1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چینی ها تهدیدی برای خودروسازان

چینی ها تهدیدی برای خودروسازان

18 فروردین 1394
  • 1

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه این وزارتخانه قصد محدودیت یا ایجاد ممنوعیت برای خودروهای چینی را ندارد، گفت: خودروسازان، چینی‌ها را تهدید بدانند، چراکه سه سال قبل حضور آنها در بازار ایران صفر بود.

محسن صالحی‌نیا در گفتگویی در خصوص موضع وزارت صنعت با توجه به جدی‌شدن حضور خودروسازان اروپایی و غیرآسیایی‌ها در صنعت خودروی ایران، در قبال خودروسازان چینی گفت: هم اکنون تیراژ تولید خودروهای پرطرفدار داخلی افزایش یافته و این تیراژ تولید قابل مقایسه با تیراژ تولید خودروهای چینی نیست، این در حالی است که بر اساس استراتژی وزارت صنعت، افزایش کیفیت و تنوع خودروهای پرتیراژ بر اساس دو روش توسعه پلت فرم و به روز سازی محصولات در سال ۹۴، ادامه خواهد یافت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: استراتژی دیگر خودروسازان در سال جاری، امضای قراردادهای جوینت‌ونچر و استفاده از توان تولید خودروسازان با برند معتبر در دنیا است که بر این اساس، هم اکنون بیش از ۸۵ درصد بازار در اختیار تولید همین محصولات داخلی است و تنها بخش کوچکی از بازار را شرکت‌هایی در اختیار دارند که با قاعده و ظرفیت تولید داخلی همخوانی ندارند و سهم اندکی را در بازار خودرو به خود اختصاص می‌دهند.

وی تصریح کرد: بر اساس سیاست‌های وزارت صنعت در توسعه ساخت داخل و نیز در قالب تعرفه‌هایی که به واردات خودروهای خارجی تعلق می‌گیرد، تولید داخلی رقابتی‌تر می‌شود؛ ضمن اینکه خودروسازان چینی باید استانداردهایی را رعایت کنند و در کنار تنوع محصول، کیفیت خود را نیز افزایش دهند.

به گفته صالحی‌نیا، وزارت صنعت قصد ندارد فعالیت خودروسازان چینی را با محدودیت و مشکل روبرو کرده یا متوقف کند؛ بلکه تصور ما این است که با مجموعه سیاست‌های وزارت صنعت، اگر خودروسازان چینی بخواهند فعالیت خود در بازار را توسعه دهند، باید با مکانیزم‌های تعرفه و افزایش کیفیت وزارت صنعت، خودروهای خود را طراحی کرده و به سمت عمق‌بخشی به ساخت داخل و تامین قطعات حرکت کنند.

وی اظهار داشت: خودروهای چینی باید استانداردهای مربوطه را داشته باشند و فاکتورهای قیمت و کیفیت را رعایت کنند، در این صورت منعی برای فعالیت ندارند اما به هرحال، تصور کارشناسی من بر این است که با توجه به برنامه‌های وزارت صنعت و سیاست‌های دو خودروساز بزرگ داخلی، حضور خودروهای چینی تهدیدی برای تولید خودروی ایران به شمار نمی رود؛ هر چند واردات و نه مونتاژ خودروهای چینی، یک مقوله ای است که نباید از آن غافل شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: هم اکنون خودروسازان چین و کره در حال صادرات خودرو به بازار ایران هستند و بنابراین باید واردات ساماندهی شده تا مردم متضرر نشوند، که البته وزارت صنعت از سال گذشته موضوع ساماندهی واردات را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: البته حساسیت‌های بر روی تولید یا واردات خودروهای چینی وجود دارد که باید به آن توجه کرد؛ در این بین حساسیت خودروسازان هم نسبت به چینی‌ها به نظر مساعد است و باید این توجه همواره باشد، چراکه اگرچه امروز تولید یا واردات خودروهای چینی در کشور نسبت به تولید داخلی، بالا نیست، اما سه سال قبل، حضور خودروهای چینی در بازار ایران تقریبا صفر بود در حالی اکنون عدد دیگری است و ممکن است در آینده هم این اعداد تغییر کند؛ بنابراین اگر خودروسازان نتوانند برنامه های توسعه ای خود و تنوع محصول، کیفیت و قیمت را متعادل نگه دارند، در مقابل چینی‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.



نظرات

  • سپهر هیوندای سپهر هیوندای (18 فروردین 1394 ساعت 22:09)

    خودرو های داخلی بی کیفیت هستن خودرو های خارجی بیخود و بی جهت گرون.نتیجش این میشه که مردم به سراغ خودروهای متوسط چینی میرن.