1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قیمت خودرو بر خلاف انتظار افزایش یافت

قیمت خودرو بر خلاف انتظار افزایش یافت

22 فروردین 1394
  • 2

بازار خودرو هرساله در فروردین‌ماه در رکود فرو می‌رود و برخلاف روزهای پایانی سال که شاهد رونق خرید و فروش خودرو است، آغاز سال جدید خرید و فروش را به حداقل ممکن می‌رساند. امسال در آخرین روزهای تعطیلات نوروز اتفاق مهمی افتاد که هریک از بازارها را به نحوی تحت تاثیر قرار داد؛ بیانیه مشترک ایران و 1+5 که نشان از توافق برای لغو تحریم‌های بین‌المللی تا تیرماه داشت، پیام خوبی برای خریداران خودرو بود چراکه کاهش قیمت دلار و برداشته شدن تحریم‌ها نوید کاهش قیمت و تنوع را می‌دهد و این به معنی آن خواهد بود که خریداران خودرو برای خرید دست نگه خواهند داشت و منتظر اجرایی شدن توافقنامه نهایی خواهند بود و در نتیجه بازارخودرو دوباره خریداران منتظر را به خود می‌بیند. ازسوی دیگر با مطرح شدن موضوع بیانیه سوییس همچنان اختلاف‌نظر میان خودروسازان و سایر مسوولان وجود دارد؛ برخی کنترل و تثبیت قیمت خودرو در سال94 را مطرح می‌کنند و برخی از افزایش جزیی خبر می‌دهند.

افزایش علی‌الحساب قیمت خودرو

فارغ از این اختلاف‌نظر خودروسازان به‌صورت علی‌الحساب قیمت‌های سال94 را با افزایش حداقلی به نمایندگی‌های فروش خود ابلاغ کرده‌اند که براساس افزایش 2درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده اعمال شده است. بر این اساس، گروه خودروسازی سایپا قیمت جدید محصولات خود را طبق دستورالعملی در نوزدهم فروردین‌ماه 1394 به نمایندگی‌های فروش در سراسر کشور اعلام کرده است. بنابراین دستورالعمل محصولات سایپا در حدود 200هزار و محصولات پارس‌خودرو که زیرمجموعه سایپا است تا یک میلیون تومان افزایش یافته است. در این دستورالعمل قید شده که افزایش قیمت علی‌الحساب بوده و هنوز قیمت سال1394 توسط شورای رقابت محاسبه نشده است. انواع خودرو پراید حدود 200هزارتومان نسبت به اسفندماه 1393 گران‌تر شده است. همچنین انواع خودرو تیبا نسبت به سال گذشته با رشد قیمت 200هزارتومانی روبه‌رو بوده و خودرو تندر90 نیز حدودا یک‌میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. درهمین حال، خودرو سراتو نیز یک‌میلیون تومان نسبت به اسفندماه 1393 رشد قیمت داشته است.

بازار خودرو همچنان در رکود

در این زمینه غلامحسین قاسمیان، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در گفت‌وگو با ما گفت: درحال حاضر بازار راکد است. 16‌روز نمایشگاه‌های اتومبیل تعطیل بوده‌اند و خبری از خریدوفروش خودرو نبود. وی همچنین با یادآوری تفاهمنامه لوزان گفت: این مساله هنوز تاثیر چندانی نداشته است. قیمت خودروهای وارداتی طبق روال معمول براساس نرخ دلار و درهم است و در مورد خودروهای داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و شورای رقابت تصمیم می‌گیرند. وی بار دیگر تاکید کرد: بازارخودرو همچنان راکد است و باید ببینیم در هفته‌ها و ماه‌های آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. قاسمیان با یادآوری بازارخودرو در سال گذشته گفت: بازارخودرو در سال92 بهتر از سال93 بود. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران در ادامه همچنین بااشاره به بازار پایان سال93 گفت: بازار شب عید93 نیز مانند کل بازار سال93 مثل سال‌های پیش از تحریم‌ها نبود اما تکان‌هایی در پایان سال به خود دید. وی در پایان تاکید کرد: قیمت خودرو در سال94 بستگی به نرخ ارز و همچنین اتفاقات سه ماه آینده دارد.

دریغ از فروش یک خودرو

یکی از نمایشگاه‌داران نیز درهمین خصوص گفته است؛ این شرایط باعث افزایش ضرر و زیان نمایشگاه‌های اتومبیل شده است به‌گونه‌یی که در فروردین‌ماه تاکنون نمایشگاه‌ها حتی یک خودرو نیز نفروخته‌اند. این نمایشگاه‌دار بااشاره به بازار رکود سال گذشته به ایسنا گفت: حتی در اسفندماه به‌عنوان دوران پیک فروش نیز میانگین فروش خودرو در هر نمایشگاه حداکثر 20 دستگاه بود. وی با بیان اینکه در این شرایط سود نمایشگاه‌های اتومبیل تقریبا به صفر رسیده است، تصریح کرد: امیدواریم با به نتیجه رسیدن سریع‌تر مذاکرات، ابهامات بازارخودرو پایان یافته و خریدوفروش به حالت طبیعی بازگردد.

انتظار برای خرید محصولات جدید

از سوی دیگر خریداران خودرو علاوه بر کاهش قیمت انتظار ورود خودروهای جدید درسال94 را می‌کشند چراکه علاوه بر اینکه دو خودروساز بزرگ کشور جمعا وعده ورود 10خودرو جدید را داده‌اند. اجرای توافقنامه و همکاری با خودروسازان بزرگ و ساخت کارخانه ایرانی فرانسوی که ازسوی مدیرعامل ایران‌خودرو وعده داده شده بود، نوید محصولات جدید و با کیفیت‌تر را می‌دهد.

کاهش قیمت برخی خودروهای داخلی

دنا ازجمله خودروهایی بود که در سال گذشته بر سر قیمت‌گذاری آن اختلافاتی میان شورای رقابت و ایران‌خودرو وجود داشت اما با این حال این خودرو در بازار بسیار بالاتر از قیمت 42میلیون تومانی شورای رقابت یعنی 50میلیون تومان به فروش رسید. این درحالی است که پس از تعطیلات نوروز قیمت این خودرو سیر نزولی یافت و تاکنون به 47 میلیون و 300 هزارتومان رسیده است. با این حال با تفاهم ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق جامع هسته‌یی، مردم به کاهش قیمت خودرو امیدوار هستند درحالی که خودروسازان این مساله را منتفی می‌دانند و معتقدند عوامل موثر بر قیمت خودرو تنها مربوط به نرخ ارز نیست. بازارخودرو سال گذشته نیز در بحث قیمت‌گذاری محل مناقشه بود، مناقشه‌یی که بارها مردم را بلاتکلیف نگه داشت و در سال94 نیز همچنان مطرح است.



نظرات

  • ارشیاخط ارشیاخط (22 فروردین 1394 ساعت 13:14)

    بر خلاف گفته ها کرمان خودرو تو فروش عالی بوده چون خواسته ی نسبی مردم رو چه از نظر شرایت فروش و کیفیت محصولات و قیمت برآورده کرده !!
    مثلا کی فکر میکرد با 57 میلیون بتونه تو این شرایط ماشین اتومات سوار بشه با این قیمت و کیفیت

    علایی علایی (22 فروردین 1394 ساعت 15:11)

    jac j5 حرف نداره چه در طراحی چه در فنی عالیه