1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. لوکس سواری ارزان در ایران با محصولات کره ای !

لوکس سواری ارزان در ایران با محصولات کره ای !

10 آذر 1393
  • 0

لوکس سواری در همه جای دنیا کار سختی است. هر چند رانندگی با خودروهای لوکس به دلیل امکاناتشان کار ساده‌تری است اما خریدشان هم به همان اندازه دشوار است.

در ایران اگر بخواهید لوکس سواری کنید باید بالای ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیون کنار بگذارید. حواستان باشد که خیلی از بنز و ب‌ام‌وهایی که ما در ایران می‌بینیم اگر چه گران هستند اما در هیچ کجای دنیا لوکس به حساب نمی‌آیند که هیچ از قضا ماشین‌های دم دستی هستند و از ما نشنیده بگیرید بعضی‌هایشان مثل بنز E کلاس در کشورشان در سطح گسترده تاکسی هم شده‌اند. اما اگر بخواهیم لوکس سواری را تجربه کرده و آنقدرها هم پول ندهیم باید به سراغ کره‌ای‌ها برویم. دو خودروسازی که ظاهراً این روزها کلید خیلی از مشکلات خودرویی در کشور ما به حساب می‌آیند و خیلی از راه‌ها به آن‌ها ختم می‌شود. نه اینکه لوکس‌های کره‌ای ارزان باشند اما خب دست کم نصف لوکس‌های غربی قیمت دارند و در بعضی مواقع هم خیلی کمتر از آن‌ها. هیوندای گرنجور و کیا کادنزا دو خودرو لوکس از دو شرکت به ظاهر رقیب اما در باطن مشترک هستند که پایشان به بازار خودرو ایران باز شده است. از آنجا این دو خودرو را انتخاب کردیم که با استانداردهای جهانی لوکس به حساب می‌آیند و از طرف دیگر به نوعی کف قیمت لوکس سواری در ایران هم به حساب می‌آیند.

هیوندای گرنجور

هیوندای گرنجور لوکس‌ترین خودروی هیوندای نیست و بعد از جنسیس سدان قرار می‌گیرد. البته سطح امکانات آن با جنسیس سدان به خوبی رقابت می‌کند اما از نظر اندازه کوچک‌تر از آن است. هیوندای گرنجور را همان هیوندای آزرا نسل جدید هم به حساب می‌آورند. این مطلب هم درست است و هم نیست. هیوندای گرنجور خودرو مستقلی بود که از نیمه دهه ۸۰ میلادی تولید می‌شد و در کلاس بالاتری از آزرا قرار داشت. از سال ۲۰۱۱ به این سو هیوندای عملاً تولید مدل آزرا را متوقف کرد و تولید گرنجور را به جای آن توسعه داد. با این حال نام و آوازه خوبی که مدل آزرا در جهان به خصوص خاورمیانه و شرق اروپا داشت باعث شد تا هیوندای برند آزرا را به طور کامل از میان نبرده و مدل گرنجور را با هر دو نام تولید کند.

ظاهراً خرجش یک اسم پشت خودرو بیشتر نبوده است! دو ویژگی بدنه‌های لوکس در این دوره و زمانه کشیده بودن و حجیم بودن آن‌ها است.

هیوندای گرنجور از نظر حجیم بودن چیزی برای لوکس بودن کم ندارد اما کمی کشیدگی آن می‌توانست بیشتر باشد. البته خود هیوندای نیز گرنجور را در ردیف لوکس سایز متوسط قرار می‌دهد. اما کشیدگی کم بدنه در کنار شباهت بسیار زیاد طراحی آن با هیوندای سوناتا باعث می‌شود که در اکثر مواقع در نگاه اول نتوان این دو را از هم تشخیص داد. مخصوصاً زمانی که برای اولین بار گرنجور را می‌بینید یا اینکه به سرعت از مقابلتان عبور کند. شباهت بدنه این دو خودرو تنها در جزییات با هم تفاوت دارد. مثلاً طراحی کلی چراغ‌های جلو یکسان است و تنها در بخش انتهای بالای چراغ با هم تفاوت دارند و یا از نظر فرورفتگی روی درب موتور تنها از نظر عرض با هم متفاوت است.در نمای جانبی نیز این شباهت وجود دارد. این موضوع برای یک خودرو لوکس می‌تواند یک نقص به حساب بیاید. چرا که خودرو لوکس باید از نظر طراحی شاخص باشد. از طرف دیگر وقتی شما نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر از سوناتا برای خرید گرنجور می‌پردازید، طبیعی است که خیلی خوشتان نیاید خودروتان شبیه به یک خودرو با این اختلاف قیمت باشد.

طراحی داخلی هیوندای گرنجور برخاسته از سبک ساده اما شیک است. کیفیت ساخت کابین بسیار بالا است. از مواد استفاده شده برای داشبورد گرفته تا صندلی‌ها همه و همه حس داشتن یک خودرو لوکس را به شما می‌دهند. صندلی‌های عقب خودرو کاملاً نرم و دارای زیردستی تاشونده هستند که آن را برای مسافرت‌های طولانی مناسب می‌کند. طراحی جلو داشبورد و چیدمان کلیدهای آن گرچه چشم‌نواز است اما اگر به کابین‌های شلوغ علاقه دارید، این خودرو در مقایسه با قیمتش جلو داشبورد خلوتی دارد. از نظر آپشن هم این خودرو تقریباً هر چیزی که دلتان بخواهد را دارد. اگر از آزرا سوارهای قدیمی بوده باشید و حالا این آزرا جدید را امتحان کنید مشاهده خواهید کرد که سیستم تعلیق آن به نسبت آزرا نسل قبل خشک‌تر شده و نرمی سابق را ندارد. در عوض این اجازه را به شما می‌دهد که قدرت مانور بالاتری داشته باشید. البته ساختار خوب و مبله کامل صندلی‌ها این ضعف را برطرف می‌کند.

کیا کادنزا

کیا کادنزا هم به مانند هیوندای گرنجور دومین خودرو لوکس در خانواده خودش است. اما با توجه به آنکه خودرو لوکس کامل کیا یعنی کیا K9 وارد ایران نشده فعلاً کادنزا لوکس‌ترین کیای ایران به حساب می‌آید. رابطه کیا کادنزا و هیوندای گرنجور به نوعی به رابطه رولزرویس و بنتلی شبیه است. اگر رولزرویس را یک لوکس تشریفاتی به حساب آوریم، بنتلی لوکس اسپرت خواهد بود.کیا کادنزا در مقایسه با هیوندای گرنجور تشریفاتی‌تر و دارای طراحی سنگین‌تری است. هیوندای گرنجور به وضوح طراحی فانتزی در جلو و طراحی نیمه عضلانی در قسمت عقب خود دارد. طراحی کیا کادنزا کشیده‌تر به نظر می‌رسد. اگر چه اختلاف طول این دو خودرو آنقدرها زیاد نیست اما سبک طراحی کادنزا خودرو را کشیده‌تر نشان می‌دهد. همچنین طراحی جلو خودرو که با شیب کم و تقریباً عمود بر سطح زمین است بیشتر به ساختار طراحی خودروهای لوکس شباهت دارد.

در نمای جانبی نیز از خطوط برجسته عمیق استفاده نشده و به جای آن از زه کرومی در پایین خودرو استفاده کرده‌اند که ظاهر لوکس خودرو را تقویت می‌کند. در بخش طراحی داخلی با دو رویکرد متفاوت مواجه هستیم. استفاده از چیدمان خوب برای کلیدها و نمایشگر بزرگ‌تر، باعث شده تا جلو داشبورد لوکس‌تری را شاهد باشیم. اما در عین ناباوری می‌بینیم که کیفیت مواد استفاده شده در ساخت کابین این خودرو اصلاً در حد و انتظاری که از یک خودرو لوکس وجود دارد نیست.در بخش صندلی‌ها هم همین‌طور است. اگر چه در قسمت عقب فضای بیشتری برای سرنشینان هم به صورت عرضی و هم از نظر فضای جلوی پا وجود دارد و افراد بلند قد هم در عقب این خود کاملاً راحت هستند، اما صندلی‌های عقب به راحتی و مبله بودن صندلی‌های هیوندای گرنجور نمی‌رسند. به همین دلیل شاید فضای عقب کادنزا برای برگزاری مراسم تشریفات کارآمدتر باشد تا مسافرت‌های بلند.کیا کادنزا برخلاف سنت سیستم تعلیق نیمه اسپرت کیا، نرم و کاملاً منعطف است و برای مسیرهای پر دست‌انداز هم کاملاً می‌توان روی آسایش آن حساب کرد. از نظر آپشن‌بندی هم این خودرو کاملاً در سطح قابل قبولی قرار دارد.



نظرات