1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مراحل ترخیص خودرو وارداتی فاقد نمایندگی رسمی

مراحل ترخیص خودرو وارداتی فاقد نمایندگی رسمی

6 آبان 1394
  • 0

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مراحل ترخیص خودروهای فاقد نمایندگی قانونی را اعلام کرد.

وحید منایی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ضمن اشاره به ماده (۴) اصلاحیه دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی ابلاغی شماره ۱۳۸۰۶۳/۶۰ مورخ ۲۲/۶/۹۴ وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: ترخیص تمام خودروهای ثبت سفارش شده منوط به ارائه گواهی انطباق کالا (certificate of conformity-coc) به گمرک ج . ا . ا شده است.

منایی اظهار داشت: هر شخصیت حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی وارد کننده خودرو در زمان انعقاد توافق‌نامه ارائه خدمات پس از فروش با نمایندگان رسمی واردات باید گواهی مذکور را از شرکت اصلی سازنده خودرو اخذ نماید.

وی در ادامه گفت: تمام وارد کنندگان فاقد نمایندگی رسمی دراین باره قبل از اخذ مجوز ثبت سفارش باید به انجمن واردکنندگان خودرو مراجعه کرده تا ضمن بررسی، امکان نظارت بر عملکرد متقاضی غیررسمی و نیز نمایندگی رسمی در جهت انعقاد قرارداد ارائه خدمات پس از فروش و صدور کارت گارانتی و وارانتی فراهم شود.

منایی تصریح کرد: برای پرهیز از مشکلات اجرائی در هنگام ترخیص خودرو از گمرکات و جلوگیری از ضرر و زیان آتی ناشی از عدم رعایت خرید و ورود خودروهای غیراستاندارد به کشور تمام واردکنندگان خودرو ملزم به داشتن گواهی انطباق کالا علاوه بر اسناد حمل در هنگام ترخیص خودروی وارداتی از گمرکات مجاز کشور هستند.

وی در مورد توضیح بیشتر در مورد گواهی انطباق گفت: گواهی انطباق کالا (COC ) گواهی مستندی است که طبق پروتکل‌های بین المللی توسط هر یک از شرکت‌های تولید کننده خودرو قابل صدور و ارائه به خریدار خودرو و به تفکیک هر شماره شاسی (VIN) و با ذکر مشخصات عمومی و خاصه هر خودرو در گواهی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: ارائه گواهی COC در ارتباط با ترخیص خودروهائی که ثبت سفارشات آنان پس از تاریخ ابلاغ دستور العمل تکمیلی فوق به گمرکات (۰۱/۰۷/۱۳۹۴) صورت گرفته باشد،‌ به همراه سایر اسناد حمل الزامی بوده و امکان ترخیص کالا بدون ارائه گواهی مذکور مقدور نیست.

وی بر این نکته تاکید کرد که گواهی COC باید توسط شرکت تولید کننده خودروی وارداتی مجاز به کشور صادر شده باشد و محتوای مندرجات گواهی COC علاوه بر مشخصات عمومی و خاصه خودروی تولیدی ) نظیر شماره شاسی، رنگ، نوع، مدل، تاریخ تولید و حمل آن از کشور مبداء) باید الزاما با موارد ذیل مطابقت داشته باشد.

معاون استانداردهای ایمنی ۵۲ گانه ایران که همان استاندارد اروپایی با علائم مشخص E-MARK می‌باشد.

– مشخصات ارائه و بررسی و تأیید شده توسط کمیته فنی واردات خودرو (TYPE APPROVAL)

– استاندارد آلایندگی EURO 5 و یا EURO 6 سوخت موتور خودروی وارداتی ( مورد نظر با دستور العمل های صادره جاری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست)



نظرات