1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پیشروی چینی ها از خودروسازان داخلی در سهم بازار ایران

پیشروی چینی ها از خودروسازان داخلی در سهم بازار ایران

7 تیر 1394
  • 0

جدیدترین آمار مربوط به سهم خودروسازان در بازار ایران، از کاهش سهم بازار سه خودروساز بزرگ کشور حکایت می‌کند و این در شرایطی است که چینی‌ها روند رو به رشد خود را تداوم بخشیده و پیشروی شان همچنان نیز ادامه دارد.

طبق آمار ارائه شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سه شرکت خودروساز بزرگ داخلی در مجموع حدود ۵/ ۹۱ درصد از بازار خودرو کشور را در اختیار دارند، حال آنکه پیش‌تر، سهم آنها بیش از ۹۵ درصد اعلام شده بود.

در این بین، ایران خودرویی‌ها دارای بیشترین سهم در بازار خودرو کشور هستند، چه آنکه آمار منتشره از نقش 53 درصدی آنها در این بازار حکایت دارد. سایپا نیز با سهمی بیش از 37 درصد، دومین عرضه‌کننده بزرگ خودرو کشور به شمار می‌رود و سهم پارس‌خودرو نیز تنها 5/ 1 درصد برآورد شده است. اگرچه این سه شرکت خودروساز بزرگ داخلی هنوز هم در مجموع سلاطین بازار به شمار می‌روند، اما کم شدن سهم آنها نشان‌دهنده ظهور رقبایی هرچند فعلا ضعیف است، رقبایی که در این چند سال اخیر توانسته‌اند رفته رفته جایی در بازار خودرو کشور برای خود دست و پا کنند.

از میان این رقبا، چینی‌ها بهترین عملکرد را داشته‌اند و با وجود آنکه همواره کیفیت خودروهای چینی زیر تیغ تیز انتقادات قرار داشته، اما روند رو به رشد آنها متوقف نشده و حالا آمارها از پیشروی شان حکایت می‌کند. بر این اساس، سهم خودروهای چینی در بازار ایران افزایش یافته و به بیش از 2/ 7 درصد رسیده است، حال آنکه چینی‌ها پیش تر سهمی زیر پنج درصد در این بازار داشتند.

در این بین، بیشترین سهم را چری چین دارد که محصولات گروه ام وی ام را در ایران عرضه کرده و کمترین سهم نیز مشترکا ازآن دو شرکت گریت وال و بایک موتور است. چینی‌ها حدودا 8 سالی می‌شود که راهی بازار خودرو ایران شده‌اند و اگرچه ابتدا کمتر کسی گمان به ماندگاری شان در این بازار داشت، اما آنها به‌تدریج و با اعمال روش‌هایی از جمله عرضه خودرو با قیمت‌های پایین، جای پای خود را در بازار سفت کردند. پیشروی چینی‌ها به حدی بوده که به اعتقاد برخی کارشناسان، سهم آنها در بازار خودرو ایران در آینده‌ای نه چندان دور به بیش از 10 درصد خواهد رسید.



نظرات