصرف‌کنندگان داخلی نسبت به این نوع قطعات می‌دانند که درنهایت منجر به ضربه خوردن صنعت قطعه‌سازی می‌شود.

رامین نورقلی‌پور (عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی) :

انتقال تکنولوژی؛ نقطه قوت قراردادهای خارجی

مواردی از خودروها را سراغ داریم که قطعات آنها به سفارش برخی قطعه‌سازان، در خارج کشور و عمدتا در چین تولید و وارد کشور می‌شود و ممکن است روی این قطعات برچسب داخلی نیز نصب شود.

یکی از نقاط قوت قراردادهای جدید که باخودروسازان خارجی امضا می‌شود، انتقال تکنولوژی است. در قراردادهای جدید این مساله به‌گونه‌ای است که با توجه به مدل خودروهایی که قرار است وارد یا در داخل تولید شوند، بعد از مدتی به درصدی از خودکفایی در امر تولید قطعات دست پیدا کنیم.

ممکن است در ابتدا قطعات این خودروها در کشور تولیدکننده یا کشور مبدا ساخته شود، اما کم‌کم می توانیم با توجه به مفاد قرارداد، تکنولوژی تولید را در داخل ایجاد کنیم، البته از گذشته تجربه تولید قطعات خودروهای قدیمی‌تر را داشته ایم.

از آنجاکه در داخل کشور قیمت تمام ‌شده تولید قطعه گران است، بخشی از قطعه‌سازان دنبال این هستند تا بتوانند این محصول را با هزینه بسیار کمتری در کشورهایی تولید کنند که هزینه تولید در آن‌ها کم و با وجود اینکه کیفیت آنها به‌نسبت پایین‌تر است، ولی محصول خود را به کشورهایی مانند چین سفارش می‌دهند و مجددا وارد کشور می‌کنند.

در این خصوص قطعا باید نظارت صورت بگیرد. اما زمانی که کاری کنیم که قیمت تمام‌شده تولید ارزان‌تر شود، دیگر نیازی به نظارت وجود ندارد، چراکه قطعه‌ساز ناگزیر است دنبال این موضوع باشد که قطعه او ارزان‌تر تولید شود و سود بیشتری را از تولید به‌دست آورد.

از این رو باید بتوانیم بازاری را ایجاد کنیم که در آن قیمت تولید کاهش پیدا کند. در حال حاضر به دلیل گران بودن هزینه تولید شاهد افزایش قیمت تمام‌شده خودرو هستیم.

باید دست تولیدکننده را بگیریم و این دیدگاه را که تولیدکننده بخش خصوصی رقیبی برای بخش دولتی است،تغییر دهیم. حمایت از تولیدکننده تنها به معنای تزریق پول به بازار نیست، بلکه همین که بتوان یارانه‌هایی را به‌صورت بسیار هدفمند به تولید اختصاص دهیم، به گونه‌ای که باعث تورم نشود و اشتغال‌زا باشد، به افزایش تولید و کاهش قیمت تمام‌شده کالا کمک کرده‌ایم.

سیدمهدی مقدسی (عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی):

واردات قطعات داخلی با منافع ملی منافات دارد

یکی از بندهای ۲۴ گانه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام‌معظم رهبری ابلاغ شده، توجه به ساخت و تولید داخلی است. در حال‌حاضر تعداد زیادی قطعه‌ساز داخلی در شرکت‌های خودروسازی داریم که در بسیاری از موارد قابلیت‌های آن‌ها به اثبات رسیده است و حرکت رو به‌رشدی نیز داشته‌اند. خرید خارجی قطعاتی که امکان ساخت آنها در کشور وجود دارد، در راستای منافع ملی نیست، مگر قطعه‌ای که هنوز امکان ساخت آن در ایران وجود نداشته باشد.

وظیفه نظارتی ما در مجلس ایجاب می‌کند که با در دست داشتن مستنداتی در این زمینه قطعا این موضوع را در کمیسیون صنایع پیگیری کنیم. اگر کالای چینی با مارک ایرانی وارد کشور شود، مصداق واردات قانونی ندارد و قاچاق محسوب می‌شود، بنابراین اگر در این زمینه مستنداتی وجود داشته باشد، حتما آن را بررسی می‌کنیم و از طریق ابزارهایی که در اختیار داریم، برخورد قانونی نیز با آن صورت خواهد گرفت.

خودروسازان نیز باید بدانند تا مادامی ‌که امکان ساخت قطعه در کشور وجود دارد، خرید خارجی، باعث بیکاری و نابودی واحدهای تولیدی قطعه‌ساز می‌شود.

حمیدرضا فولادگر (عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی) :

فروش قطعات خارجی با برچسب ایرانی تقلب است

ورود و عرضه قطعات بی‌کیفیت چینی با برچسب ایرانی نوعی تقلب و کلاهبرداری است. عرضه قطعات چینی با برچسب و مارک ایرانی از سوی برخی شرکت‌های خودروسازی در درجه اول نوعی ضربه زدن به تولید داخل است. چراکه ظرفیت بسیاری در قطعه‌سازی کشور وجود دارد. ورود قطعات خارجی بی‌کیفیت باعث تعطیلی و از بین رفتن شرکت‌های قطعه‌ساز خواهد شد. زمانی کالای خارجی با برچسب خود و به روال قانونی و عادی وارد کشور می‌شود، باید در این مورد نیز نظارت صورت گیرد که این کالا، کالایی نباشد که ظرفیت و توان ساخت آن در کشور وجود دارد، تا به این ترتیب ضربه‌ای به تولیدکننده داخلی وارد نشود اما اینکه برچسب ایرانی روی کالای بی‌کیفیت خارجی و چینی نصب و دربازار توزیع شود، این اقدام علاوه‌بر ضربه به تولید داخلی، نوعی تقلب است.

باید خودروسازان دستگاه‌های نظارتی هم‌چون سازمان استاندارد، موسسه بازرسی کیفیت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت لازم را بر ورود این کالاها انجام دهند. سازمان استاندارد باید طبق قانون ارتقای کیفی خودرو،کیفیت قطعاتی را که وارد کشور می‌شوند، بررسی و تایید کند تا برخی واسطه‌ها به دلیل قیمت پایین و منفعت‌طلبی اقدام به واردات کالاهای بی‌کیفیت نکنند.

علی بختیار (عضو کمیسیون حقوقی، و قضایی مجلس شورای اسلامی):

فشارهای موجود باید از دوش تولیدکنندگان برداشته شود

شرکت‌های ما به این حد از توانایی رسیده‌اند که با چین نیز رقابت کنند. باید این شرکت‌ها را تقویت کرد و در جهت توانمندسازی آنها همان‌طور که دولت چین از شرکت‌های خود حمایت می‌کند، دولت ما نیز از شرکت‌های داخلی حمایت کند.

در حال حاضر مسائلی مانند پرداخت مالیات، عوارض و بیمه کارگران موضوعاتی هستند که تولیدکننده را تحت فشار قرار می دهند، در حالی که باید این فشارها را از روی دوش تولیدکنندگان برداشت.

در صورت کم شدن فشارها از تولیدکنندگان به مراتب هم از نظر کیفیت و هم قیمت می‌توانیم با چین و کشورهای دیگر رقابت و به بازارهای منطقه‌ای و بین المللی قطعات خود را عرضه کنیم. برخی کارخانجات قطعه‌سازی کشور با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰درصد در حال فعالیت هستند و اگر بتوانیم این ظرفیت را به ۸۰ تا ۹۰ درصد برسانیم، هم در جهت سودآوری شرکت‌ها و هم در جهت اشتغال پایدار گام موثری برداشته‌ایم.

بسیاری از قطعات چینی با برچسب ایرانی و از مبادی رسمی و از گمرکات وارد کشور می‌شوند و آمار ورود آنها نیز در دسترس است. باید جلوی واردات قطعات خودرو از چین و کشورهای دیگر که قطعات غیرکیفی تولید می‌کنند، گرفته شود تا بتوانیم وضعیت شرکت‌های داخلی را با ایجاد ظرفیت بالاتر تغییر دهیم.

منبع:دنیای خودرو



نظرات