1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تبدیل چین به بزرگترین بازار خودروهای پاک

تبدیل چین به بزرگترین بازار خودروهای پاک

31 مرداد 1394
  • 0

چین در سال جاری میلادی با پیشی گرفتن از آمریکا به بزرگترین بازار خودروهایی تبدیل می شود که با انرژی های پاک و جدید کار می کنند.

معروفترین این خودروها اتومبیل هایی است که به اصطلاح الکتریکی بوده و باتری های آن ظرف کمتر از 5 دقیقه قابل شارژ است.

این خودروها که هر روز بر شمار آنها افزوده می شود اصولا کوچک و دارای دو سرنشین هستند و قرار است برای سهولت در کار، ایستگاه های شارژ بیشتری برای آنان در نقاط مختلف شهرها ایجاد شود.

دولت چین اعلام کرده است با اتخاذ تدابیری، امسال بازار چین برای این خودروها به بازار اول جهان تبدیل خواهد شد.

راهبرد رشد سبزتر و هوای پاکتر برنامه ای است که دولت چین برای شهرهای بزرگ و آلوده بخصوص شهر پکن دنبال می کند.

در ماه های گذشته تبلیغات برای خرید این خودروها در چین به دلیل آلودگی بیش از حد هوا افزایش قابل توجهی داشت و شرکت های مختلف با تبلیغات گسترده مردم را به خرید این نوع خودروها تشویق می کنند.

موضوع آلودگی هوا در بیشتر شهرهای چین که همه ساله تعداد بیماران تنفسی، قلبی، روحی و سقط جنین را در میان زنان افزایش می دهد، از جمله دغدغه های مقام ها و مردم این کشور در مسیر پرشتاب توسعه و صنعتی شدن محسوب می شود.

در شهرهایی مانند پکن که پلاک خودرو سهمیه بندی شده و تهیه آن به راحتی امکان پذیر نیست، برای کسانی که خودروی برقی و یا با انرژی های جدید خریداری کنند در اولویت هستند و بدون سهمیه به آنها پلاک تعلق می گیرد.

در نیم سال اول سال جاری میلادی فروش این خودروها در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته میلادی 2.5 برابر افزایش یافت و به 90 هزار دستگاه رسید و 95 هزار دستگاه نیز از آن تولید شد.

شرکت آمریکایی «تلسا»، تولیدکننده این خودروها گفته است قصد دارد با چین در این باره همکاری کرده و یک هزار و 400 ایستگاه شارژ در سراسر این کشور بسازد.

چین پیش بینی کرده است شمار این خودروها در جاده های کشور تا سال 2020 میلادی به پنج میلیون دستگاه برسد و بیش از چهار و نیم میلیون ایستگاه های شارژ نیز ایجاد شود.

فروش خودروهای الکتریکی و با انرژی های نوین در حالی در چین افزایش می یابد که فروش خودروهای دیگر در این کشور به پایین ترین میزان در یک سال و نیم گذشته رسیده است.

در ماه گذشته میلادی در چین یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو فروخته شد که پایین ترین میزان از 18 ماه قبل است.

خودروسازان در چین ضمن نگرانی از آینده این بازار اعلام کرده اند که حتی در نظر گرفتن امتیازات مختلف و دادن وام و کاهش بهای خودرو باعث افزایش فروش آن در چین نشده است.

بررسی های تحلیلی از وضعیت آب و هوا در شهرهای مختلف چین نشان می دهد، دود ناشی از وسایل نقلیه، عامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ این کشور از جمله «پکن» است.

این مسئله موجب شده تا دولتمردان چینی با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه، مردم این کشور را به استفاده از خودروهای برقی به جای وسایل نقلیه بنزینی ترغیب کنند.



نظرات