1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آمار واردات خودرو به ایران در سال 95

آمار واردات خودرو به ایران در سال 95

23 آذر 1395
  • 1

آمار گمرک حاکی از ورود بیش از 41 هزار خودرو به کشور در 8 ماهه سال جاری است که بیش از 93 درصد از واردات خودروی ایران در اختیار پنج کشور است.

در 8 ماهه سال جاری، تعداد ۴۱ هزار و ۵۹۷ خودرو از مبادی قانونی وارد کشور شده است که ارزش این خودروها به یک میلیارد و ۸۶ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۱۹۰ دلار می‌رسد. بر این اساس بیش از ۳۳۴۲ میلیارد تومان هزینه واردات خودرو به کشور در این مدت بوده است.

در بین کشورهای مبدا واردات خودرو به ایران بزرگ‌ترین سهم را امارات متحده عربی دارد، چرا که بسیاری از خودروها ب
رای ورود به ایران به این کشور آمده و از آنجا برای ایران فرستاده می‌شود.

در مدت هشت ماه سال جاری از مجموع ۴۱ هزار و ۵۹۷ دستگاه خودرو، تعداد ۳۰ هزار و ۴۷۴ دستگاه خودرو از امارات متحده عربی به ایران وارد شده است و پس از آن جمهوری کره بیشترین تعداد خودروهای واردشده به ایران یعنی ۵۵۵۹ دستگاه خودرو را در اختیار دارد.

اسپانیا با ۱۰۵۷ دستگاه، آلمان با ۹۵۹ دستگاه، ترکیه با ۸۸۳ دستگاه، کویت با ۸۵۱ دستگاه و عمان با ارسال ۴۳۵ دستگاه خودروی سواری به ایران در رتبه‌های بعدی بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودرو به ایران قرار می‌گیرند، به این ترتیب می‌توان گفت که بیش از ۹۳ درصد از کل واردات خودروی ایران در اختیار پنج کشور امارات متحده عربی، جمهوری کره، اسپانیا، آلمان و ترکیه است.

 آمار واردات خودرو در سال 95

عراق مشتری پر و پا قرص سایپا

واردات میلیارد دلاری خودرو به ایران در حالی است که در همین مدت ایران موفق به صادرات تنها ۳۲۹۸ دستگاه خودرو به ارزش ۱۹ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۸۳۹ دلار شده است که ۲۶۷۷ دستگاه خودرو معادل ۸۱ درصد از کل خودروهای صادراتی به مقصد عراق بوده است که بیشتر این خودروها نیز تولیدات شرکت سایپا از جمله پراید و تیبا بوده است.

صادرات ۳۰۶ دستگاه دنا به الجزایر

ایران همچنین در هشت ماهه سال جاری ۳۰۶ دستگاه خودروی سواری دنا به الجزایر صادر کرده است. صادرات ۱۰۰ دستگاه از انواع محصولات پژو ایران به ترکمنستان و ۱۱۶ دستگاه انواع خودرو به لبنان نیز از مهم‌ترین محموله‌های صادراتی ایران در زمینه خودرو بوده است.

با توجه به اینکه رقم صادرات خودروی سواری ایران در این مدت ۶۱ میلیارد و ۵۰۳ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۳۶۳ تومان بوده است، میانگین قیمت هر دستگاه خودروی صادراتی ایران در حدود ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

منبع:ایران جیب



نظرات

  • hashem hashem (23 آذر 1395 ساعت 14:31)

    فکر نکنم ازشون پول گرفته باشن به عنوان چشم روشنی بهشون دادن