1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تولید مشترک با خودروسازان آمریکایی هم تحت شرایطی امکان‌پذیر است

تولید مشترک با خودروسازان آمریکایی هم تحت شرایطی امکان‌پذیر است

16 آبان 1395
  • 0

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت گفت: ارتقاء صنعت خودروسازی کشور زمانی تضمین می‌شود که با برندهای مطرح بین‌المللی مشارکت در سرمایه‌گذاری و تولید داشته باشیم، با توضیحی که دادم حتما اجازه داریم که با خودروسازان آمریکایی به صورت مشترک تولید خودرو داشته باشیم.

ولی ملکی گفت: هر اقدامی در صنعت خودرویی کشور انجام می‌شود حتی اگر خودرو وارد می‌شود باید در جهت تقویت صنعت خودروسازی کشور باشد و قطعا واردات خودرو به صورت سی بی یو ( خودروی آماده) از هیچ کشوری راه‌حل نیست.

وی ادامه داد: بهترین راه‌کار برای ارتقاء صنعت خودروسازی کشور مشارکت با برندهای مطرح خودروسازی بین‌المللی است. به نظر بنده کاری که ایدرو، سایپا و ایران‌خودرو برای تولید مشترک در ایران با کشورهای فرانسه و چین انجام داده‌اند، مدل خوبی است و هیچ ایرادی ندارد که با برندهای مطرح آلمانی، ژاپنی و حتی آمریکایی وارد مذاکره شویم و الگوی قرارداد ایدرو را پیاده کنیم.

وی یادآور شد: اگر واردات خودرو از آمریکا را مزمت و نکوهش کردم صرفا به خاطر رفتار دشمنانه و مغرضانه سیاست‌مداران این کشور است والا اگر مدیران سیاسی این کشور دست از غرض‌ورزی بردارند و منصفانه با سیاستمداران ایرانی پای میز مذاکره بنشینند و فناوری‌های روز را از طریق صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران خود در اختیار صنعت خودرویی کشور قرار دهند و با سرمایه‌گذاری که در صنعت خودروسازی ایران انجام می‌دهند، تضمین کنند بخشی از تولیدات مشترک را به بازارهای جهانی صادر کنند، هیچ اشکالی در همکاری مشترک با این کشور وجود ندارد.

رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این‌که «در گسترش و تعمیق روابط اقتصادی باید تعصبات را کنار گذاشت»، اظهار کرد: بازار خودرویی کشور بهترین ظرفیت برای سرمایه‌گذاران خارجی است که توسط مدیران سیاسی و اقتصادی کشور می‌تواند در بهترین سطح به عنوان سهم آورده به میدان مذاکرات اقتصادی آورده شود. ارتقاء صنعت خودروسازی کشور زمانی تضمین می‌شود که با برندهای مطرح بین‌المللی مشارکت در سرمایه‌گذاری و تولید داشته باشیم. با توضیحی که دادم حتما اجازه داریم که با خودروسازان آمریکایی به صورت مشترک تولید خودرو داشته باشیم.

وی واردات خودرو به صورت سی بی یو از هر کشوری را نادرست دانست و افزود: وقتی صحبت از یک قاعده می‌کنیم، نباید برخی کشورها را مستثنا کنیم؛ بنابراین واردات خوروی ساخته شده از هیچ کشوری به صلاح نظام اقتصادی، بازار اشتغال و ارتقاء صنعت کشور نیست و نتیجه‌ای جز بیکار شدن کارگران و ضربه به چرخه صنعتی و اقتصادی کشور عایدی دیگری برای‌مان ندارد، خواه کشور صادرکننده آمریکا باشد یا چین، مهم این است که به جای واردات خودروی آماده، فناوری تولید خودرو را با همکاری و شراکت برندهای مطرح همان کشورها به کشور انتقال دهیم.

وی با اشاره به یکه‌تازی چین در بازار خودرویی کشور، گفت: خودروهای چینی هم زمانی باید اجازه در اختیار گرفتن سهمی از بازار خودرویی کشور را داشته باشند که به صورت مشترک با خودروسازان ایرانی، تولید داشته باشند در غیر این صورت همان زیانی که از ناحیه واردات خودروهای ساخته شده آلمانی، آمریکایی و ژاپنی به صنعت و اقتصاد کشور وارد می‌شود به طریق اولا از ناحیه واردات خودروهای چینی اتفاق می‌افتد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس در پاسخ به این پرسش که خودروی آمریکایی جی ام تحت لیسانس در چین تولید می‌شود و خودروی ژاپنی هوندا در آمریکا تولید می‌شود، چرا نسبت به اولی حساسیتی نیست اما نسبت به دومی تا این همه هیاهو می‌شود؟ گفت: آمریکا را به خاطر سیاست‌ها و رفتارهای خصمانه‌اش محکوم می‌کنیم والا خودروها یا سایر کالاهای آمریکایی گناهی ندارند. با هیچ کشوری عناد نداریم اما در برابر سیاست‌های خصمانه آمریکایی‌ها از سیاست مقابله به مثل استفاده می‌کنیم.

منبع:ایسنا



نظرات