1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خودرو در مسیر کاهش قیمت

خودرو در مسیر کاهش قیمت

10 آذر 1393
  • 6
قیمت خودروهای وارداتی با آنکه قیمت ارز افزایش یافته، تا دو میلیون تومان کاهش یافته است.


هفته های گذشته بود که قیمت خودرو در بازار از قیمت های مصوب کارخانه بالاتر بود.اما این روزها قیمت خودروها در بازار از قیمت کارخانه هم پایین تر آمده است .طی روزهای اخیر قیمت خودروهای داخلی تا یک میلیون تومان در بازار کاهش یافته است، خودروهایی که پیش از این تفاوت قابل توجهی با کارخانه داشتند.خودروهای خارجی هم به رغم افزایش قیمت ارز تا 2 میلیون تومان ارزانتر شده است . برخی ها پیش بینی کردند افت قیمت خودرو و رکود در این بخش تا پایان ماه آذر ادامه خواهد داشت و در ماه دی بازار خودروبه دلیل افزایش تقاضا رونق خواهد گرفت.

غلامحسین قاسمیان رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره وضعیت بازار خودرو به خبرنگار ایران گفت: بازار خودرو برخلاف پیش بینی ها در رکود به سر می برد. این رکود و کاهش تقاضا باعث شده است که قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کند. وی افزود: قیمت خودروهای وارداتی با آنکه قیمت ارز افزایش یافته، تا دو میلیون تومان کاهش یافته است. ماه های گذشته حجم قابل توجهی خودرو وارد کشور شد اما پلاک گذاری نکردن به دلیل اسقاط نشدن خودرو از سوی واردکنندگان باعث شد قیمت خودرو های خارجی افزایشی پیدا نکند.

وی تصریح کرد: واردکنندگان خودرو از نبود خودروهای اسقاطی در بازار صحبت می کنند به همین جهت مدت طولانی است که خریداران خودروهای وارداتی معطل هستند. اگر این رویه ادامه پیدا کند ممکن است قیمت خودروهای خارجی بازهم کاهش پیدا کند. محمود رنجبرفر کارشناس بازار خودرو نیز درباره وضعیت این روزهای بازار خودرو به خبرنگار ایران گفت: بازار خودرو همچنان در رکود است و نمی توان آینده آن را پیش بینی کرد. طی هفته های اخیر قیمت خودرو در مسیر کاهش قرار گرفته و حتی قیمت ها در بازار از قیمت کارخانه پایین تر است. وی با بیان اینکه قیمت خودروهای داخلی از 400 هزار تا یک میلیون تومان کاهش یافته و این کاهش در مورد خودروهای وارداتی تا 2میلیون تومان بوده است، افزود: خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی در بازار کم و این افت تقاضا منجر به تنزل قیمت ها شده است. رنجبرفر تاکید کرد: تنها خودرویی که در بازار گران شده تندر 90 است. از آنجا که تولید این خودرو با مشکل مواجه شده و همچنان میزان درخواست برای خرید این خودرو بالااست قیمت تندر 90 به بالاترین حد خود رسیده است. وی گفت: رکودی که این روزها در بازار خودرو اتفاق افتاده بی سابقه است. امیدواریم خودروسازان با رشد تولید محصولات خود و ورود خودروهای جدید این رکود را از بین ببرند. وی با بیان اینکه مردم انتظار خودروهای جدید را می کشند تصریح کرد: زمانی بازار خودرو از وضعیت پیش آمده رها می شود که ابتدا تولیدات فعلی خودروسازان افزایش پیدا کند، دوم آنکه قیمت ها در بازار ثبات لازم را پیدا کند، سوم بحث کیفیت خودرو های داخلی است که همواره مورد نقد مردم بوده است. چهارمین نکته حائز اهمیت ورود خودرو با طراحی های جدید در بازار است.

سد دولت برای جلوگیری از واردات خودروهای بی کیفیت

چندی پیش درباره کیفیت واردات خودروهای خارجی نقدهایی صورت گرفت. خودروهای بی کیفیت که از فیلتر استاندارد با موفقیت عبور اما برای مشتریان خود مشکلات زیادی را ایجاد می کنند. این خودروها با قیمت خودروهای داخلی تا حد قابل توجهی برابری می کنند اما در درجه بندی کیفی سطح بسیار پایین تری دارند. این خودروها که معمولاً از چین وارد می شوند باعث بر هم خوردن تعادل بازار هم شده اند. هر چند سازمان ملی استاندارد بخشی از این صحبت ها را قبول دارد و می گوید از ابتدای سال جاری جلوی واردات 10 برند بنام گرفته شده است تا بازار با خودروهای بی کیفیت روبه رو نشود اما گویا استانداردهای فعلی سازمان ملی استاندارد به اندازه کافی بازدارنده نیست لذا باید این بخش نیز با توجه به تعاریف جدید دولت مورد بازنگری قرار گیرد. نکته دیگر نیز برخی از خودروهای وارداتی بدون آنکه در ایران نمایندگی داشته باشند ترخیص و به فروش می رسند. حال وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل این مشکل می خواهد برنامه ای را تدوین و اجرایی کند که دیگر هر خودروی خارجی نتواند وارد بازار ایران شود. بازاری که به گفته فعالان صنفی اش این روزها دررکود کامل به سر می برد و انتظار آن را می کشد که با واردات خودروهای ارزان قیمت چه داخلی و چه حتی وارداتی از این شرایط عبور کند. ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو دراین باره توضیح داد که دولت برای ساماندهی واردات خودرو و جلوگیری از ورود خودروهای بی کیفیت خارجی به بازار ایران در حال تدوین طرح جدیدی است. از این رو با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح مدیریت واردات خودرو در حال تدوین است که امید می رود ماه آینده به تصویب برسد.

وی گفت: تا به حال خودروهایی وارد کشور شده که نهایت محدودیت آنها حجم موتور (واردات خودروها با حجم موتور بیش از 2500سی سی ممنوع است)بوده است. بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت با دستور وزیر، کمیته های تخصصی برای تدوین طرح مدیریت واردات خودرو را در دستور کار قرار داده است.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو افزود: پس از تصویب نهایی طرح مدیریت واردات خودرو براساس چارچوب های معین خودرو وارد کشور خواهد شد و هم اکنون تیمی به شکل سازمان یافته در حال تدوین طرحی است که براساس آن، مشخص شود چه خودرویی با چه ویژگی هایی باید به بازار ایران ورود پیدا کند. در گذشته برخی از خودروهایی که وارد کشور می شدند، از کیفیت لازم برخوردار نبودند، بنابراین از این پس در قالب طرح مدیریت واردات خودرو از ورود آنها جلوگیری خواهد شد.

قربانی با بیان اینکه طرح مدیریت واردات خودرو در ماه آینده برای تصویب در شورای سیاستگذاری خودرو مطرح خواهد شد، خاطرنشان کرد: مدیریت واردات خودرو به گونه ای صورت خواهد گرفت که به تولید داخل صدمه وارد نکند و هر خودروی خارجی نتواند وارد کشور شود بلکه واردات خودروهایی مجاز باشد که خدمات پس از فروش داشته، از کیفیت لازم بهره مند باشد، حجم موتور آن مطابق با دستورالعمل های دولت بوده و در نهایت استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت را نیز رعایت کند.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو ادامه داد: این کار سیستمی برای نخستین بار در کشور و آن هم برای مدیریت واردات خودرو که همواره یک بحث جنجال برانگیز بوده، در حال تدوین است و پس از تصویب در شورا، آن بخش هایی که نیازمند به ابلاغیه وزارت صنعت یا مصوبه دولت باشد، به مراجع تصمیم گیری ارسال خواهد شد.



نظرات

  • خداوردی خداوردی (14 آذر 1393 ساعت 23:14)

    اگه جلوی واردات خودروی چینی گرفته بشه فرغون ساز هاورشکسته می شوندهههههههههه

  • رضا شاه علی رضا شاه علی (10 آذر 1393 ساعت 23:27)

    چینی؟؟؟؟؟؟؟؟
    داریم اصلا؟؟؟؟
    نه بابا اینجا همه خودروها آمریکایی هستند. بله بله بله

  • محمدماجد محمدماجد (10 آذر 1393 ساعت 20:42)

    جالبه

  • mj.king mj.king (10 آذر 1393 ساعت 13:55)

    کاهش؟؟!!.....جلوگیری از واردات خودروهای "بی کیفیت" خارجی؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
    صنعت خودرو ایزان هیچوقت درست نمیشه تا این آقا ها کنار نرن!

  • حامد صابر حامد صابر (10 آذر 1393 ساعت 12:49)

    خوب مگه خودرو های چینی رو کی وارد میکنه همون خودرو سازی که براش تعرفه ی کمرک گذاشتین تا رو پای خودش واسته

  • لادیزایران لادیزایران (10 آذر 1393 ساعت 09:13)

    ای کاش جلوی واردات خودروهای بی کیفیت چینی گرفته بشه