1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قوانین سختگیرانه سال 95 دلیل ریزش قیمت خودروهای وارداتی‌

قوانین سختگیرانه سال 95 دلیل ریزش قیمت خودروهای وارداتی‌

22 فروردین 1396
  • 1

درسالی که گذشت، همه چیز دست‌به‌دست داد تا واردکنندگان خودرو شاهد روزهای سختی باشند؛ اتفاقی که کارشناسان این حوزه معتقد بودند باید شاهد نتایج آن در سال ۹۶ باشیم و به این ترتیب ماجرا به وقوع پیوست.

با بررسی بازار خودروهای وارداتی در هفته‌های آغازین بهار، شاهد ریزش قیمت در این حوزه هستیم. عوامل مختلفی روی این موضوع تاثیرگذار بوده‌اند.

در سومین هفته از بهار ۹۶ این بازار نه‌تنها تحرک لازم را ندارد، بلکه با افت هم مواجه شده است. به‌گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو ، بازار خرید و فروش خودرو در آغازین روزهای فصل بهار در آرامش به سر می‌برد و با ورود به سال جدید، هرچند افت قیمت در بازار خودروهای داخلی و وارداتی صورت گرفته اما تاکنون تحرک چندانی در بازار معاملات رخ نداده است.

از دیگر سو، شرایط سختی که بر واردکنندگان خودرو به‌خصوص واردکنندگان غیرنمایندگی تحمیل شد، موجب تاثیراتی بر بازار این حوزه در هفته‌های ابتدایی سال ۹۶ شده است. کارشناسان عوامل این موضوع را دخالت دولت در حوزه واردات می‌دانند. آنها معتقدند این اتفاق به‌شدت رقابت را در بازار کاهش داده است و اثرات آن را در سال ۹۶ خواهیم دید. البته همین حالا نیز وارداتی‌ها با افزایش بهای قیمت محصولات به‌واسطه کاهش عرضه مواجه شده‌اند. از سوی دیگر، با توجه به کم شدن رقابت در حوزه خودروهای وارداتی، شاهد اثرات منفی این تصمیمات دولتی در بازار خودرو خواهیم بود.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به ادامه جریان افت قیمت در بازار خودروهای وارداتی اظهار کرد: «با آغاز جریان ریزش قیمت در بازار خودروهای وارداتی در آخرین روزهای اسفند ماه، همچنان جریان افت قیمت ادامه دارد، به‌طوری که از هفته گذشته تاکنون این روند کاهش قیمت در بازار خودروهای خارجی تداوم یافته است.»

وی با توجه به افت یک تا ۳ میلیون تومانی قیمت در بازار خودروهای وارداتی از هفته گذشته تاکنون گفت: «هم‌اکنون قیمت توسان معمولی با یک‌میلیون کاهش با قیمت ۱۸۷ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. همچنین قیمت سانتافه با ۳ میلیون کاهش نسبت به هفته گذشته به ۲۴۰ میلیون تومان در بازار رسیده است در حالی که قیمت این خودرو در اسفندماه ۲۵۴ میلیون تومان در بازار بوده است.»

او گفت: «در حال حاضر قیمت النترا و سراتو با ادامه افت قیمت به ترتیب ۱۴۷ و ۱۴۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.» همچنین طبق بررسی‌ها، هیوندای سوناتای هیبرید در روزهای اولی که به بازار آمد، حدود ۱۷۵ میلیون تومان معامله می‌شد و در حال حاضر با قیمتی کمتر از ۱۶۵ میلیون تومان در بازار خریدوفروش می‌شود.

چرا قیمت وارداتی‌ها با ریزش مواجه شده است؟

موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران از دلایل ریزش قیمت در بازار وارداتی‌ها به اشباع بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: «ترخیص بالای خودروهای وارداتی در سال گذشته و اشباع بازار و نبود تعادل در عرضه و تقاضا موجب شد ریزش قیمت در بازار وارداتی‌ها همچنان ادامه داشته باشد، هرچند پیش‌بینی می‌شود بیش از این شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی در روزهای آتی نباشیم.»

وی همچنین در ادامه با توجه اعلام توقف ثبت سفارش خودروهای کیا در سال جاری گفت: «تاکنون این مساله تاثیری در بازار و قیمت خودروهای این برند در بازار نگذاشته است.» این موضوع در حالی است که بر اساس جدول منتشرشده در سایت ثبت سفارش، لیست جدید خودروهایی که مجوز ثبت سفارش را در سال ۹۶ دارند، در سایت ثبتارش اعلام شده است که در این لیست اسمی از شرکت‌های واردکننده خودروهایی مانند کیا، اوپل، هوندا، آئودی، اشکودا و سئات دیده نمی‌شود.

براین اساس در شرایطی که به‌واسطه اعمال قوانین سختگیرانه وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد برندها و مدل‌ها کاهش یافته است، بنابراین واردات خودرو در سال جاری رشد سال ۹۵ را به خود نخواهد دید، چراکه با حذف وارد‌کنندگان غیررسمی و متفرقه‌ها، بازار با تعداد محدودی از برندها فعالیت خواهد کرد.

در این بین اما دست‌اندرکاران بازار نسبت به ثبت‌سفارش فروش ازسوی نمایندگی‌های رسمی هشدار می‌دهند. همچنین ممنوعیت ثبت سفارش و ورود خودروی سواری (سواری، سواری استیشن و سواری کار) مستعمل یا نو که از زمان ساخت آن بیش از یک‌سال گذشته باشد، در سرزمین اصلی و مناطق آزاد تجاری – صنعتی که منتشر و با تبصره‌ای با این مضمون تصویب شد که مواردی که ثبت سفارش آنها قبل از ابلاغ این تصویب‌نامه انجام شده، مستثنی است.

اما کارشناسان معتقدند چنین تبصره‌ای نیز تاثیری بر قیمت‌ خودروهای وارداتی نخواهد داشت، زیرا خودروهای ۲۰۱۶ فروخته شده‌اند و چنین تبصره‌ای بی‌فایده است. اما واقعیت این است که فضای بازار و جامعه تحت تاثیر انتخابات است و نمی‌توان نظر قطعی درباره تحلیل‌ها ارائه داد و باید منتظر ماند و دید شرایط اقتصادی و بازار به چه سمت و سویی خواهد رفت.

منبع : دنیای خودرو



نظرات

  • و.طن و.طن (23 فروردین 1396 ساعت 08:58)

    تا زمانی که بی برنامه گی در سیستم دولتی ادامه داشته باشد حتی قادر به رسیدگی به تخلف های صنایع خودرو نخواهد بود تخلف های همچون بی برنامه گی خود صنایع خودرو ، عدم رقابت سالم ، بی کیفیتی ، نبود خط تولید مناسب در شأن ملت ایران ،‌ قیمت سرسام آور خودروهایی با طرح های منسوخ شده عدم بها دادن به ملت ، نبود مجازات برای بی کفایتان در صنایع خودرو و برخی مسئولان بی مسئول دستگاه های دولتی
    همه با هم دست در دست داده اند تا ایران عزیزمان را ویران کنند .
    ناگفته نماند حقوق نجومی - بانک های بی مسئول - انحصار طلبی - باب شدن دروغ گویی و دروغ شنیداری ، حرکت بر اساس تجربه و خطا آن هم از نوع سود جویی به نفع خودشان نه ملت