1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تایید افزایش قیمت خودرو در سال آینده

تایید افزایش قیمت خودرو در سال آینده

21 بهمن 1393
  • 3

شاید آن روزی که روزنامه‌ها از پراید ۱۰‌میلیونی نوشتند و مردم از غریب بودن این اتفاق، انگشت به دهان ماندند، کسی فکرش را هم نمی‌کرد زمانی برسد که همین انگشت به دهان مانده‌ها به همان پراید ۱۰‌میلیونی هم راضی باشند. مردمی که تا چند سال پیش به پراید هفت‌میلیونی و پژوی ۱۴‌میلیونی نیز معترض بوده و خودروسازها را گران‌فروش می‌پنداشتند، حالا خرید این خودروها برای خیلی از آنها به یک رویا می‌ماند.

این تازه اول کار بود و ایرانی‌ها خبر نداشتند بازار خودرو چه سورپرایزهایی برای آنها کنار گذاشته است؛ چه آنکه هرچه برگ‌های تقویم ورق می‌خورد، قیمت‌ها نیز بیشتر گاز می‌خوردند و خیلی‌ها از این پشیمان می‌شدند که چرا دیروز خودرو نخریده‌اند. همان‌طور که کاهش تولید تمامی نداشت، گستاخی‌های بازار خودرو را نیز پایانی نبود، به نحوی که قیمت خودروهای پر‌فروشی چون پراید و پژو ۲۰۶ در اواخر سال ۹۲ و در مقایسه با پایان سال ۹۰، به بیش از دو برابر رسید و سایر خودروها نیز وضعی مشابه داشتند.

در حال حاضر ایرانی‌ها اگر نگاهی به قیمت خودروها در چند سال پیش بیندازند، بدون شک حسرت آن روزها را خواهند خورد، چه آنکه در آن دوران امکان خرید خودرو با هفت، هشت میلیون تومان هم بود، اما حالا ارزان‌ترین خودرو کشور ۲۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

طبق آمارهای موجود، قیمت خودروهای داخلی در عرض حدوداً دو سال و نیم (حدفاصل آغاز سال ۹۱ تا اواسط شهریور امسال) بیش از دو برابر شده و این در حالی است که به زعم برخی کارشناسان، قدرت خرید مردم در همین بازه زمانی تقریباً به یک‌سوم قبل رسیده و با این شرایط باید هم دست خیلی‌ها از بازار خودرو کوتاه شده باشد.اکنون به اواخر سال ۹۳ نزدیک می شویم. بوی گرانی خودرو برای سال آینده به مشام می رسد. این موضوعیست که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفتگویی آن را تایید می کند.

نعمت بخش می گوید: «امسال افزایش قیمت نخواهیم داشت اما در سال آینده با توجه به افزایش هزینه ها، قیمت خودرو افزایش خواهد داشت و درصد این افزایش قیمت را اکنون نمی توان مشخص کرد.»

وی در ادامه می افزاید: «در زمان فروش خودرو، نرخ مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، هزینه شماره گذاری و ... بر قیمت خودرو افزوده می شود. در حال حاضر مجلس تصویب کرده است تا نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۸درصد به ۹درصد افزایش یابد. با این افزایش ۱درصدی ۳۰۰هزار تومان به قیمت خودروی ۳۰میلیون تومانی اضافه می شود. یا بیمه شخص ثالث هم همینطور؛ در زمانی که هرسال قوه قضاییه قیمت دیه را افزایش می دهد، به همان نسبت هم بر قیمت بیمه شخص ثالث اضافه می شود.»

به گفته دبیر انجمن خودروسازان: « ما هنوز گرفتار شورای رقابت هستیم. بنابراین فرمول شورای رقابت به ما این اجازه را می دهد که ما تورم بخشی را در این فرمول اعلام کنیم. در سال آینده همچنین باید تورم بخشی خودرو را در سال ۹۳، به قیمت ها اعمال کنیم. همه این عوامل اجازه می دهد که ما در سال آینده افزایش قیمت خودرو را داشته باشیم. بنابراین با توجه به شرایط ، در سال آینده ما به نسبت تورم، افزایش قیمت خودرو را خواهیم داشت.»

نعمت بخش با بیان اینکه قیمت خودرو در سال جاری تنها «۳درصد» افزایش پیدا کرد، افزود: «درصد افزایش را برای سال آینده هنوز نمی توانیم مشخص کنیم. ما خودروسازان علاقه ای با افزایش قیمت خودرو نداریم.قدرت خرید مردم اکنون کاهش یافته است. به هر ترتیب ما سعی خواهیم کرد که افزایش قیمت ها در سال آینده یک افزایش حداقلی باشد.»

وی وضعیت کنونی بازار خودرو را اینگونه تشریح کرد: «با توجه به اینکه به آخر سال نزدیک شده ایم و خودروهای اسفند را با سند ۹۴، تحویل می دهیم، مراجعات برای خرید خودرو افزایش یافته است. ما در خودروسازی مشکلی برای فروش نداریم. بازار نمایشگاه ها و دلالان به دلیل کاهش حاشیه سود بازار ممکن است راکد باشد اما در فروش خودرو ما هیچ مشکلی نداریم. نسبت به سال گذشته بازار خرید خودرو پررونق تر و بهتر شده است.» نعمت بخش این را هم می گوید که «دولت نمی تواند برای حمایت از تولید داخلی، درخواست حذف مالیات بر ارزش افزوده را از صنایع داخلی مانند صنعت خودرو ارائه دهد. افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده تصمیم مجلس است و باید از مجلس در این زمینه سوال پرسید. این موضوع دست دولت نیست و مجلس نیز بوروکراسی خاص خود را دارد.»



نظرات

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (21 بهمن 1393 ساعت 15:21)

    قابل پیشبینی بود البته اینا کار دیگه ای بلد نیستن که

  • حامد صابر حامد صابر (21 بهمن 1393 ساعت 12:47)

    هر سال باید به بهونه ای گرونش کنن یه بار دلار یه بار تحریم حالا هم افزایش کیفیت

  • آفرین آفرین (21 بهمن 1393 ساعت 11:33)

    دستشان درد نکند ، خیلی هم ممنون . ما که از اول همین را می دانستیم . کار شاقی نکردند .